Kultur

Utelukker ikke mer Breivik-teater

Omstridte Christian Lollike vurderte å lage nytt drama om Breivik og terrorisme for Nationaltheatret.

Det ble mediestorm da Lollike i 2012 annonserte forestillingen «Manifest 2083». Monologen er basert på det 1500 sider lange manifestet som Anders Behring Breivik publiserte på nett like før han utførte terrorhandlingene mot regjeringskvartalet og på Utøya. Stykket ble satt opp først på Cafe Teatret i København, og de norske reaksjonene var sterke, blant annet fra 22-juli-støttegruppa.

– Jeg ble svært overrasket over reaksjonene på stykket, og jeg har brukt mye tid på å analysere hvorfor reaksjonene ble så sterke, sier Lollike i dag.

Han er nå aktuell med oppsetningen "Revolusjon" på Nationaltheatret.

– Hvorfor skulle teateret vente?

– Mange mente det var for tidlig å lage teater ut av Utøya-tragedien. Andre mente teateret ble et talerør for Anders Behring Breivik. Men hvorfor skulle teateret vente? Hvilken forestiling om teateret er det? Med den enorme mediedekningen av rettssaken like forut for vårt stykke, synes jeg fortsatt det er absurd å mene at teateret ikke skulle behandle dette.

– I tiden etter terrorangrepet ble Breivik omtalt som «monster» og «psykopat», man satte diagnoser på ham. Da jeg satte meg ned med manifestet hans, syntes jeg han virket langt mer rasjonell enn han ble fremstilt som. Og det var det virkelig uhyggelige, hans rasjonelle prosjekt. Det var det jeg ville vise med «Manifest 2083», sier Lollike.

Les anmeldelsen: Vondt og unødvendig

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Spilt under festspillene

Etter premieren i København og på Det Åpne Teatret i Oslo ble stykket senere spilt på flere scener i Norge, blant annet under festspillene i Bergen.

– Mange hadde bestemt seg på forhånd for å være mot prosjektet mitt. Men stykket ble spilt over 100 forestillinger gjennom flere år, inkludert på Festspillene i Bergen. Den fikk et liv etter at folk hadde glemt de umiddelbare reaksjonene. Fordi den likevel ga inn et bud på en analyse av Utøya, satt i en kontekst av europeisk nasjonalisme og høyredreining, sier Lollike.

– Jeg utelukker ikke at jeg vil vende tilbake til Breivik og Utøya som stoff for dramatikk. Jeg har hatt en lang periode der jeg ikke orket å være i det stoffet. Men jeg var like ved å ta det fram da jeg ble bedt om å lage en forestilling til Nationaltheatret. Jeg tenkte å analysere forskjellige former for terror i Europa og analysere den mediemessige gjennomslagskraften terroristene får, og som også Breivik spekulerte i. Jeg er overhodet ikke redd for reaksjoner. Men jeg vil ikke være teaterets «terror-mann» for tredje-fjerde året på rad. Det får gå litt lenger tid.

Les også: Vil stoppe Breivik-teater

Mer fra Dagsavisen