Kultur

– Problemet er den blendahvite TV-ledelsen

TV-bransjen kunne gjort mye for å øke mangfoldet i norske dramaserier. Den er bare ikke interessert, mener TV- og filmskaper Ulrik Imtiaz Rolfsen.

– Mangelen på mangfold i norsk TV-drama skyldes at ledelsen i TV-bransjen er blendahvit, sier TV- og filmskaper Ulrik Imtiaz Rolfsen.

– Det er et problem for bransjen at folk med annen bakgrunn enn den rent norske ikke slipper til. Produsentene, lederne, direktørene, alle er hvite, sier Rolfsen.

Les også: Norsk TV-drama uten mangfold

Hvit virkelighet

Mannen bak «Taxi» og «Izzat» kjøper ikke argumenter som at det er vanskelig for bransjen å finne flerkulturelle fortellere og innvandrerhistorier, som igjen kunne by på mer mangfold enn tilfellet er i de nær 20 nye dramaseriene norske TV-kanaler er i gang med å lage.

– Bransjen har mangel på kunnskap om andre miljøer enn det tradisjonelle norske. Det er heller ikke lenge siden en utredning konstaterte at film- og TV-bransjen domineres av hvite menn fra Oslo 3. Flerkulturelle aktører var nesten ikke å finne, sier Rolfsen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Innvandrerserien

Han snakker av egen erfaring, som en av to TV-skapere som det siste tiåret har laget TV-drama om en flerkulturell norsk virkelighet – NRK-serien «Taxi» fra 2011.

– Etter «Taxi» lanserte jeg seks prosjekter for norske kanaler. Jeg var hos NRK, TV 2, TVNorge og Norsk filminstitutt med humor, drama, krim og thrillerprosjekt. Ingen nappet. De var bare ikke interessert. I NRK fikk jeg høre at «nå har jo vi laget innvandrerserien». NRK Drama skulle lage en ny suksess som «Himmelblå», fikk jeg vite, og satset på «Hjem». Jeg hadde en veldig spennende serie om hjemvendte IS-soldater, men NRK var i gang med «Nobel» – som sikkert blir bra. Problemet er at TV-bransjen er som resten av Kultur-Norge, det er en hvit bransje med blendahvit ledelse, sier Rolfsen.

Les også: Satser helst på blendahvitt drama

Hvite penger

Det lages for tida norske TV-serier for over 500 millioner kroner, men samtidig som norsk drama er i kraftig vekst svinner mangfoldet i seriene. De nye seriene byr på tradisjonelle norske historier, og har hvite, etniske nordmenn i hovedrollene. Skuespillere med flerkulturell bakgrunn eller mørkere hud, står i beste fall langt nede på rollelistene i seriene, viser Dagsavisens gjennomgang.

Dramaredaktør Ivar Køhn i NRK har slått fast i Dagsavisen at norsk drama ikke makter å gjenspeile dagens mangfoldige norske samfunn. Avdelingsdirektør Sveinung Golimo i Norsk filminstitutt har påpekt at det er TV-kanalenes prioriteringer som avgjør hva slags drama som lages. Resultatet er uansett serier som formidler en ensidig og lite mangfoldig virkelighet.

Les også: Jakten på den neste dramahiten

Fra vest til øst

– Jeg tror bransjen undervurderer seerne. TV-sjefene tror kanskje publikum er like blendahvite som dem. Det er ikke rasisme eller noe vondskap bak, men interessen for mer mangfold er ikke der, og man har ikke kunnskapen. Nå har de klart å få vestkantungdommen på TV. Det neste må være å rekruttere folk og ledere med bakgrunn fra innvandrermiljøer. Det virker som om de som lager TV-drama ikke har vært på østkanten eller i Oslo sentrum, ikke kjenner livet der. Før jeg laget «Izzat» sa Norsk Filmfond at manusene mine var altfor urealistiske. Så kom Erlend Loe og endret alt. Han sa at dette var bra, sier Rolfsen.

Les også: Fra norsk til svorsk

Reiste til England

TV- og filmskaperen med norske og pakistanske røtter er for tida i England. Han regisserer BBC-serien «In the Dark», en krim fra gjeng- og innvandrermiljø i Manchester. Hans egne TV-prosjekter har også falt i bedre jord i England enn her hjemme de siste årene.

– Jeg har fire prosjekt til utvikling i engelske selskaper. Dermed kan man ikke si at prosjektene de norske TV-kanalene ikke var interessert i er av dårlig kvalitet. En av dem er under utvikling hos BBC, en annen hos Channel 4 og 20th Century Fox. En engelsk versjon av «Taxi» er under utvikling, sier Rolfsen.

Han konstaterer at å jobbe med TV i England er en annen erfaring.

– I den engelske TV-bransjen er sjefene fra alle verdenshjørner. Her hjemme har jeg holdt foredrag om integrering, for en sal full av hvite norske TV-folk, Disse vurderingene er ikke personlig. Jeg har et godt forhold til alle disse lederne, sier han.

Etter at ideene hans ble plukket opp av engelske TV-selskap, har interessen for arbeidene hans økt her hjemme. Nå har Rolfsen en ny serie til utvikling i NRK Drama.

– Det er et umoralsk østkantdrama. Jeg begynner med det til sommeren.

Les portrett: Kildevokteren Ulrik Imtiaz Rolfsen

Mer fra Dagsavisen