Annonse
Joachim Triers «Thelma» er trukket fra Amandaprisen neste år. Blir den avgjørelsen stående, er Eilie Harboe utestengt fra vurdering i klassen for beste hovedrolle. FOTO FRA FILMEN: Motlys AS/SF Studios

«Thelma» boikotter Amanda

For å vinne Amanda for beste kinofilm, må en film ha «publikumsappell». Det syns «Thelma»s skapere er så dumt at de trekker filmen fra hele prisen.

Annonse
Kultur

 

– Å fokusere på at besøkstall er viktigere enn andre ting, er litt som å tisse i buksa når man fryser. Når fokus utelukkende er på publikumsappell, går man glipp av nyskaping. Se bare til Hollywood akkurat nå. Der har det vært skikkelig krise fordi alle franchisefilmene som slo an for få år siden plutselig ikke gjør det lenger. Da trenger man å tenke nytt. Ser man seg blind på besøkstall, mister man muligheten til å premiere nyskaping og dristighet, sier Thomas Robsahm til Dagsavisen.

Han er produsent for «Thelma», som er regissert av Joachim Trier og har Eilie Harboe i hovedrollen. Filmen åpnet årets filmfestival i Haugesund, fikk strålende kritikk, hadde den beste åpningshelga av noen av Triers filmer, og er så langt sett av knappe 35.000 på kino i Norge.

Les Dagsavisens anmeldelse av filmen: Trier triumferer med «Thelma»

Inkonsekvent nominasjon

Men nå trekker «Thelma»-teamet filmen fra Norges viktigste filmpris, Amandaprisen, neste år. Dette fordi statuttene sier at en film for å vinne prisen «beste norske kinofilm» ikke bare skal «utvise gjennomgående høy kvalitet i alle funksjoner», men også «bør ha en publikumsappell».

– En film som er nominert i mange kategorier, og slik demonstrerer høy kvalitet i alle ledd, kan likevel være diskvalifisert fra beste film-kategorien. Det ser rart ut. En annen følge er inkonsekvente nominasjoner. Om en film ikke har publikumsappell nok til å vinne beste film, kan den for eksempel nomineres for beste regi i stedet, forklarer Robsahm.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Kritisk jury

I en kronikk 30. august skrev fire av seks amandajurymedlemmer, inkludert juryleder Erlend Loe, at de i år hadde valgt å lese reglementet bokstavelig og «kun nominere filmer med dokumentert publikumsappell, noe som ofte, men ikke alltid, betyr kommersielt vellykkede filmer»: «vi nominerte altså ikke utelukkende på bakgrunn av kvalitet». Dette som en protest mot kriteriene, som de fire jurymedlemmene mente burde være kun kunstnerisk kvalitet alene, ingenting om kommersiell suksess.

– Poenget er ikke at filmer med høy publikumsappell ikke kan ha stor kunstnerisk verdi. Men det blir feil at dette er det eneste kriteriet som utheves i regelverket. «Thelma» har åpenbart publikumsappell, så vi gjør ikke dette for egen del, tvert imot smerter det oss fordi vi føler «Thelma» vil kvalifisere til flere priser. Men vi kan ikke lenger finne oss i at Amandaprisen opererer på en helt annen måte enn alle andre nasjonale filmpriser i verden, sier produsent Robsahm.

Han poengterer at filmer med høye besøkstall allerede har en kategori, nemlig Folkets Amanda.

For små juryer

Hovedproblemet med Amandaprisen slik Robsahm ser det, er imidlertid jurystørrelsen:

– Juryene er altfor små. Det blir for mye hestehandel der man blir enige seg imellom om fordelingen av prisene. Om juryene var større, med åpen diskusjon først og hemmelig avstemming til slutt, ville det der forsvunnet. Og så må man selvsagt fjerne formuleringen om publikumsappell. Ikke engang i Hollywood tenker de sånn. Også kommersielt rettede filmskaperne og produsentene ser at det er mer stas å vinne en pris på kvalitet enn på publikumsappell. Den siste bevises uansett i besøkstall, sier Robsahm.

Han nevner årets Oscar for beste film til «Moonlight» framfor publikumsfavoritten «La La Land» i år som et eksempel fra USA.

Les også: Joachim Triers «Thelma» er norsk Oscar-kandidat

Diskuterer reglene

Da Dagsavisen ringer festivaldirektør Tonje Hardersen i Den norske filmfestivalen i Haugesund, har hun ikke hørt om «Thelma»-teamets beslutning om å trekke filmen fra Amandaprisen. Når hun får lest deres pressemelding, reagerer hun mest på deres påstand om at Amandakomiteen ikke bare har latt være å ta kritikken mot prisen til seg, men tvert om har valgt å forsvare regelen om publikumsappell.

– Amandakomiteen har sitt første møte etter årets prisutdeling på onsdag og har derfor ikke rukket å diskutere kriteriene for Amandaprisen 2018. At Robsahm sier at komiteen ikke på noen måte har vist at vi tar kritikken til etterretning er derfor helt feil. I debatten som gikk i etterkant av juryleder Erlend Loes kronikk har jeg vært tydelig på i hvert år evaluerer årets prisutdeling og fastsetter reglementet for neste år. Det vil vi også gjøre førstkommende onsdag, skriver hun i en epost til Dagsavisen.

Det syns produsent Robsahm er bra.

– Det er positivt om de er på gli. Skulle det vise seg at de velger å droppe kriteriet om publikumsappell, kan vi melde oss på igjen. Men per nå er «Thelma» trukket fra Amandapriser i alle kategorier, sier han.

Les også: Eili Harboe: Jeg måtte bare gjøre denne filmen

Annonse