Tv

Ikke et Aber for Bergen

TV3s nye advokatkrim «Aber Bergen» er røff og stilisert. Og den har noen karakterer av den typen du enten elsker eller hater.

Dagsavisen anmelder

4

TV-DRAMA

«Aber Bergen»

Regi: Ole Endresen

Med: Ellen Dorrit Petersen, Odd Magnus Williamson, m.fl.

TV3, torsdager

Kun de to første episodene av TV3s nye dramasatsing har blitt tilgjengelige for anmeldere. De innledende episodene lover upretensiøs underholdning i et Bergen preget av moderne glassfasader. En virkelighet der det like under juristenes verden av elegante dresser finnes en underverden av grums. Flere tråder virker som om de blir spennende å følge. Karakterene er tydelige, men i denne tydeligheten ligger også en mulighet for at de kan kjøre seg fast. Mer trolig er det likevel at de utvikler seg innenfor rammene som er gitt, siden det virker som om serieskaperne har truffet blink i paringen av Erik Aber (Odd Magnus Williamson) og Elea Bergen (Ellen Dorrit Petersen), paret som gir serien og advokatfellesskapet navn. Privat er de nå ekskjærester, profesjonelt må de holde selskapet flytende. Hun med sin kjølige eleganse og uredde kløkt, han med store doser arroganse og dødsforakt for konvensjoner og normal høflighet.

Her er det ikke snakk om å la karakterene synke gradvis inn, typetegningen er på plass fra start. Komiker og skuespiller Odd Magnus Williamsons Aber er den som er nærmest å bli en karikatur, i det han stadig tøyer strikken for både fornærmelser og uvøren livsstil. Likevel bikker han ikke over, man er aldri i tvil om at det finnes en effektiv og kvass advokat like under den hovne overflaten. Mens Ellen Dorrit Petersen, som mange kjenner fra hovedrollen i filmen «Blind», får sin Elena Bergen til å ose av profesjonell eleganse, samtidig som verken den besteborgerlige bakgrunnen (vi er tross alt i Bergen) eller advokatyrkets iboende kynisme har tatt fra henne den menneskelige varmen.

Så ja, karakterdynamikken er spennende, i alle fall mellom hovedkarakterene, og replikkvekslingene er snertne. I de innledende episodene er det naturlig nok mye oppbygging av karakteruniverset, men det er ikke til hinder for at flere spennende saker utvikler seg. Det finnes tydeligvis mafialignende undergrunnsvirksomhet i Bergen, men hvem som egentlig trekker i trådene kreves det flere torsdager i selskap med advokatparet for å finne ut av. Foreløpig er det fristende å følge med, selv om den upretensiøse stilen også er litt av grunnen til at serien ikke helt føles som et «must».

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Noen handlingstråder sliter litt med å finne sin begrunnelse i starten. At Elenas far er en av byens advokat-kjemper nå ivrer for sammenslåing av familieselskapene, spiller på forestillingen om nedarvet makt i Bergen, men det er også litt «Hotel Cæsar»-aktig. Og det skyldes ikke bare at rollen spilles av en foreløpig litt anonym Lasse Lindtner. Enkelte advokatserie-klisjeer er det også blitt plass til, slik som at nytt bevismateriale introduseres i grevens tid.

Manusansvarlig er «Mammon»-skaper Gjermund Eriksen, mens hovedregissør Ole Endresen er mest kjent for sine burleske komedier, som «Kong Curling», «Jakten på Berlusconi» og «Wendyeffekten». I «Aber Bergen» har han tydeligvis lagt bånd på seg og begrenset sidesporene. Her er fremdriften det viktigste. Det forhindrer ikke at det er en rufsete undertone i serien, og at stilmiksen kan være ganske vågal, men det oppveies av stram fortellerstruktur. Alt i alt har TV3 skapt et godt, norsk spenningsalternativ på seriefronten i høst.

Dagsavisens Hege Ulstein er en av manusforfatterne på «Aber Bergen», derfor har vi valgt en ekstern kritiker til å anmelde serien.