Kultur

Nå skal Oslo Nye slippe kutt

En tre år lang omstillingsprosess med nedbemanning og kutt kan være over for Oslo Nye Teater når kulturbyråd Rina Mariann Hansen (Ap) signaliserer at hun vil la teatret drive i fred.

– Jeg mener Oslo Nye Teater har gjort nok av det bystyret ba dem om, og jeg kommer ikke til å be styret om å nedbemanne eller kutte mer, sier Rina Mariann Hansen (Ap), kulturbyråd i Oslo kommune.

Det er i et notat til Kultur- og utdanningskomiteen i Oslo bystyre at Hansen velger å sette et punktum for omstillingsprosessen som Oslo Nye Teater har vært pålagt de siste tre årene.

Notatet kommer som et svar på spørsmål fra bystyremedlem, og skuespiller ved Oslo Nye Teater, Geir Kvarme (H).

Les også: Byrådet sikrer Oslo Nye Teater

Flere besøkende

– Dette er en tillitserklæring til Oslo Nye Teater. Byrådet snakker om tillitsreform i kommunen, og det skal også gjelde kulturen, sier Hansen.

Det har vært tøffe tider for de ansatte ved teatret de siste årene. En skranten økonomi og politikere som har truet med kutt i bevilgningene til teatret har fått mye mediefokus. Men de siste to årene har besøkstallene gått oppover og teatret har styrket sin økonomiske posisjon. Fra en nedtur i besøkstallet til skarve 127.491 publikummere i 2013, har teatret nådd besøk på 133.319 i 2014 og 146.716 i 2015.

– Jeg synes de har kommet langt nok nå. Jeg vil selvfølgelig følge bystyrets vedtak, men dette vedtaket setter ikke et krystallklart mål for prosessen, sier Hansen.

I 2013 vedtok bystyret at Oslo Nye Teater skulle bevege seg i retningen av å bli et prosjektteater med færre faste ansatte, for å bedre egeninntektene.

Hansen understreker at det aldri ble vedtatt at teatret skulle bli et rent prosjektteater.

– Da man startet diskusjonen så var det enkelte som ville gjøre teatret til et rent prosjektteater uten noen faste ansatte. Bystyret sa nei til det, og ønsket en slags hybrid. Det mener jeg teatret nå har klart å lage, med flere eksterne skuespillere og andre kompanier, som Tigerstadsteatret, inni bildet. De utnytter scenene sine og fornyer teatret bedre. Jeg vil gi dem honnør for måten de har taklet dette på, med et vanskelig utgangspunkt med en litt uklar formulering fra bystyret, sier Hansen.

– Skapte usikkerhet

– Var det galt å pålegge teatret å omstille seg?

– Utgangspunktet om at man skulle gå for et rent prosjektteater var ikke bra. Det skapte mye usikkerhet på teatret, og det var ingen god debatt. Jeg skulle ønske at man fra politisk hold sendte signalene til teatret på en annen måte. Som politisk ledelse bør man tenke seg om med tanke på hvordan man jobber med slike ting. Å skape stor usikkerhet blant ansatte er ikke en politikk jeg står for, sier Hansen.

Hun forteller at hun ikke har noen intensjon om å kutte i bevilgningene til teatret de nærmeste årene.

– Jeg tror ikke det flertallet vi har nå vil ha noen interesse av det. Det er vanskelig å drive en virksomhet når det kan komme kutt rett før et nytt år, slik det ble i budsjettet for 2015, sier Hansen.

Les også: Oslo Nye Teater på vei opp igjen

– Strekker seg altfor langt

Siden 2011 har Oslo Nye Teater redusert staben med 15 prosent. Tillitsvalgt for teknisk avdeling, Stein Tallerås, forteller om tøffe tider.

– Folk er lojale og strekker seg til det ikke går mer. Det er ikke bra til sjuende og sist, og det vil gå ut over dem som strekker seg altfor langt.

Det sier Svein Tallerås, tillitsvalgt for teknisk avdeling ved Oslo Nye Teater. Tallerås har vært ansatt ved teatret i 12–13 år, men forteller at det er mange ansatte med mye lengre fartstid som har opplevd økonomiske oppturer og nedturer. Kjærligheten til teatret gjør at de holder ut.

– Etter at teatret ble overdratt til Oslo kommune har det blitt mer usikkert her. Det har påvirket folk. Da byrådet bestemte at vi skulle inn i en omstillingsprosess ble presset bare forsterket, sier han.

Prosjektteater

– Jeg føler at dette er en tillit til at vi virkelig har anstrengt oss, sier direktør ved Oslo Nye Teater, Jan Beckmann. Han overtok direktørstolen i januar etter å ha vært ved Drammens Teater, og forteller at han har gravd dypt i historien for å sette seg inn i hva teatret har vært gjennom. Begrepet «prosjektteater» har han stusset over, og han understreker at Oslo Nye Teater fortsatt skal drives som institusjonsteater. 
Han forteller at Oslo Nye Teater har 90 årsverk i fast stilling nå. Men for å gjennomføre et helt teaterår må de leie inn en god del krefter.

– 130 eksterne personer var engasjert hos oss i fjor. Siden 2011 har vi redusert staben med 15 prosent. I dette bildet har vi levert mer teater med et tilskudd som har ligget på samme nivå de siste seks årene, uten at det har vært justert for økte lønnskostnader eller prisøkning. Det betyr at alle ved teatret har fått mer å gjøre, sier Beckmann.

Kroner og øre

De ansatte ved teatret er ikke negative til omstilling, understreker Tallerås.

– Men vi merker at vi er blitt færre, sier han. Han håper at byrådets løfter om at teatret skal slippe mer kutt blir holdt.

– Det er hva dette betyr i kroner og øre som teller. Det får vi se i budsjettet til høsten, sier han.

Mer fra Dagsavisen