Kultur

Storsuksess for Eidsvåg-teater

Bjørn Eidsvågs «Etterlyst: Jesus» ble fjorårets store suksessforestilling på Det Norske Teatret. – Fantastisk, synes Eidsvåg, som nå tar med forestillingen på turné.

Bilde 1 av 2

– Det har vært en drøm av et år. Disse besøkstallene er fantastiske, sier Bjørn Eidsvåg.

I årsmeldingen til Det Norske Teatret går det fram at Bjørn Eidsvåg-forestillingen «Etterlyst: Jesus» sørget for et godt 2016 på Det Norske Teatret.

«Etterlyst: Jesus» solgte 34.210 billetter gjennom høsten 2016, for til sammen 15 millioner kroner. Også gjennom 2017 har forestillingen gått godt på Det Norske Teatret, og fra høsten skal den på turné til teatre og kulturhus landet over.

– Dette er vi svært fornøyd med, sier Det Norske Teatrets sjef, Erik Ulfsby.

– Forestillingen spilles fortsatt, og nærmer seg nå 50.000. Det var på ingen måte en selvfølge. Forhåndssalget var ikke spesielt høyt. Det var lenge uklart hva slags forestilling dette skulle bli, og arbeidet pågikk helt fram til premieren, sier Ulfsby, som er instruktør for forestillingen.

Dette skrev Dagsavisen om forestillingen: Mer underholdende enn man kunne tro.

Krevende

– Jeg er nå på min årlige tur til Verona med tre kamerater. På denne tiden i fjor satt vi her og gikk gjennom manuset til «Etterlyst: Jesus», og vi var veldig usikre på hvordan dette skulle gå, forteller Eidsvåg. «Etterlyst: Jesus» er skrevet av Eidsvåg selv, det er hans første teaterforestilling, og på scenen står han sammen med skuespiller Svein Tindberg.

– Stoffet var krevende å jobbe med. Det er tung tematikk, og jeg var svært i tvil om aktualiteten. Jesus er jo ikke akkurat noe hipt tema i tiden. Teatret delte denne bekymringen, sier Eidsvåg.

Forestillingen hadde premiere 27. august i fjor, og fikk god mottakelse av kritikerne. Den vakte umiddelbart debatt både i og utenfor kirken, både for Eidsvågs fremstilling av bedehus-kulturen i Sauda, og for hans kritikk av kirkelig teologi i spørsmålet om Jesus’ oppstandelse.

– Det har vært et enormt antall presseoppslag om forestillingen, sier teatersjef Eirik Ulfsby.

– I en periode var det nærmest daglige diskusjoner med forestillingen som utgangspunkt. For et teater er det alltid spennende når vi kan skape debatt. Jeg er svært glad for at forestillingen har blitt så godt tatt imot av publikum, sier Ulfsby.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Ønsket debatt

– Vi ønsket debatt, og det har vi fått, fastslår Eidsvåg.

– Jeg tar litt i teologisk, så jeg var spent på reaksjonene. Ett spørsmål jeg stiller i forestillingen – er det sikkert at Jesus døde for våre synder? – vet jeg treffer som en kniv i hjertet på mange inderlig troende. Men jeg kjenner meg på trygg teologisk grunn. Jeg har jobbet grundig med research og hatt teologiske konsulenter på forestillingen, sier Eidsvåg.

– Jeg er klar for å diskutere emnet videre. Vi skal på turne med forestillingen, og vi tenker å legge opp til debatter der vi kommer, sier Eidsvåg,

– Kirken opplever nå mange utmeldinger. Det står i grell kontrast til den store interessen vi opplever for «Etterlyst: Jesus». Jeg håper kirken ser på dette som en mulighet til å delta i debatt rundt temaene vi tar opp, sier Eidsvåg, som ser på «Etterlyst: Jesus» som en slags forlengelse av sin konsertvirksomhet.

– Konsertene mine har vært som en årelang samtale med publikum, der jeg har reist landet rundt og snakket om kirkelig teologi og bedehus-kultur. Det har vært en årelang samtale med publikum. Jeg vet at mange kjenner seg igjen i det jeg forteller fra min bedehus-bakgrunn. Og folk som har vært i sterkt engasjerte politiske miljøer har mange av de samme erfaringene, med sterke føringer på hva man skal tenke og mene, på språkbruk og klesdrakt.

Nytt stoff

«Etterlyst: Jesus» inneholder både gamle og nye Eidsvåg-sanger. De seks nyskrevne sangene til forestillingen ble gitt ut digitalt i høst. Hans forrige album med nye sanger, «Far faller», kom i 2013. Om det kommer noe nytt Eidsvåg-album, er usikkert, forklarer han: «

– Helt fram til mars 2018 er programmet mitt fylt med «Etterlyst: Jesus»-forestillinger. Arbeidet med forestillingen har vært inspirerende og lærerikt, så det frister å skrive mer for teater. Imens skriver jeg nytt stoff, vi får se hva jeg gjør med det. Mange artister i min generasjon er i villrede om hvordan vi skal forholde oss til endringene i musikkmarkedet, og det er lett å miste litt av motivasjonen for å gi ut plater. Strømmetjenestene er bra, men de er jo fortsatt mest en arena for de unge. Men vi kommer, og vi akter å komme sterkt, understreker Eidsvåg.

Portrett: Bjørn Eidsvåg: Jeg har ikke "svikta" faren min mer enn de fleste.

Mer fra Dagsavisen