Kultur

«Snømannen» kan ta rubbel og bit

Foreløpig er det kun én søknad som kjemper om støtte fra insentivordningen, og i morgen går søknadsfristen ut. Utfordringen er at ordningen er skreddersydd for «Snømannen», mener filmprodusent.

Bilde 1 av 3

– Utfordringen er at ordningen er laget for «Snømannen». Og visstnok er hele potten brukt opp når «Snømannen» får refusjon for det de har tenkt å legge igjen, etter det jeg har fått av informasjon, sier produsent i Storm Films, Lars Hellebust.

Før jul etablerte regjeringen en insentivordning for filmproduksjon i Norge, som innebærer at staten kan refundere 25 prosent av kostnadene en produksjon har i Norge. Forskriften om insentivordning var klar 16. desember, og i morgen går søknadsfristen ut for filmene som vil ta del i ordningen.

Filmatiseringen av Jo Nesbøs «Snømannen», som pågår i Oslo i disse dager, var årsaken til at regjeringen innførte ordningen på rekordtid. Og det skal ha vært garantier om innføring av ordningen, samt midler fra Oslo kommune, som skal ha gjort at filmskaperne valgte Oslo.

Søkte ved nyttår

Regjeringen har bevilget 45 millioner kroner til ordningen i 2016, og det har vært en bekymring fra filmbransjen at denne potten er for liten. Men foreløpig ser det ikke ut til at «Snømannen» må bryne seg på mange konkurrenter.

– Det er kun «Snømannen» som har søkt, men vi har fått flere telefoner fra aktuelle søkere, så det kan komme et par til innen fristen midnatt torsdag, sier Stine Helgeland, avdelingsdirektør for lansering i Norsk Filminstitutt (NFI).

Helgeland forteller at NFI ikke er blitt enige om hvorvidt de skal fordele de 45 millioner kronene til flere søkere, eller om en søknad kan stikke avgårde med hele potten.

Det vil ta seks uker å behandle søknadene, og Helgeland understreker at «Snømannen» ikke er lovet å få midler.

– Det er veldig spennende. Plustelig kan det komme et prosjekt inn som scorer bedre på kulturtesten. Teamet bak «Snømannen» vet at de har tatt en risiko når de har valgt å sette igang filmingen før vi har tildelt midlene, sier Helgeland.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Hele potten

Storm Films, som står bak filmer som «Julekongen» og «Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama», har tidligere spurt NFI om hvor mye av potten regjeringen har bevilget til insentivordningen, som vil gjenstå etter at eventuelt «Snømannen» har fått sitt.

Dagsavisen er ikke kjent med hva NFI har svart, men det skal være opplysninger i bransjen om at filmen vil kunne ta rubbel og bit av de 45 millionene hvis de får godkjent maks refusjon av sine kostnader.

Helgeland fra NFI vil ikke fortelle nøyaktig hvor mye «Snømannen» har søkt om.

– Men jeg kan si at de har søkt om en sum tilnærmet lik potten, sier hun.

LES OGSÅ: Han blir Harry Hole

Budsjett

Hellebust forteller at de var i kontakt med et brasiliansk prosjekt, som vurderte å søke ordningen, men som ikke ville tilfredsstille kriteriene til hvor stort budsjett filmen må ha. Et av kravene er nemlig at spillefilmer må ha et budsjett på minst 25 millioner kroner.

– Denne produksjonen hadde tenkt til å legge igjen seks millioner kroner i Norge, sier Hellebust.

Han mener regjeringen bør vurdere å justere rammene og kriteriene for ordningen allerede nå.

– Slik det er nå virker ordningen lite forutsigbar, særlig når man vet at «Snømannen» har søkt og vil kunne tømme potten, sier han.

LES OGSÅ: – Henter penger fra kinoene

Witherspoon og Damon

Truls Kontny, leder for Norsk filmkommisjon, forteller Dagsavisen at han vet om et par prosjekter som har planlagt å søke insentivordningen, men han vet ikke hvor langt de er kommet i prosessen.

– Det gjenstår å se nå hvordan NFI vil gjøre dette, om de vil gi alt til førstemann som søkte, eller om de vil fordele midlene utover. Det virker som om «Snømannen» har regnet med å få ganske mye fra denne ordningen, og det skaper en usikkerhet for de andre som søker når taket er på 45 millioner kroner. Det er akilleshelen ved denne ordningen, sier han.

Fagbladet Rushprint.no skrev i går at de erfarer at filmen «Downsize», med Reese Witherspoon og Matt Damon i hovedrollene, har vært interessert i å filme i Norge. I postjournalene til NFI finnes korrespondanse om denne filmen, med spørsmål om insentivordningen, men foreløpig ingen søknad.

Mer fra Dagsavisen