Kultur

Absolutt lovende

Det eneste som framstår famlende i den nye norske TV-serien «Ung og lovende», er hovedpersonenes retning inn i voksenlivet.

5

TV-SERIE

«Unge og lovende»

Regi: Eirik Svensson

NRK

De stuper med hodet først på grunna, og treffer de ikke bunnen så det smeller, så oppdager de brått at de må lære seg å svømme. Kanskje er seriens nettopp unge og lovende sujett et resultat av filmskapere, skuespillere og drivkrefter som ikke finner seg hjemme i det generasjonen over dem driver med. Når den gryende stand up-komikeren Elise i serien kommer hjem til Oslo fra Los Angeles for å fornye visumet, for så å få avslag, er det selvopplevd fra skuespiller Siri Seljeseths side. Seljeseth har ideen til serien, som er noe mer en «Girls»-kopi fordi den setter tre personer på godt og mye vondt inn i en norsk virkelighet som er svært gjenkjennelig. Ideen er ikke å fri seg fra de kleine episodene, men, i motsetning til serier drevet av etablerte komikere som Linn Skåber eller Thomas Giertsen, blir ikke ubehaget i flausene en konstruert drivkraft i seg selv.

Elise, Nenne (Gine Cornelia Pedersen) og Alex (Alexandra Gjerpen) er tre kvinner i 20-årene, selvsikre, talentfulle, men ustø. Elise stakk av etter at hun lå med bestevennen (Jakob Oftebro), og tilbake i Oslo igjen konfronteres hun ikke bare med kameraten, men også med livsmønsteret hun flyktet fra. Cateringassistenten Nenne vil egentlig være forfatter. Alex har kommet til tredje opptaksprøve på Teaterhøgskolen, og har ingen plan B. For dem alle er omgivelsene like uforutsigbare som deres egne reaksjonsmønstre. Fellesnevneren blir en alminnelig råhet som gjør både historiene og dem som personer fascinerende å følge, inkludert usympatiske trekk og en direkte omgangsform som er nydelig konfronterende. I det ligger også energien og innovasjonen i en TV-serie som utfordrer det bestående på flere plan.

Det er ikke bare miljøet i serien som bringer tankene til Joachim Triers norske filmer. Regissør Eirik Svensson («Natt til 17») har en filmatisk nøktern tilnærmelse til den urbane kunstscenen (skuespillere, forfattere, dansere, etc.) som gir troverdige generasjonsportretter. Kafeer, barer og utesteder har reell forankring i et gitt Oslo-miljø (Youngstorget, St. Hanshaugen, Grønlandsleiret), på samme måte som at Seljeseth har sugd historien fra egen erfaring, og at skuespiller Gine Cornelia Pedersen er forfatter i virkeligheten, blant annet med romanen «Null» som hun mottok Tarjei Vesaas' debutantpris for i 2013. Illusjonen av virkelighet i den fiktive historien er et grep som manusforfatterne og Svensson turnerer med finesse og ro.

Følg Dagsavisen på Twitter og Facebook!

Replikkveksling, vokabular og samtaler flyter stort sett uanstrengt, og birollene som historiene bygges rundt gnistrer av overskudd, blant dem Ingunn Øyen (forlagssjef), Jakob Oftebro, Inga Ibsdotter Lilleaas, Anders T. Andersen, Mariann Hole og mange flere.

«Unge lovende» består av seks episoder som alle ligger avspillingsklare på NRKs nettsider, og har et pust av naturlig kompromissløshet og en «spilleglede» som kan fenge et kresent, jevngammelt TV-seriepublikum. Bare det i seg selv er lovende.

Mer fra Dagsavisen