Kultur

Ruben Östlund vant Europa

- Va underbart!, ropte Ruben Östlund og dro hjem med hele seks priser fra European Film Awards-utdelingen i Berlin. Selve showet ble derimot en eneste stor protest mot nasjonalismen i Europa.

Bilde 1 av 6

BERLIN (Dagsavisen): Beste film, beste regi, beste manus, beste komedie og skuespillerprisen til Claes Bang, er opptellingen fra European Film Awards etter svenske Ruben Östlunds «The Square», som da vant i alle kategorier den var nominert. Kronen på verket var da skuespiller Stellan Skarsgård kunne overrekke selve hovedprisen for Europas beste film til landsmannen Ruben Östlund med hele filmteamet på scenen. Selv kvitterte Östlund med å få med seg hele den smokingkledde salen på et høyt samstemt skrik, ikke ulikt det han selv leverte fra podiet i Cannes da han vant Gullpalmen for den samme filmen. Bare at denne gangen gjorde han det to ganger.

Les også: Akkurat nå er Östlund størst

Politikk

Nå var det European Film Awards, den europeiske filmens svar på Oscar, som priset Östlund. Men i kontrast til glitter, glamour og rød løper, sto spørsmålene som berører ikke bare filmbransjen, men hele det europeiske samfunnet. En egen seksjon i showet som ble direktesendt og strømmet til store deler av Europa fra Haus Der Berliner Festspiele, ble viet de som kjemper mot seksuell trakassering, i land som Sverige, Polen og Romania. Og sentralt under hele showet sto filmkunstens stadig trangere kår i et kontinent preget av sterk politisk høyrevind. Filmskaper Wim Wenders, nåværende president av det 30-årsjubilerende European Film Academy, holdt en flammende og beveget tale som ikke bare beskrev hvordan filmakademiet og Den europeiske filmprisen EFA ble stiftet, men filmens status i dag. Han minnet om at på slutten av 80-tallet sto europeisk film ved en korsvei, og spørsmålet var om den i det hele tatt ville overleve. Den tyske avisen Die Zeit skrev da akademiet ble stiftet, med Ingmar Bergman som president, at nå hadde de ensomme funnet sammen.

Les anmeldelsen av «The Square»: Biter der det smerter mest

- Og nå må vi kjempe igjen, mot et gammelt monster vi trodde vi hadde begravet, nasjonalismen. Den verste av alle sykdommene som har rammet Europa, hvordan kunne den igjen oppstå? Hva har gått galt, spurte Wim Wenders retorisk, og svarte selv, om hvordan kapitalismen, grådigheten og frykten har sneket seg inn mens vi sov, ikke bare i Russland, Polen, Tyrkia og flere av landene i Øst-Europa, men også i Tyskland, Frankrike, Østerrike og England.

- Vi har et felles ansvar for Europa, og filmfamilien har faktisk muligheten til å gjøre en forskjell med våre historier og våre bilder og vår solidaritet, sa han og oppfordret unge filmskapere til å ta kampen inn i framtida.

Les også: Jegere som bytte

Polen Europa?

Allerede under velkomsttalen i Berlins vitenskapsakademi fredag ble katta sluppet ut av sekken. «Jeg håper Polen fortsatt er en del av Europa», sa da den mektige direktøren for Berlinalen, den årlige filmfestivalen i Berlin, med hentydning til at Polens ultrakonservative regjering knebler kunstnernes ytringsfrihet og bytter ut demokratisk utnevnte byråkrater med ideologisk «rettroende». Den polske film- og «House Of Cards»-regissøren Agnieszka Holland rettet i løpet av showet en harmdirrende tale mot sin egen regjering. Så når stjerneskuespillere som Juliette Binoche, Stellan Skarsgård og tyske Sandra Hüller fra «Min pappa Toni Erdmann» fikk prisshowet til å skinne, lå politikken under som et tykt og mørkt teppe.

- Vi vil ikke slutte protestere mot høyreradikale krefter, og vi vil ikke slutte å protestere mot at filmskapere fengsles for sitt arbeide. Vårt motto er «Kulturen først». Mot nasjonalisme, grenser, rasisme, og ideologisk maktmisbruk, sa Dieter Kosslick.

Les også: Jegere som bytte

Oleg Sentsov

Også Brexit ble kommentert, da den britiske stjerneregissøren Stephen Frears («The Queen», «Farlige forbindelser») ba om unnskyldning for at han kom fra et land som ville forlate Europa. Den russiske regissøren Aleksandr Sukorov, som blant annet har laget «Russian Arc» og som sammen med Julie Delpy mottok ærespris under seremonien, ramset på sin side opp det han ikke likte, blant annet krig og det å putte uskyldige i fengsel. Og for å følge opp det siste, holdt han i likhet med mange andre denne kvelden, en appell for den ukrainske filmskaperen Oleg Sentsov. Kunstneren Ai Wei Weis brev til russiske myndigheter, hvor han ber om løslatelse for Sentsov, som soner streng fengselsstraff for å ha protestert mot Russlands inngripen på Krim, sto sentralt i showet, og budskapet ble flere ganger understreket av filmskaper og president for Det europeiske filmakademiet, Wim Wenders.

Men filmskaperne, skuespillerne og produsentene og filmarbeidere i alle fasonger sto selvsagt i sentrum for begivenhetene, som et springbrett for politikken. En av de få utenfor den svenske Östlund-leiren som kunne juble, rettere sagt grine som mye av glede at hun knapt fikk fram et ord, vant prisen for Beste kvinnelige skuespiller: Alexandra Borbély. Hennes innsats i "Om kropp og sjel" slo ut konkurrenter som Juliette Binoche og Isabelle Huppert.

Les også: Sånn som dyra gjør det

Rubens kveld

Men det skulle bli Ruben Östlunds kveld. Han hadde selv flere nominasjoner for sin «The Square», for Beste regi og Beste film, mens hovedrolleinnehaver Claes Bang slo til som favoritt til prisen Beste mannlige skuespiller. Kveldens første pris til Östlund fikk han for Beste manus, og allerede da kunne man anta at han skulle gjenta suksessen til «Min pappa Toni Erdmann» i fjor, som også innkasserte de fleste av prisene den var nominert i. Faktisk hadde han et forsprang. Filmen hadde allerede før European Film Awards-helgen fått prisen for beste produksjonsdesign.

- Jeg vil starte med å takke Claes Bang og den måten vi jobbet på sammen, sa Östlund i takketalen for manusprisen og fortalte om auditionen de holdt og hvordan de hadde snakket om farens nylige død.

Selv takket Bang, en dansk skuespiller som før «The Square» hadde det meste av karrieren bak seg, men som nå skal overta skurkerollen i den nye «Millennium»-filmen, med å takke Östlund og anbefale «The Ruben Östlund Experience» for alle.

Som Sveriges utvalgte bidrag til Oscar-utdelingen i 2018 i kategorien Beste fremmedspråklige film må «The Square» tåle favorittstemplet. Først Gullpalmen i Cannes, så seks European Film Awards.

Ls også: – Alt handler om provokasjon

Europeiske filmpriser i utvalg:

Beste film: «The Square»

Beste kvinnelige skuespiller: Alexandra Borbély

Beste mannlige skuespiller: Claes Bang

Beste regi: Ruben Östlund

Beste manus: Ruben Östlund for «The Square»

Discovery - FIPRESCI for beste nykommer:  «Lady Macbeth»

Publikumsprisen Peoples Choice Awards:  «Stefan Zweig - Farewell To Europe» av Maria Schrader

Beste animasjonsfilm: «Loving Vincent», regi: Dorota Kobiela, Hugh Welchman

Beste kortfilm: «Timecode»

Ærespriser: Julie Delpy og Aleksandr Sukorov

Mer fra Dagsavisen