Annonse

Storm og stillhet på Oslo Runway

– Er dette den norske eliten?

Annonse
Kultur

Se video over

  Er dette den norske eliten, spurte representanten fra VOGUE Italia. Og akkurat da fikk vi øye på kulturministeren og kunne trekke et lettelsens sukk og si: ja. Det er det.

Kulturminister Linda Helleland (H) hadde tatt turen til Johnny Loves visning torsdag ettermiddag og kunne betro oss kjapt at designer John Vinnem, som grunnla det populære klesmerket i 2006, er fra samme bygda som henne, nemlig Klæbu. Så her var det trøndersolidaritet på første rad, altså. Vinnem, som er berømt for sitt hat mot fargesprakende allværsjakker har siden starten hatt en visjon om å få nordmenn og kvinner til å kle seg litt finere i hverdagen. Han vartet opp med liveband og en kolleksjon av anvendelige jakker, bukser, shorts og skjorter/skjortekjoler med små, trendy detaljer som passer det skandinaviske markedet perfekt.

Les også: Fan av Posh Spice

Se video: Mote-Norge samlet på Aker Brygge

Moods

Det var Moods som sparket igang catwalksirkuset torsdag med en kolleksjon som skal være inspirert av norske høyfjellshoteller. Modellene ankom da også catwalken i heis – og Moodsgutta valgte å vise høst og vinter på Oslo Runway, ikke vår og sommer 2017 som alle de andre. Peder Børresen og Simen Stalnacke skryter av Oslo Runway.

– København er den store virkelige moteuken. Så har Stockholm gjort det veldig bra, for de har en del sterke internasjonale merker. Oslo Runway har gjort en kjempejobb med koordineringen. det blir bare så bra som designerne klarer å få det til, sier Børresen.

– Vi har akkurat kjøpt Brandstad-butikkene, så vi har 24 nye butikker. Vi har nok å drive med, ler Simen Stalnacke.

Alle som syns det er moro å fleipe om Moods og deres lek med norske symboler måtte se langt etter  vaffelhjerter, ostehøvler og rosa traktorer; stylingen på denne visningen var sofistikert dandy: mørk, mystisk, og litt farlig – signert stylist Storm Pedersen.

Les også: Samler motebransjen

Se video: Norsk motes framtid

Les også: Skal motebransjen endelig lykkes?

Hasla x C.L.E.A.N

Christina Ledang lekte seg hakket mer rampete med logoen for sitt merke c.l.e.a.n på belter og sandaler i sin  SS-17-kolleksjon: en serie plagg med rene linjer, klare farger og lekre materialer som kreppet viskose. I tillegg bar modellene store klaveliknende halsbånd, hentet fra en helt ny smykkekolleksjon Christina Ledang har designet sammen med smykkedesigner Anne Hasla, og som har fått navnet Hasla x C.L.E.A.N. Under Oslo Runway var hele kolleksjonen utstilt for publikum: alt fra de store halsbåndene vi så på catwalken til mindre, mer hverdagsvennlige halssmykker, ørepynt, ringer og armlenker i samme stil.

  Jeg har brukt smykkene deres i min styling tidligere, og de har brukt mine klær i sin styling – så ideen om et samabeid falt seg etter hvertnaturlig, fortalte Christina Ledang til Dagsavisen etter visningen.

  Jeg var spent på hvordan det ville være å samarbeide med andre kreativt, og om vi ville tåle hverandres tilbakemldinger eller om det ville bli mye drama, men det har vært bare moro og spennende, sier Christina Ledang som gjerne henter sin inspirasjon fra film.

  Når jeg ser film hender det ofte at jeg bare ser fargene, det visuelle, uten at jeg henger meg opp i hva filmene handler om.  Til denne kolleksjonen var det fargeskalaen i «Mitt Afrika» som jeg ville bruke, men uten at det ble en safarikolleksjon. I tillegg har filmen «Hero» aldri sluttet å inspirere meg siden jeg så den for første gang for over 12 år siden. Jeg har sett den om igjen sikkert fem ganger og jeg aner forsatt ikke hva den handler om, jeg ser bare fargene.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Vallenes

Veronica Vallenes minimalistiske, feminine plagg gikk i hvitt, sort, kobaltblått og innslag av lyse bruntoner samt noe print – mest karakteristisk  av alle plaggene var kimonosnittet som tydeligvis er i vinden i motebildet.  Og Admir Batlak rundet av dagen med en statementvisning som satt som et slag i mellomgulvet. Først fikk publikum finne plassene sine til meditasjonsmusikk på høyt volum, men da modellene skred ut på gulvet var det til øredøvende stillhet. Kolleksjonen var fargesterk og modig: skimrende materialer, mye hud, topper med frekke slogans til asymetriske skjørt. Med knirkingen i modellenes sneakers som eneste akkompagnement masjerte hele balletten ut på gata og ned på Aker Brygge for en utendørsvisning for tilfeldig passerende shoppere - et rungende statement til en tid full av støy. For, når alle kan ytre seg overalt og mene noe om det meste er det kanskje aller mest opprørsk å holde helt kjeft.

Annonse