Annonse
Bertine Zetlitz synger for første gang egne sanger på norsk. Det kommer hun til å fortsette med. FOTO: PÅL LAUKLI

Sett at Zetlitz synger det sånn

«Sett at vi sier det sånn» heter sangen Bertine Zetlitz i går ga ut sammen med Prepple fra DumDum Boys. Etter 18 år med en lang rekke sanger på engelsk synger Zetlitz nå på norsk.

Annonse
Kultur

«Sett at vi sier det sånn» med Bertine Zetlitz og Prepple Houmb er den fineste sangen som er kommet så langt i år, og blir det kanskje en god stund lenger. En ny side av Bertine Zetlitz. Ikke bare har hun skiftet språk. Mens hennes plater har vært preget av tidsriktig elektronikk er lyden nå mer tidløs.

- Jeg har holdt på lenge med det samme. Det var på tide å utfordre meg selv litt. Å føle at man begynner på nytt er morsomt. Jeg har holdt på i den samme sjangeren lenge, og vridd den kluten rundt noen ganger. Jeg har fått mye ut av dette, men var ikke sikker på hva jeg ville videre, sier Zetlitz.

 

Musikkglede

Derfor ringte hun Håkon Gebhardt, tidligere trommeslager i Motorpsycho, senere produsent for blant andre Ida Jenshus og Åge Aleksandersen. Hun hadde sett en av hans barnekonserter sammen med Martin Hagfors, også kjent som gruppa Meg og kameraten min.

- De hadde så mye musikkglede, og var så lite høytidelige, syntes Bertine Zetlitz, som ville se hva hun kunne få ut av den samme holdningen. Nå har hun skrevet mye av den nye musikken sin sammen med Gebhardt, mens Zetlitz står for tekstene selv.

Et nytt album kommer i mars. Zetlitz har også jobbet med Jonas Lie Theis, en produsent som tar vare på de mer modernistiske tendensene fra den forrige fasen i karrieren.

- Jeg har ikke forlatt den delen helt, men sangene er skrevet akustisk, forklarer hun. Og det høres virkelig ut som en god, gammeldags mellotron som driver «Sett at vi sier det sånn» framover?

- Det er sånt som er gøy med Gebhardt, han har så mye rart i skuffer og skap.

 

Lat og selvtilfreds

- Jeg begynte først å skrive på engelsk igjen, så forsøkte jeg å oversette disse tekstene til norsk. Men det holdt ikke helt, de må omformuleres og gjøres mer nøkterne. Jeg har skrevet i 17 år nå, jeg har et kritisk apparat i hodet, og må presse meg selv for ikke å bli for kritisk. Alt blir så mye tydeligere og mer gjennomsiktig på norsk, men når det sitter, så smeller det desto hardere.

- Tittelen «Sett at vi sier det sånn» er jo en fonetisk suksess i seg selv?

- Det er sjelden jeg finner sånne setninger. Jeg er glad jeg fikk brukt denne nå. Jeg samler på sånne ord som jeg finner, og putter dem i en mental sekk. Det skal bare ikke bli for smart. Man kommer seg unna med lettere ting i skamløs pop. Når jeg har skrevet «baby baby bubblegum» (i «Fake Your Beauty» fra 2004), da må man bare tørre å hoppe oppi med begge beina.

Bertine Zetlitz mener at hun til slutt ble både lat og selvtilfreds av å lage sanger på engelsk.

- Når jeg ikke brukte morsmålet gikk det an å lire av seg noe som hørtes flinkt ut, uten at det hadde så stor mening. Det har vært fint å ha denne avstanden, men nå tør jeg å si ting som de er. Det blir mye skumlere, med mange tekster der jeg synger med hjertet i hånda. Den offisielle delen av karrieren min kommer til å være på norsk framover. Det blir vanskelig å gå tilbake til engelsk nå. Jeg har så mange sanger jeg vil ha skrevet på norsk, sier Bertine Zetlitz, som likevel ikke utelukker enkeltstående utspill i stilen hun før har vært kjent for.

 

Helt starstruck

Bertine Zetlitz var med i «Hver gang vi møtes» for tre sesonger siden, der hun ble nødt til å synge sanger på norsk. Som Jan Eggums «Telefon».

- Da Jan Eggum etterpå sa at «dette må du gjøre mer av», så gjorde det litt for selvtilliten. Min debut med norske tekster fikk en veldig offentlig start, men det ble også en veldig fin start, synes Zetlitz. Og på hennes første offentlige egen sang på norsk synger hun altså sammen med Prepple Houmb fra DumDum Boys.

- Prepple er en stor del av min oppvekst. Jeg er helt starstruck. Jeg liker det rå uttrykket hans, uten så mye føleri. Jeg har fått noen avslag i livet mitt, så da han sa ja til å gjøre dette skjønte jeg det nesten ikke med en gang. Det er et godt tegn at han liker låten. Folk kan si hva de vil om den, så lenge han liker den.

Annonse