Kultur

Strides om vakthold på Blå

Lang kø og for få vakter gjør at det tidvis kan bli amper stemning utenfor Blå. Det heter det i politirapporten som ligger til grunn for Næringsetatens beslutning om å muligens ikke fornye skjenkebevillingen til det populære konsert- og klubbstedet ved Akerselva i Oslo.

Les også: Blå får utsatt frist

70 voldsrelaterte saker

Politiets rapport med hendelsesoversikt for Blå, som Dagsavisen har fått innsyn i, gjelder perioden 1. januar 2015, til 31. mars 2016. Her er det registrert:

Rundt 70 voldsrelaterte saker

Rundt 16 rusrelaterte saker

Rundt 36 saker der det ikke har skjedd noe voldelig, men der konsertstedet ber om assistanse fra politiet på grunn av amper stemning for å forebygge slåsskamper.

Hendelsesoversikten inneholder i tillegg episoder som offentlig urinering, gjester med falsk id, røyking av marihuana i køen, utkasting av gjester, og gjest som viste finger etter å bli kastet ut.

– Rapporten ser veldig ille ut. Det er vi enige i. Det har generelt vært en veldig økning av mennesker i hele området rundt Blå, sier daglig leder på Blå, Eyvind Brox. Han kjenner seg imidlertid ikke igjen i rapporten fra politiet.

– Vi benekter ikke at det har vært utfordringer gjennom 2015, men vi har tatt dette veldig seriøst. Grunnen til at vi har tilkalt politi ofte, er etter en konkret oppfordring fra politiet. Våren 2015 ble vi enige om en strategi der vi skulle ha veldig lav terskel for å ringe. Derfor har vi ringt veldig mye oftere enn det som strengt tatt hadde vært nødvendig.

Brox sier at gjennom å tilkalle politiassistanse gir Blå et tydelig signal til folk som skaper uro, men at Blå må ta sin del av ansvaret for at det ikke fungerte slik de hadde ønsket.

– Å sikre kontroll i et område i stor vekst og utvikling var taktikken gjennom 2015. Derfor er problemet nå at dette slår tilbake på oss. Der har vi åpenbart et problem med hvordan vi har kommunisert med politiet, sier han.

«Amper stemning»

I politirapporten trekkes natt til lørdag 27. februar i år fram som beskrivende for gjentatte kvelder på Blå. Det meldes om ekstremt mye folk og lange køer. Like over midnatt hadde Blå startet med utkastelser av «uromomenter». Politiet får beskjed av vaktleder om at det ønskes en forebyggende patrulje til stedet. «Det er amper stemning utenfor, spesielt ifm. innslipp/utslipp.» heter det i rapporten. «Klokken 02.19 ringer Blå igjen. Det er en mann som er kastet ut og nekter å gå. Når politiet kommer har to stykker begynt å slåss – mulig anmeldelse fra partene i etterkant – fem stykker bortvises totalt – hvorav en har sparket vakt på stedet og en annen har tatt kvelertak på en av vaktene.»

Det generelle inntrykket politiet beskriver i rapporten er at gjester blir stående for lenge i køen, og det er dette som skaper dårlig stemning: «Alt i alt gjør organiseringen sitt til at det i dette begrensede området lett blir opphetet stemning, som igjen smitter over på andre.»

– Viser liten vilje

Videre i rapporten skriver politiet at de har hatt kontakt med stedets drivere ved ulike anledninger i forsøk på å iverksette tiltak. «Etter politiets oppfatning utviser drivere av stedet liten vilje og evne til å utbedre identifiserte problemer», står det.

I et utdrag fra en rapport fra Oslo politidistrikt datert 12. januar tidligere i år, vises det til en forhåndsvarsel datert 26. november 2015, der Blå pålegges i medhold av serveringsloven paragraf 16 å benytte to ordensvakter ved 50–100 gjester. Deretter skal det settes inn en ekstra ordensvakt per 50 besøkende. «Oslo politidistrikt fremhever at det har blitt brukt betydelige ressurser på Blå for å håndtere berusede og/eller voldelige gjester og andre ordensforstyrrelser på serveringsstedet.»

– Økt vaktholdet

I rapporten heter det at Blå i sitt tilsvar 17. desember 2015 skriver at det vil være en økonomisk belastning for konsertstedet å etterkomme politiets krav til antall vakter. På bakgrunn av dette er det politiets vurdering at skjenkebevillingen ikke bør fornyes. Det argumenteres at ordensforstyrrelsene legger beslag på politiressurser, både operativt når uønskede hendelser finner sted, og i forbindelse med ukentlige risikovurderinger og helgeplanlegging.

Konsertstedet hevder de imidlertid har fulgt politiets råd, og gir et helt annerledes bilde av det som står i politirapporten.

– Vi har kontinuerlig økt vaktholdet for å ha kontroll og vi har hatt en kjempefin utvikling gjennom 2016. Vi ser at vi har fått masse resultater gjennom arbeidet vi har gjort i vinter, sier Eyvind Brox.

– Hvor mange flere vakter har dere ansatt?

– Særlig i februar-mars i år har vi gjort et ekstra tiltak. Blant annet har vi ansatt egne kø-vakter og informert køen om forventa ventetid.

– Du kjenner til Blås tilsvar til politiet 17. desember 2015?

– Vi ønsker ikke å gå i detalj på dette.

– Føler du at mye av dialogen med politiet er utelatt fra rapporten?

– Vi ønsker å løse dette gjennom en direkte dialog med politiet.

Dagsavisen har vært i kontakt med Oslo politidistrikt, som har følgende svar per mail: «Vi må bare vise til høringsuttalelsen og innholdet i denne.»

Følg Dagsavisen på

og

!

Mer fra Dagsavisen