Film

Oscar-tabbe - utropte feil vinner

Årets Oscar-show ble politisk fra første stikk, men endte i skandale og forvirring da «La La Land» ved en feil ble utropt til Årets beste film.

Bilde 1 av 7

Skuespiller og prisutdeler Warren Beatty utropte forhåndsfavoritten «La La Land» til Årets film under finalen av Oscar-utdelingen, men midt under filmskapernes takketale måtte de avbryte og innrømme at det var «Moonlight» som var den rettmessige vinneren, for så gi fra seg statuetten til «Moonlight»-regissør Barry Jenkins. Forvirringen var stor, og at komikeren Jimmie Kimmel sto på scenen gjorde det ikke lettere å overbevise publikum om at det ikke var en spøk, men faktisk en real tabbe som hadde ført til at Oscar-statuetten måtte skifte hender. Likevel ble «La La Land» kveldens store vinner med seks Oscar-priser, men det vil for all ettertid bli overskygget av den historiske tabben da filmen ved en feil ble utropt til vinner av den aller gjeveste prisen.

– Da jeg åpnet konvolutten sto det skrevet Emma Stone og «La La Land», forklarte Beatty fra scenen, der det åpenbart sirkulerte to konvolutter, den riktoge vinnerkonvolutten og den som tidligere på kvelden hadde proklamert Stone som vinner av beste kvinnelige hovedrolle.

Musikalen «La La Land» med Emma Stone og Ryan Gosling kom sent i siget under årets utdeling, men feide selvsagt med seg begge musikkprisene før den festet grepet for fullt, først med svenske Linus Sandgren som vant prisen for beste fotografi på filmen, før Damien Chazelle selv ble hedret som Beste regissør og Emma Stone vant for Beste kvinnelige hovedrolle. Dermed var det nærmest selvsagt at den også skulle få prisen for årets beste film, selv om de to dramaene «Moonlight» og «Manchester By The Sea» fikk sin del av kaken, med hver sin manuspris i tillegg til skuespillerpriser. Ikke minst vant Casey Affleck den gjeve prisen for Beste mannlige skuespiller for «Manchester By The Sea», mens Mahersahala Ali fikk prisen for beste birolle i «Moonlight».

Les også: Ingen paraplyer i englenes by

Hyllet Meryl Streep

Årets Oscarshow ble som ventet et politisk statement i seg selv. Den amerikanske talkshowverten Jimmy Kimmel er kjent for sine satiriske replikker, og sviktet ikke forventningene under sin første jobb som vert for utdelingen av verdens største filmpris. Han åpnet med å si at showet hadde millioner av amerikanske seere og i 225 land verden over som «nå alle hater oss». Han påpekte at USA er delt og at det må noen helt annen enn han selv til for å forene det igjen. «Det er kun en «Braveheart i dette rommet og han kan heller ikke forene oss», sa han med et spark til Mel Gibson, den mest kontroversielle personen i hele rommet, før han fortsatte med en uforbeholden hyllest av den mest «overvurderte» skuespilleren av dem alle, Meryl Streep, som en oppreisning etter Donald Trumps karakteristikk av skuespilleren som følge av hennes tale mot Trump.

Også blant pristakerne og skuespillerne gikk det politikk i Oscar. - Jeg ble kunstner fordi det er den eneste profesjonen som feirer hva det vil si å leve et liv, sa Viola Davis etter å ha fått Oscar for Beste kvinnelige birolle, i filmen  «Fences». Hennes takketale vil gå inn blant Oscar-historiens mest følelsesladde. Hun satte ord på mange av de temaene som skulle prege det 89. Oscarshowet fra Dolby Theatre i Hollywood - den politiske situasjonen i kjølvannet av president Donald Trump, anerkjennelsen av svarte filmskapere og skuespillere også gjennom nominasjoner og priser, og filmkunsten som en samlende kraft i et delt samfunn. Det ble klart allerede ved Oscar-nattas første pris, som gikk til Mahershala Ali. Han fikk som ventet pris for «Moonlight», og med han og Davis på podiet var også hele fjorårets #OscarSoWhite som blåst bort, mens takketalen hans løftet fram skuespillerfaget som en kunstart i seg selv.

Les også: Oscar Goes To Washington

Farhadis protest

Kimmel fortsatte med å be CNN og New York Times forlate salen fordi Oscars har ingen toleranse for «Fake News», og det stoppet selvsagt ikke der. Senere skulle det bli både Twitter-fest og små stikk i nærmest enhver tale eller utdeling, men sterkest og tydeligst gjennom Oscar-nattas politiske protester var likevel brevet som ble opplest i Asghar Farhadis fravær. Filmskaperen som har vunnet Oscar før, for «Nader og Simin - et brudd», vant i år prisen for «The Salesman» i kategorien Beste fremmedspråklige film. Men han boikottet Oscar i sympati med de av hans landsmenn som ikke lenger kan krysse den amerikanske grensen. Selv satt Farhadi i London som en markering mot Trumps innreiseforbud for innbyggere fra de syv landene som Farhadis hjemland Iran er en del av, mens den iranske astronauten Anouesh Ansari ble ønsket velkommen opp på scenen for å lese opp Farhadis appell.

Les også: Fra den andre siden

Borgerrettigheter

Politikken kom inn allerede da de første stjernene gikk den røde løperen. Da var det allerede klart at fotograf og regissør Khaled Khatib, som var nominert for den syriske dokumentarfilmen «The White Helmets» - om hjelpekorpset Syrian Civil Defense – hadde fått kansellert sitt visum i siste liten og ble nektet innreise til USA. Han vant til alt overmål Oscar, men kunne altså ikke være til stede for å ta imot på grunn av den nye regjeringens innreiseforbud. Så da Ruth Negga fra filmen «Loving» som en av de første som inntok den røde løperen med det grønne båndet til støtte for American Civil Liberties Union (ACLU) lysende på designerkjolen fra Valentino, ga det umiddelbar gjenklang. Negga var ikke den eneste som markerte støtte til borgerrettighetsorganisasjonen som kjemper mot Donald Trumps innreiseforbud denne Osvar-kvelden. En annen som brukte taletiden politisk var skuespilleren Gael García Bernal fra Mexico. Han var prisutdeler, men passet på å si at han som mexicaner og migrantarbeider, og som menneske ville frabe seg alle typer murer som skiller mennesker fra hverandre.

24 Oscar-statuetter skiftet hender under showet, preget av store stjerner som Meryl Streep, Nicole Kidman, Emma Stone, Ryan Gosling og Denzel Washington på nominasjonslistene og som utdelere, alt som kan krype og gå av celebriteter og en liste av underholdningsartister som utgjorde et helt show i seg selv i hælene på Justin Timberlake som åpnet ballet med «Sunshine In My Pocket». Først i feltet av filmene var selvsagt Damien Chazelles «La La Land» med sine rekordmange 14 nominasjoner, mens Barry Jenkins «Moonlight» fulgte etter med åtte nominasjoner i et felt der «Manchester By The Sea», «Arrival» og «Hacksaw Ridge» utgjorde de sterkeste utfordrerne. «La La Land» endte med seks priser, mens «Moonlight» fulgte med tre priser, og alstå omsider den gjeveste av dem alle.

Det norske Oscar-håpet «Kongens nei» nådde ikke opp i den endelige nominasjonsrunden, på bekostning av blant annet svenske «En mann ved navn Ove» og danske «Under sanden», men Morten Tyldum kunne notere seg to nominasjoner for sin «Passengers», i Beste produksjonsdesign og Beste filmmusikk. Han måtte se seg slått av «La La Land» i begge kategorier.

Les også: Lider i stillhet

Her er årets Oscar-vinnere i utvalg:

* Beste film (Best Picture): "Moonlight"

* Beste kvinnelige hovedrolle (Actress): Emma Stone, "La La Land"

* Beste kvinnelige birolle (Supporting Actress):Viola Davis, "Fences"

* Beste mannlige hovedrolle (Actor):Casey Affleck, Manchester by the Sea

* Beste mannlige birolle (Supporting Actor):Mahershala Ali, Moonlight

* Beste animasjonsfilm (Animated Feature):Zootopia

* Beste tilrettelagte manus (Adapted Screenplay): Moonlight

* Best originalmanus (Original Screenplay): Manchester by the Sea

* Beste regi (Director): Damien Chazelle, "La La Land"

* Beste dokumentar (Documentary Feature): OJ Made in America

* Beste fremmedspråklige film (Best Foreign Language Film): "The Salesman" (Iran)

* Beste filmmusikk (Original Score): "La La Land"

* Beste originalsang (Original Song): "City Of Stars", "La La Land"

(NTB)

Mer fra Dagsavisen