Kultur

Når TV-kvelden kræsjer

KOMMENTAR: Før i tida var det sikringen som gikk. Nå er det TV-seerne som klikker.

Mandag kveld skjedde det igjen. Over det ganske land satt folk og skrev klagemail til HBO Nordic, når de egentlig skulle ha sett sesongpremieren av «Game of Thrones». De ropte på Facebook og Twitter. Man skulle jo tro at HBO Nordic var forberedt på at en ny episode av den ekstremt populære serien ville føre til stor pågang, men serverne til HBOs nordiske strømmetilbud knakk likevel. I ellevetida var «Game of Thrones»-reaksjonene så mange at HBO Nordic sendte ut en melding på Facebook og Twitter til sine norske, svenske og danske kunder.

«Noen opplever for øyeblikket at tjenesten laster langsomt. Det skyldes eksepsjonelt høy aktivitet på tjenesten. Vi arbeider for å løse det».

Den moderne TV-kvelden er blitt en tålmodighetsprøve i teknisk trøbbel, feilmeldinger, ødelagte fotballkamper og TV-serier som ikke lar seg spille av. TV-strømming har det faktisk med å svikte når det gjelder. Likevel er TV på internett en næring i voldsom vekst.

Den digitale terskelen vår er lav. Vi holder ut med mye motgang. Sånn er det blitt etter tiår med dataproblemer. Vi er visst oppdratt til at det er greit at IT-teknologi og internett kan svikte når som helst.

Det nyter internettbransjen godt av. Vi har visstnok så lave forventninger til strømme-TV at det ikke gjør stort at tjenestene svikter når det gjelder. Det viser en undersøkelse gjengitt i Aftenposten i fjor høst. Vi er rundt 66 prosent tilfreds med HBO Nordic, TV 2 Sumo og Netflix, men stadig flere av oss blir strømmekunder. Det er ikke så rart. Det er jo strømmeselskapene som har best og ferskest underholdning. Nå er det blitt sånn at du kan se en gammel episode «Sopranos» på en PlayStation4. Engelsk fotball på mobilen. Det er ikke noe å si på mulighetene. Påliteligheten er noe helt annet.

Det er ikke bare i «Game of Thrones» det strides om makt. Det pågår en kamp om strømmetronen også. Den foregår på flere arenaer, via alle TV-ens HDMI-innganger, med mange aktører som byr på egne tekniske løsninger – som muligens ikke er designet for å virke sammen.

Les Dagsavisens anmeldelse: Den mest brutale og sjokkerende sesongen av «Game of Thrones»

Den 2. mars i år spilte Liverpool mot Manchester City. Det var en viktig match, på en onsdag kveld. Det må ha vært mange som logget seg på TV 2 Sumo for å se kampen, for overføringen fra England var en fadese. TV-bildene hakket, frøs, pikslet, og så ut som en kamp mellom Lego og Tetris. Misnøyen blant seerne førte til at TV 2 Sumo trendet på Twitter. Til sist tvitret TV 2 Sporten en beklagelse.

«Vi beklager avspillingsproblemene flere av våre brukere har opplevd i kveld. @TV2Sumo jobber på spreng med å fikse disse.» Den kom seint og ikke spesielt godt, for kampen var så godt som over.

Irritasjonen ble ikke mindre av at TV 2 dagen før hadde økt prisen på Sumo-sportspakken til 499 kroner måneden. Dette var heller ikke første gang teknikken sviktet på TV 2 Sumo. Bildestrømmen fra England sliter også når mindre attraktiv fotball sendes en lørdag formiddag. Under sjakksendingene. Når nye TV-episoder er lagt ut. TV 2 Sumo må være vant til klager. Onsdag hadde selskapet en beklagelse som forsidebilde på Facebook. «Vi opplever dessverre problemer med noen av episodene som ble lagt ut i går kveld, bla.a. Grey’s Anatomy. Vi beklager ulempene, og jobber med å løse problemet.»

Det hender mediene plukker opp at strømmetjenestene svikter, når mange nok raser over at de ikke får innholdet de har betalt for. I januar i år var HBO Nordic i svart i flere dager.

Bedre blir det ikke av at kundeservicen later som om nordmenn ikke er digitale pionerer. At vi ikke er i verdenstoppen i innkjøp av ny teknologi. At Norge ikke har investert milliarder i kraftig bredbånd. De vil gjerne vite hvor gammel ruteren din er. Om hastighet på bredbåndet. Om nettet faktisk virker? Har du skrudd dingser av og på? Bruker du Chrome, Firefox eller Windows?

Det er merkelig at den tekniske bevisbyrden alltid skal ligge hos kunden. Faktum er jo at systemene har det med å ryke når «alle» prøver å se samme innhold til samme tid. Du skal være både selvsikker og sta, som til sist vinner en argumentasjon med teknisk support.

Det er ikke rart kundene bruker sosiale medier til å lette på trykket. HBO Nordic og TV 2 Sumos feeder er god lesning for den som finner trøst i felles skjebne.

Tross mange digitale prøvelser rømmer ikke kundene fra strømmebutikkene. HBO Nordic skal ha rundt 120.000 kunder. TV 2 Sumo antas å ha 250.000. Eksakte tall holder de for seg selv, men vi er på strømmetoppen i Norden. Nå er 40 prosent av norske husstander strømme-kunder. Vi er snart så mange at myndighetene kanskje må vurdere å innføre strømme-rasjonering.

Tålmodigheten vår med internett står i merkelig kontrast til andre tjenester vi bruker. Telenor mistet over 19.000 TV-abonnenter på rekordtid, da TVNorge-kanalene gikk i svart noen uker i vinter. Vi har visst sluttet å forvente at internett og datasystemer faktisk fungerer som de skal. Vi godtar feilmeldingene, på samme måte som vi ikke reagerer på at internettgigantene sniker seg unna å betale skatt av pengene de tjener på oss.

Det er også Forbrukerrådets erfaring, som bare kan registrere folks misnøye på Facebook og Twitter. Den kan det tidvis være mye av. Likevel har ikke forbrukernes kampfeller mottatt klager på verken HBO Nordic eller TV 2 Sumo så langt i år. De har faktisk ikke mottatt en eneste klage på HBO Nordic noen gang. Det er også sjelden TV 2 Sumo havner på Forbrukerrådets bord. Siden 2009 har TV 2 Sumo-kunder henvendt seg til Forbrukerrådet 63 ganger. I fjor var det 13 som tok kontakt. To av sakene handlet om erstatning for tekniske feil. Det endte med seier og erstatning for en av kundene. Vedkommende fikk gratis TV 2 Sumo. I en hel uke.

Nå er det bare en helg til neste episode av «Game of Thrones» kommer på nett. Spørsmålet er om HBO Nordic er rustet til pågangen. Vi burde jo kunne ta det for gitt at alt virker nå, selv om «alle» prøver å se samme episode på samme kveld.

Det beste er kanskje om vi ble enige om en slags køordning oss mellom. Så ikke alle logger seg inn på en gang. Vi kan ta det på Facebook.

Mer fra Dagsavisen