Film

Tyldum med stø Oscar-kurs

Hackerangrepet mot Sony Pictures kan få ekstreme følger for amerikansk film, mener Morten Tyldum, regissør av kinoklare «The Imitation Game» og favoritt foran Oscar.

Morten Tyldum er som snarest innom Norge og premieren på hans første internasjonale film «The Imitation Game» med Benedict Cumberbatch i hovedrollen. Med flere tunge nominasjoner i sekken for filmen som kommer på kino 1. juledag, blant annet fem Golden Globe, er han også storfavoritt når Oscar-nominasjonene kommer i midten av januar. Han er imidlertid skremt av Nord-Koreas hackerangrep mot filmselskapet Sony for å ramme den amerikanske julekomedien «The Interview», som handler om attentatplaner mot Nord-Koreas leder. Filmen er trukket tilbake, også i Norge.

- Jeg syns det er forferdelig det som skjer nå. Jeg skjønner at studioet trakk filmen, men jeg tror presset kom fra kinoene. De var livredde. Hadde «The Interview» blitt sluppet stort nå, hadde det ødelagt hele julehelgen på kino. Ingen hadde turt å ga på kino i USA av frykt for en eksplosjon i nabosalen, sier Morten Tyldum.

 

Regi-Oscar

- Det handler om sensur når en annen makt knebler ytringsfriheten gjennom trusler. Det alle er redde for nå er selvsensur når man for eksempel lager en film med en handling som referer til Midtøsten. Man er redd for å provosere, og nå er det jo påvist at trusler faktisk nytter. Ringvirkningene kan bli ekstreme, sier Tyldum, som med «The Imitation Game» er blitt en av de viktigste nye regissørene i Hollywood, og kjenner systemet godt fra innsiden.

- Jeg tror at dette fører til at filmer om politiske konflikter nå blir vanskeligere å realisere, sier regissøren som selv har laget et historisk drama, om Alan Turing, briten som knekte den såkalte Enigma-koden under krigen og bidro til å korte ned krigen med nærmere to år.

Suksessen med «The Imitation Game», som har fått fem Golden Globe-nominasjoner inkludert beste film, har gjort Tyldum til en av Hollywoods store spillere. Han er ikke lenger spent på hvor mange Oscars filmen blir nominert til, men om han selv blir nominert for beste regi. Suksessen har imidlertid fått ham til å knekke enda en kode, Norse Code, sammen med kona og samarbeidspartneren Janne Tyldum.

- Jeg har lyst til å gjøre noe med den posisjonen jeg har fått, så vi har etablert et produksjonselskap som heter Norse Code. Både Janne og jeg er involvert, og det er fordi at absolutt alle vi møter spør om nordiske historier. Jeg sitter i møter med HBO for å utvikle en TV-serie, og de spør: «Har du en norsk bok, et norsk ett eller annet som du har lest eller hørt som du har lyst til å ta med til oss?». Det er noe med vår måte å se på historie på som appellerer til dem. De har snappet opp alle de danske seriene og nå også alle norske serier, som «Lilyhammer», sier Tyldum.

 

Utvikle norske historier

Han mener at i stedet for å lage filmer og serier i Norge først, for så selge det til amerikanerne, så vil han ta historiene direkte gjennom Norse Code.

- Målet er å skape et utviklingselskap for å utvikle norske bøker, tegneserier, noveller på engelsk for produksjon i USA. Som regissør får jeg ikke laget mer enn en film annethvert år, derfor gir det mening å bidra til å skape noe mer, til å være en døråpner. Jeg er heldig som jobber med gode manusforfattere, som Chris Terrio som vant Oscar for «Argo» og Mark L. Smith, som skrev «The Reverant» for Leonardo DiCaprio. Jeg jobber med Anthony Peckham på «Pattern Recognition», og selvsagt Graham Moore på «The Imitation Game». Jeg leter etter prosjekter som jeg nå kan ta med til dem, sier Tyldum, og legger til at han har opparbeidet seg denne posisjonen fordi han aldri har prøvd å gjøre seg om til en amerikansk regissør.

- Min styrke er at jeg er skandinavisk, sier regissøren som er en av de største nominasjonssankerne for både store og små priser nå ved årsslutt.

 

Skuespillernes regissør

- Selvfølgelig kjempegøy med Golden Globe, selv om det som betyr vel så mye for meg personlig er at vi fikk SAG-nominasjonene, sier Tyldum, som peker på at det amerikanske skuespillerlauget Screen Actors Guilt (SAG) nominerte hele «The Imitation Game»-ensemblet.

- Det er kanskje den tydeligste pekepinnen når det gjelder hvordan det går med Oscar. SAG fyller størstedelen av akademiets medlemmer, reelle medlemmer som stemmer. De ga oss tre av tre nominasjoner.

- Det betyr også mye for deg som regissør?

- Ja, som regissør i Hollywood er det å få en nominasjon for skuespillerne dine det viktigste du kan få. I Hollywood måles du på to ting. Det ene er hvor bra du er som filmskaper. Det andre er hvordan du plukker skuespillere. Det at du er en regissør som får skuespillere nominert, det er den beste valutaen du kan ha.

- Har det gitt umiddelbar uttelling etter SAG-nominasjonene?

- Ja, skuespillere ber om møter og vil se filmen. Nå er jeg plutselig blitt en regissør som kan grøntlyse prosjekter, og det er helt nytt. Så jeg har fått beskjed om at jeg må være forsiktig med hva jeg sier. Jeg er jo vant til norsk høflighet, og mottar de fleste ok manus litt halvpositivt og sier at det er spennende. Men det kan du jo selvsagt ikke si. Da går folk ut og sier at Morten er positiv og vil regissere, og så baller det på seg. Knepet er å blånekte, helt til man er overbevist om at man skal si ja. Den omstendelige kommunikasjonen er kanskje det mest negative med Hollywood.

- Er nyheten om at du er inne i samtaler om å regissere «Star Trek»-filmen blitt til på den måten?

- «Star Trek»? Det er jo helt rart. Det en liste hos Paramount over regissører de har lyst til å snakke med, som er lekket til nettstedet Deadline, og dermed eksploderte det over alt. De har bedt om et møte med meg, men de skal jo i gang allerede i mai-juni. Jeg får se, men jeg har andre ting som jeg tror er mer realistisk akkurat nå, sier Morten Tyldum, som har store filmprosjekter som «Chain Of Events» og William Gibson-filmatiseringen «Pattern Recognition» under utvikling.

Mer fra Dagsavisen