Kultur

Oscar Goes To Washington

Du vet at Oscar er blitt storpolitikk når pressebrifen i Det hvite hus handler om hvorvidt president Donald Trump skal se Oscar-showet eller ikke.

Bilde 1 av 4

Natt til mandag norsk tid skal Oscar-statuettene finne sine vinnere. Men i et år der filmene og de nominerte har fått mye oppmerksomhet på forhånd, er det likevel knyttet størst spenning til hvor politisk årets show vil bli. Da Meryl Streep benyttet sin nå berømte takketale under Golden Globe-utdelingen tidlig i januar til å hamre løs på Donald Trumps personkarakter, la hun lista for hva som kan sies, og hvor høyt. Hun valgte å hoppe bukk over å takke for sin egen karriere og betydningen av æresprisen hun ble tildelt. I stedet brukte hun verdifull taletid for åpent kamera til å vise at Hollywood har tatt standpunkt. Oscarnatta vil garantert befeste dette.

Les også: Hollywood-stjerner i opprør mot Trumps politikk

Meryl Streep er både nominert og sikkert også prisutdeler på årets Oscar-show, og vil garantert bruke anledningen slik hun valgte å gjøre det på Golden Globe-utdelingen i januar. FOTO: PAUL DRINKWATER/NTB SCANPIX

Donald Trump svarte på kalle Meryl Streeps (bildet) elegant avleverte tirade med å kalle henne en «overvurdert skuespiller», og skjelte henne ut for å tilhøre Hollywood-eliten. Det har han rett i, men at han selv skulle tilhøre Hollywood-eliten måtte en annen skuespillerdemokrat minne han om. George Clooney påpekte ganske riktig at med sine 22 opptredener som skuespiller og seg selv i Hollywood-produksjoner (produsentrollen i «The Apprentice» og lignende unntatt), har han opparbeidet seg en pensjonspott som skuespiller alene på 120.000 dollar, eller drøye 1 million norske kroner. Det er en pensjon de aller fleste amerikanere ikke er i nærheten av å kunne opparbeide seg. Clooneys giftige bredside viser at filmbyen knapt har ladet opp til et mer politisk «statement» siden «Mr. Smith Goes To Washington», Frank Capras ikoniske film fra 1939. Der spilte Jimmy Stewart senatoren som dro til Washington for å felle korrupte politikere.

Les også: Kjendiser vil registrere seg som muslimer

Du trenger ikke lytte til Trumps politiske høyre for å slå fast at de fleste amerikanske filmarbeidere og skuespillere er plassert godt til venstre for mannen som nylig sverget troskap på Lincolns gamle bibel. Trumps pressesekretær Sean Spencer» uttalte da også under pressebrifingen at «Hollywood er kjent for å være ganske langt til venstre i sine meninger», og la til at Trump neppe ville prioritere Oscar-showet. «Jeg må være ærlig med dere. Jeg tror presidenten vil være vertskap for Governors Ball den kvelden», sa Spicer ifølge NTB. Han får nok rapporten likevel. Som Mr Smith setter den også i år Oscar-nominerte Mrs Streep og hennes følge søndag kursen mot Washington med samme formål, denne gangen via Oscar-showet, for å angripe en mørkemaktene.

Selv om Damien Chazelles lettbeinte og gjennomført forførende musikal «La La Land» vil dominere selve prisfeltet med sine 13 nominasjoner, kommer dramaene både blant vinnerkandidatene og i den amerikanske virkeligheten utenfor glamorøse Dolby Theatre i Hollywood til å kjenne sin besøkelsestid foran millioner av TV- og nettseere. En film som Barry Jenkins sterke og poetiske «Moonlight», om en svart gutts oppvekstvilkår i Miamis bakgård, går rett inn i en pågående debatt om diskriminering av svarte i USA. Og av muslimer. Filmens Mahershala Ali, som er favoritt til å vinne Oscar for beste mannlige birolle, fortalte nylig britiske RadioTimes om hvordan han – som konvertert svart muslim – angivelig har vært i FBIs søkelys siden 11. september-angrepene. Han fortalte om diskriminering, trakassering fra politiet og øvrige myndigheter, men legger til at som svart innbygger i USA kommer ikke dette som noe sjokk. «Muslimer må føle at de fordommene de utsettes for nå er helt nye, men for oss (svarte) er ikke dette noe nytt», sier han i intervjuet.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Mahershala Ali i Moonlight», en film smed hjerte og mening i Oscar-racet. FOTO: SELMER MEDIA

Filmen «Moonlight» og Mahershala Ali (bildet) finner klangbunn i Raoul Pecks Oscar-nominerte dokumentar «I Am Not Your Negro», bygget på de ufullendte memoarene til forfatteren James Baldwin og hans borgerrettighetskamp sammen med Malcom X og Martin Luther King Jr. Når man ser filmen, forstår man hvor langt og samtidig kort det amerikanske samfunnet har kommet siden. Begge filmene er videre et resultat av de grepene det amerikanske filmakademiet tok etter fjorårets #OscarSoWhite-skandale, da ikke en eneste svart skuespiller eller filmskaper var å se på et helhvitt nominasjonsbilde. Hollywood tok et kvoteringsgrep resten av USA har vegret seg for, både på et praktisk og et mentalt plan, og det til tross for at landet har lagt en åtte år lang presidentperiode med Barack Obama bak seg. I år er flere svarte skuespillere nominert, og flere filmer løfter fram relevant tematikk særlig festet i en historisk kontekst, som Denzel Washingtons sportsdrama «Fences» satt til 1957, og «Hidden Figures», om svarte kvinnelige matematikere under romkappløpet på 1960-tallet. Begge titlene er nominert til beste film, begge er sammen med «Moonlight» representert i kategorien Beste kvinnelige birolle gjennom nominasjonene til Viola Davis, Naomie Harris og Victoria Spencer. I tillegg er fantastiske Ruth Negga nominert til beste hovedrolle for «Loving», filmen om ekteparet Loving, han hvit, hun svart, begge de første til å kjempe for sin juridiske eksistens i raseskillets USA.

«La La Land»s Ryan Gosling og Emma Stone er blant storfavorittene foran Oscar i hver sin skuespillerkategori.
FOTO: NORDISK FILM DISTRIBUSJON

Ruth Negga når neppe helt opp. Emma Stone (bildet) fra «La La Land» – den nostalgihvirvlende pastellen over drømmerne i Englenes by – er nærmest garantert seieren, med Isabelle Huppert fra Paul Verhoevens «Elle» som den nærmeste utfordreren etter sin Golden Globe-triumf. Nominert er også Natalie Portman som «Jackie» Kennedy, en joker i et sterkt nominasjonsheat, og Meryl Streep for «Florence Foster Jenkins». Det er langt fra Oscar-grossistens beste rolle, men man skal ikke undervurdere kraften i Streeps politiske kamp de siste ukene. Vinner hun, er det vel så mye en symbolsk støtte til hennes standpunkt mot Trump og usannferdige nyhetsformidlere.

«Moonlight» med sine åtte nominasjoner og Kenneth Lonergans drama «Manchester By The Sea», er de eneste sannsynlige utfordrerne til Damien Chazelles film «La La Land» i de tyngste kategoriene – Beste film, Beste regi og skuespillerkategoriene. Emma Stone er storfavoritt, og hennes motspiller i «La La Land» Ryan Gosling vil kjempe med Casey Affleck fra «Manchester By The Sea» om den gjeveste statuetten i sin kategori. Alle tre er dessuten nominert til beste regi, men her skal vi ikke avskrive verken en delvis tilgitt Mel Gibson for «Hacksaw Ridge» eller den i Oscar-sammenheng ellers noe forbigåtte «Arrival» av Denis Villeneuve.

Donald Trump får ifølge sin pressesekretær ikke med seg noe av dette, heller ikke Oscar-vert Jimmie Kimmels stikk som sammen med prisutdelere og vinnere vil plassere årets show og Hollywood av i dag på det politiske kartet, uavhengig om de nevner presidenten ved navn eller ikke. Men rapportene vil han få, om bare for å avfeie dem som FAKE NEWS bevitnet av millioner av seere og formidlet av en gjeng overvurderte skuespillere som vil heve pensjon i den samme kassa som han selv.

Mer fra Dagsavisen