Annonse
Midlertidig bokhandler i pop-up-bokhandelen på Dælenenga i Oslo, Ole Våge, mener det er viktig å ikke glemme debutantene som vil skape mer litteratur i framtida. Pop-up-en holder åpent ut helgen. FOTO: SIRI ØVERLAND ERIKSEN

Redder debutanter fra dinosaurene

Han mener det er et paradoks at kritikerroste debutanter gjemmes bort av de store bokhandlerkjedene. Derfor åpner Ole Våge pop-up-bokhandel i protest.

Annonse
Kultur

 

– Formålet er å løfte fram framtidens forfattere. Her er de som skal løfte det litterære språket i framtida. Da må de gjøres synlige.

Ole Våge jobber til daglig i Språkrådet, men denne uka har han tatt seg fri for å fremme norske debutanter i en pop-up-bokhandel i Københavngata i Oslo. Det er av ren idealisme, forklarer han. Men bokhandelen lever ikke lenge. Den stenger allerede på søndag.

Drukner i «dinosaurer»

Våge mener pop-up-bokhandlere kan være et viktig bidrag når debutanter drukner blant det han kaller dinosaurene i de store bokhandelkjedene, som Ark, Tanum og Norli.

– Når jeg sier dinosaurer, tenker jeg på de eldre forfatterne som selger bra uansett. Poenget med bord og utstillingsvinduer, er å selge og vise fram nye, og ukjente navn, mener Våge.

– Det er noen få hederlige unntak. Men debutanter flest er ikke å finne i utstillingsvinduene eller stablene på bordene. De fleste er gjemt bort i hyllene. Det er et paradoks at debutantene er gjemt vekk, når det er de som burde vises fram. Ikke Jan Guillou eller Vigdis Hjorth.

– Vær mer vågal

Han er klar på viktigheten av å velge å lese debutanter.

– Det er viktig å ikke glemme debutantene som vil skape mer litteratur i framtida. Hvis ikke, risikerer vi å miste dem. Hvis ikke nok folk kjøper den første boka, er det vanskeligere å gi ut en bok nummer to, mener han.

– Man ser ofte etter en «trygg» bok når man leter etter julegaver i førjulstiden, og da er disse bordene og utstillingsvinduene med bøker viktige. Men jeg synes det må være lov som bokhandel å være litt vågal, og gi mer plass til en debutant. Dessuten er ikke risikoen så stor for at boka er dårlig, når kvaliteten på disse bøkene er så høy, påpeker Våge.

Kritikerrost

For paradokset består også av at debutantene får gode kritikker. Derfor har Våge lagt bokanmeldelser ved siden av bøkene han viser fram.

– I Norge er vi heldige, fordi vi får utgitt mange debutanter, og de får omtaler i avisene, selv om det kuttes i litteraturkritikken. Ved å legge fram bokomtaler, viser jeg at bøkene har en viktig rolle. Det viktigste som leser er å oppdage en debutant.

Viktig initiativ

– Det er veldig gledelig at Våge tar initiativ til dette og får belyst saken på en slik måte. Det er viktig å skape en bevissthet, og løfte fram nye stemmer, sier Unn Conradi Andersen. Hun er selv skjønnlitterær debutant i år, med romanen «Alt uavklart».

– Det er mange gode nye stemmer som skriver like godt som de etablerte forfatterne, og man trenger å gi plass til dem. Som for eksempel Therese Tungen, sier Conradi Andersen.

– Det er noen bokhandlere som velger å løfte fram debutantene, Norli i Universitetsgata, for eksempel. Men de er for få, mener forfatteren.

Har en fremtid

Ole Våge tror pop-up-bokhandler har en fremtid, på samme måte som papirboka.

– Jeg synes pop-up-konseptet er helt genialt. De vil i framtida være et viktig supplement til netthandel, for her kan du få fokus på ett tema som blir synlig gjennom fysiske bøker. Så går man seg ikke vill i nettsider og cyberlenker. Her får du selv oppdage bøkene. Det er ikke algoritmer som bestemmer, avslutter han.

Annonse