Kultur

Satser helst på blendahvitt drama

Det er TV-kanalenes valg som gjør at norske dramaserier ikke gjenspeiler et mangfoldig norsk samfunn på skjermen.

– Norsk filminstitutt vurderer mangfold og bredden i TV-seriene som søker tilskudd hos oss, men vi kan ikke gjøre noe i forhold til prosjektene norske TV-kanaler ønsker å lage. Det er kanalene som prioriterer og finansierer dramaprosjekter. NFI gir bare toppfinansiering, sier avdelingsdirektør Sveinung Golimo.

Norsk uvirkelighet

Norsk TV-bransje er i gang med dramaserier for over 500 millioner kroner. TV-kanalene har mellom 15 til 20 nye serier i produksjon. Samtidig som det lages stadig mer norsk drama, får det kulturelt mangfoldige norske samfunn stadig mindre plass i seriene. Dramaserier og komedier som produseres forteller norske historier, har etniske hvite nordmenn i hovedrollene, og formidler gjenkjennelige historier innenfor rammen av en tradisjonell norsk virkelighet. Det er i det hele tatt sjelden man opplever rollefigurer i form av ressurspersoner med mørk hud i norske serier.

Norsk drama klarer ikke å gjengi det mangfoldige norske samfunnet av i dag, konstaterte NRK Dramas redaktør Ivar Køhn i Dagsavisen i går.

NFI-direktør Sveinung Golimo er enig, men understreker at NFIs policy er prisgitt prosjektene TV-bransjen selv satser på.

– Seriene som havner på vårt bord har først fått utviklingstilskudd av en viss størrelse fra TV-kanalene. Det er dermed kanalenes prioriteringer som avgjør hvilke prosjekt som får støtte av oss, sier Golimo.

Les også: Norsk TV-drama uten mangfold

Erkenorsk innhold

Lista over serier som skal ha premiere på skjermen de neste to årene, viser at norske TV-kanaler er mer opptatt av å lage mer tradisjonsbasert norsk underholdning i sjangeren «Neste sommer» enn serier som formidler mangfold og nye historier.

– Akkurat det vil jeg ikke kommentere. Men det er interessant at en serie som «Skam» har en sentral flerkulturell karakter. Det tror jeg bare styrker seriens kommersielle verdi. Vi har jo dessuten et stort flerkulturelt TV-publikum i Norge, sier Golimo.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Norsk arena

I 2012 konkluderte Kulturdepartementets utredningsgruppe at norsk TV og film er mannsdominert. Minoriteter og det flerkulturelle Norge var svært dårlig representert. Alle kvinnelige regissører var norske. Ingen norske produksjoner hadde ikke-vestlig produsent. NRKs dramasjef Ivar Køhn uttalte i Dagsavisen i går at «slagsiden» i norske TV-serier blant annet skyldes at TV- og filmbransjen har vært og er for norskdominert.

– Er det eksempelvis mange med flerkulturell bakgrunn blant NFIs filmkonsulenter?

– Nei, det er ikke mange.

– Er det noen i det hele tatt?

– Nei, det er ikke det. Men vi har akkurat utlyst tre nye stillinger som filmkonsulenter. Kanskje vi får anledning til å ansatte noen da, sier Golimo.

NFI vil se på muligheten for økt satsing på nye stemmer i TV-bransjen.

– Vi vil se på om vi vil utvide talentsatsing som vi har innen film også til å inkludere TV-drama. Det kan bidra til mangfold også på TV-siden.

Mer fra Dagsavisen