Nye takter

Superprodusent skal forelese på Blindern

Tor Erik Hermansen fra Stargate.

- Dette er første gang dette arrangementet finner sted i et ikke-engelsktalende land. Siden konferansen i år arrangeres i Oslo, var det naturlig å be Tor Erik Hermansen, sier professor i musikkvitenskap Anne Danielsen. Til uka samles musikere, produsenter og akademikere fra hele verden på Blindern, til konferanse om musikkproduksjon.

Seminarets ikke-akademiske hovednavn er Tor Erik Hermansen, den ene halvdelen av det norske produksjonsteamet Stargate, som de siste tiåret har vært blant verdens ledende hitprodusenter, for noen av verdens største artister, inkludert Rhihanna, Beyonce og Katy Perry.

Fredag 5. desember står Hermansen på en uvant scene: Auditorium to i Helga Enghs hus på Blindern. Her skal han intervjues av Richard Burgess fra den akademiske organisasjonen Association for the Study of the Art of Record Production, som arrangerer konferansen i samarbeid med UiO.

- Hermansen er en profilert produsent, som har gjort en rekke store pop-produksjoner, og det er en tradisjon på disse konferansene med en hovedtaler fra musikkbransjen. Det er en konferanse der praktisk plateproduksjon møter akademia. For Institutt for Musikkvitenskap har det stor faglig betydning å kunne stå som arrangør. Dette er et felt vi har jobbet mye med, både i forskning og undervisning, sier professor Anne Danielsen.

 

Hitmakere

Stargate består av duoen Tor Erik Hermansen og Mikkel Storleer Eriksen. De etablerte produksjonsfirmaet sitt i Trondheim, og flyttet til New York tidlig på 2000-tallet. De siste ti årene har Stargate hatt 36 låter på topp 10 i USA og/eller Storbritannia. De har en rekke Grammy-nominasjoner og vunnet to Grammy-priser, de har også fått flere utmerkelser fra den amerianske låtskriver-foreningen ASCAP.

- Stargate er svært aktuelle med tanke på konferansens hovedtema, digitale musikkverktøy og internetts betydning for lyden av dagens popmusikk, og hvordan dette har endret hvordan man tenker om popmusikk, sier Danielsen.

- Stargates estetikk er tett knyttet til digitale verktøy. Produksjonene deres er basert på elektroniske beats og loops, med digital prosessering av de fleste lyder inkludert vokal. Slik er Stargate en type pop-produsenter som er typiske for vår tid, der en låt bygges opp fra bunnen av, i en kreativ prosess som foregår på en datamaskin. De sitter ikke med gitaren i fanget og synger en sang.

 

Elektronisk støy

Beats, loops og elektronisk prosesserte lyder var noe som før tilhørte avantgarde-musikken. Stargate kan også ses i lys av eksperimentell musikks påvirkning på dagens popmusikk, mener Danielsen.

- De siste 20 årene er produksjon av popmusikk virkelig blitt tatt langt ut i ytterlighetene, med bruk av ekstreme effekter som støy, urene lyder. Ekstreme elektroniske sjangrer kommer inn i mainstream-musikken, påpeker Danielsen.

- Likevel er suksessen til Stargate først og fremst evnen til å lage fengende låter. Det er en kvalitet i popbransjen man ikke kommer utenom: Evnen til å lage noe som låter nytt og friskt, og samtidig gjenkjennelig.

 

Norsk og internasjonalt

En annen sentral norsk plateprodusent skal også snakke på konferansen: Jan Erik Kongshaug, som siden tidlig 70-tall har stått bak mange av moderne jazz‘ fremste innspillinger, i sitt Rainbow Studios i Oslo, for det tyske plateselskapet ECM. Ett av konferansens temaer er hva sted og kultur betyr for produksjon og lytting av musikk.

- Jeg vet ikke hva det har hatt å si for Stargate at de kommer fra Norge. Kanskje de har prøvd å tone det ned. Det er ett av spørsmålene vi skal stille dem. De siste årene har den internasjonale musikkbransjen vist stor interesse for skandinaviske produksjonsmiljøer. Digitale distribusjonsformer har ført til en oppløsning av det anglo-amerikanske monopolet på hvor popmusikken kommer fra. For den som lager musikken, er det blitt lettere å nå publikum langt borte. Produsenten kan ikke lenger vite hvem lytteren er. Denne globaliseringen er ett av konferansens hovedtema.

Mer fra Dagsavisen