Kultur

Strømmesuksess

På to uker har over 7.000 valgt å se filmen «Hevn» på betal-TV. Det er over halvparten av det totale besøket filmen fikk på kino etter sju uker.

– Vi er veldig fornøyd med tallene. Dette er langt over forventet. Vi ser også at filmen gjør det veldig bra i forhold til andre titler som har vært større på kino, sier Vibeke Skistad, daglig leder i Euforia film.

Før jul lanserte distributøren Euforia film «Hevn» digitalt via Altibox, Canal Digital og Gets tjenester. Filmen hadde premiere 6. november, og ble tilgjengelig for strømming idet den var ferdigspilt på kino.

Etter å ha vært tilgjengelig i kun to uker, hadde filmen blitt sett av godt over 7.000 sofatittere, noe som er halvparten av det totale kinobesøket filmen nådde på sju uker.

– Dette synes vi er veldig gode tall på en norsk film etter kun to uker i tjenesten, sett opp mot andre norske filmer vi har hatt i Altibox Film og Serier den siste tida, sier Helene Tendenes Matre fra Altibox.

– De gode resultatene har helt klart sammenheng med tidlig release, da har publikum den i mente, mener Skistad.

LES OGSÅ: Reddet av «Bølgen» og barnefilm

Dalende besøk

Dagsavisen har sett på kinobesøket til «Hevn» uke for uke etter premieren 6. november. Etter to uker hadde filmen et besøk på over 11.000, og besøkstallene steg med rundt 1.000 per uke fram til uke fire, da tallene flater mer ut. Fra uke fire til uke sju klarte filmen kun å trekke rundt 500 publikummere, men da ble filmen også vist på langt færre steder.

«Hevn» vil ikke bli utgitt på DVD eller Blu-ray, opplyste Euforia i pressemeldingen de sendte ut 16. desember. Strategien rundt den tidlige digitale lanseringen er nemlig en direkte konsekvens av det dramatisk fallende DVD- og Blu-ray-salget, samt et forsøk på å hindre eventuell ulovlig strømming av filmen. Skistad forteller at Euforia film «helt klart» vil forsøke tilsvarende strategi igjen.

– Selv om film på kino alltid vil være spesielt. Å se film stort og sammen med andre, er noe helt annet enn film i sofaen eller på bussen. Men vi må samtidig erkjenne at film i stor grad konsumeres andre steder enn på kino, og vi må være tilpasningsdyktige. I tillegg er det selvsagt et økonomisk aspekt her. Distributører og produsenter sliter med å tjene til salt i maten på en del kinofilmer, og vi må forsøke tenke smart med hensyn til å hente inntekt andre steder, sier hun.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Kinoen

Det såkalte «kinovinduet», altså tida det tar fra en film tas av kinoplakaten til den blir tilgjengelig på DVD, Blu-ray eller strømming, har vært gjenstand for debatt blant annet etter regjeringens stortingsmelding om film tok til orde for å gjøre filmstøtten plattformnøytral. Kinobransjen har advart mot at en innsnevring av vinduet vil ramme kinoinntektene, som filmbransjen er avhengig av.

Også «Bølgen» ble tidlig gjort tilgjengelig for strømming. Haakon Dragland fra Canal Digital forteller at denne har blitt strømmet godt over ti ganger så mange ganger som «Hevn».

- Det er skikkelig moro at norske filmer blir valgt, men vi ser at det er viktig å jobbe bredt for å få fart på det. Vår lærdom er at det er naturlig at kinofilmer også blir tilgjengelig for strømming. Publikum ønsker å få tilgang til filmen hjem i stua, sier han.

– Jeg har god tro på at kinofilm og hjemmefilm kan leve godt side om side, vi må bare finne riktige måter å gjøre det, slik at de ikke går hverandre i næringa. Som en svenske så fint formulerte det: «Folk går jo på restauranter selv om de har kjøkken hjemme», sier Vibeke Skistad.

LES OGSÅ: 1 av 3 unge strømmer ulovlig

Mer fra Dagsavisen