Scene

Operaen er sponsorvinner

Siden finanskrisen startet har norske orkester-, teater- og operainstitusjoner mistet 30 prosent av sine sponsorinntekter. I 2013 utgjorde sponsing og private gaver én prosent av institusjonenes driftsinntekter, viser ny rapport.

- Det er for enkelt å si at markedsavdelingene ved institusjonene gjør en for dårlig jobb. Disse tallene tegner seg et ganske gjenkjennelig bilde av Norge både geografisk, demografisk og økonomisk, som er langt, smalt og preget av små enheter, sier leder for Norsk teater- og orkesterforening (NTO), Morten Gjelten til Dagsavisen.

Siden 2005 har NTO undersøkt sine 42 medlemsinstitusjoners sponsor- og gaveinntekter, og tallene for 2013 fortoner seg slik:

* NTOs medlemmer mottok 57,5 millioner kroner i sponsormidler. Dette tilsvarer én prosent av deres driftsinntekter.

* 38 prosent av de samlede sponsorinntektene går til Den Norske Opera & ballett, som har mer enn tredoblet sine sponsorinntekter etter de flyttet til Bjørvika i 2008.

* Fra 2005 til 2008 gikk sponsorinntektene ved institusjonene opp, men fra 2008 til i dag har det vært en nedgang på 30 prosent i sponsorinntektene til NTOs medlemmer.

Les også: Frykter at kulturkutt gir sponsorflukt

Et annet Norge

Morten Gjelten i NTO mener det er flere historier bak disse tallene. Blant annet er det flere firmaer som har sine hovedkontorer i de store byene, som Oslo, Bergen og Stavanger.

- Dette er tall som inkluderer midler både fra stiftelser og fra sponsorinntekter fra privat økonomi, altså næringslivet. Det er færre stiftelser i Norge enn i de andre nordiske landene, og det er også lite private formuer og relativt liten tradisjon for finansiering av kunst. Hvis vi er misfornøyd med dette, må vi nesten ønske oss et annet Norge, sier Gjelten.

Ved Drammens Teater har de 5-6 større sponsorer og 10 som bidrar med mindre summer, forteller markedssjef Vegar Foss Andersen.

- I rene penger utgjør sponsorinntektene 1, 6 millioner. Vi har en stabil sponsorgjeng, som vi har hatt i mange år, sier han. Andersen forteller at teatret nyter godt av et sterkt lokalt engasjement, som særlig ble vekket etter at teatret brant for 10 år siden.

- Men skulle jeg ønske meg noe, var det at vi fikk større og litt færre sponsorer. Det krever mye ressurser å håndtere flere små, sier han.

Blåblå ambisjoner

NTO samler disse tallene hvert år for å få kunnskap, men Morten Gjelten forteller at undersøkelsen særlig er blitt interessant nå da den blåblå regjeringen ønsker mer private midler inn i kulturlivet.

- Regjeringen har ambisjoner om at næringslivet skal bruke mer penger på kunstinstitusjoner, og vi har en positiv inngang til det. Men vi er nysgjerrige på hvilken politikk som skal til for å få til det, sier han.

At nedgangen i sponsorinntekter på 30 prosent siden 2008 ser dramatisk ut, er Gjelten enig i.

- Men her må vi huske at det ikke er snakk om de største summene, for kultursponsingen er i stor grad preget av små summer. Det får store prosentutslag dersom en god kontrakt blir underskrevet. På samme måte gjør det store utslag dersom vi mister en avtale. Hvis vi ender i en framtidig situasjon der vi gjør oss avhengig av den type økonomi, vil en være sårbar for endringer, sier han.

Sponsingen er et kjærkomment tillegg til den offentlige støtten institusjonene får, påpeker NTO i sin rapport. For noen av de større virksomhetene, som befinner seg i en svært alvorlig økonomisk situasjon grunnet økte pensjonskostnader, inngår sponsormidler og gaver i større grad i det ordinære driftsbudsjettet som en nødvendig inntektskilde for å kunne opprettholde allerede etablert aktivitet, skriver de i rapporten.

Samarbeid

Den norske bank (DNB) er blant de store bedriftene som sponser kulturlivet. De samarbeider blant annet med Riksteatret, Øyafestivalen, Nationaltheatret, Den Norske Opera og Ballet og Festspillene i Bergen, og bidrar i år med 23 millioner til kulturelle samarbeid, forteller direktør for samfunnskontakt og kultur, Dag Arne Kristensen. For DNB er det viktig at sponsingen foregår som et samarbeid, forteller han.

- Når det gjelder kultur er det ikke profilering som er hovedfokus, men hva de samarbeidende partnerne kan gjøre for hverandre og samfunnet for øvrig, sier han.

bente.rognan.gravklev@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen