Annonse
Cezinando er en av artistene som har opptrådt på Yngling-konsertene.

Tar ungdommen på alvor

– Skal vi kalle oss en musikkby, må vi kunne ha et tilbud for alle aldre, mener Limita Lunde ved Parkteatret. De satser på et godt konserttilbud for unge under 18 år.

Annonse
Nye takter

 

Første gang han var på konsert, var Enis Kasikci under 18. I dag jobber han selv med konsert-avvikling på Parkteatret og har akkurat fylt 20. Prosjektet heter Yngling, og er Parkteatrets konsertsatsing for ungdom under 18 år.

– Jeg synes Yngling er helt topp og brukte tilbudet aktivt før jeg kunne dra på 18-årskonserter.

Kasikci var med på den første Yngling-konserten med Honningbarna. Slik ble han fan av bandet, og har fulgt dem siden, fram til hans eget band fikk varme opp for bandet sist de opptrådte på Parkteatret. Han mener konserttilbud for ungdom under 18 år er et viktig tiltak.

– Jeg husker selv at jeg syntes det var kjempetrist at jeg ikke kunne få se mine favorittartister på diverse scener, bare fordi det var alkoholservering der. Jeg skjønner jo nå i ettertid hvorfor det er 18-årsgrense på mange konserter, men jeg synes likevel det er trist at det skal være så vanskelig å få gått på skikkelige konserter bare fordi man er under 18 år, sier han.

Elvis-tilstander

Skikkelige konserter er det Yngling-prosjektet handler om også for arrangøren Parkteatret. Siden prosjektets oppstart i 2013, har Yngling hatt en stigende økning i popularitet for målgruppa, som er ungdom i alderen 14 til 18 år. Mikhael Paskalev og Casa Murilo var sammen med Honningbarna de tre første artistene som hadde Yngling-konserter våren 2013. Bare i løpet av disse konsertene det første året, kom det over 600 mennesker mellom 14 og 18 år.

– Da tenkte vi at dette er noe musikkbyen Oslo trenger, forteller Limita Lunde, som tok initiativet til å starte opp prosjektet.

– Det var noe spesielt med de konsertene, og Paskalev-konserten ble utsolgt. Det var Elvis-tilstander, forteller hun.

Siden har populariteten bare økt, og konsertene blitt flere. Til høsten kan konsertserien skilte med artister som Hkeem, Sondre Lerche, Myra, men også utenlandske navn som Ron Rope (US), samt Lukas Rieger (DE) på vårparten igjen i 2018.

Følg Dagsavisen Nye Takter på Facebook!

Må ha tilbud for alle

Motivasjonen for å starte opp konsertprosjektet for ungdom, kom også fra lignende erfaring ansatte på Parkteatret har hatt.

– Da jeg begynte å jobbe på Parkteatret, ville jeg lage et tilbud for de under 18, sier Lunde, som husker at tilbudet var dårlig da hun selv var ungdom.

– Det har vært et veldig dårlig konserttilbud for dem under 18 år som vokser opp i Oslo. Skal vi kalle oss en musikkby, må vi kunne ha et tilbud for alle aldre.

Rekrutteringsarena

Lunde mener konserttilbud for unge under 18 år også er viktig for rekrutteringen i norsk musikkbransje – på, foran og bak scenen.

– Vi ønsker å rekruttere fremtidens konsertpublikum, men også fremtidens unge, lovende artister ved å gi dem et variert og kvalitetssterkt konserttilbud som de kan inspireres av, sier Lunde.

Og skikkelige konserter for ungdom har det blitt siden oppstarten av Yngling i 2013.

– Vi brukte et helt år på å bestemme oss for hvordan vi ville gjøre det. Skulle vi ta konsertene ut til der ungdommen er, eller invitere dem inn til oss? Så kom vi på at da vi selv var mellom 14 og 18 år, så regna vi jo oss selv for å være voksne. Dermed ble løsningen å invitere ungdommen til konsertscenen, og avvikle konserter på samme måte som med ordinære konserter. Det er bare ett unntak: Ikke noe salg av alkohol.

Tar ungdommen på alvor

Tanken bak Yngling er å gjøre norsk, aktuell musikk tilgjengelig for ungdom på lik linje med voksne. Ingen ballonger eller vafler. Det skulle koste penger, slik at ungdom lærer seg å betale for kulturtilbud, selv om prisen ikke er i nærheten av konsertene for voksne.

– Lukta er den samme som alltid på Parkteatret. Det er samme lineup, samme settliste, og alt er det samme, sier Lunde.

Men med en lavere billettpris og alkoholfri arena, appellerer også konsertserien til publikummere som ikke ønsker å drikke alkohol og publikummere som ikke har råd til dyre konsertbilletter.

Eget ungdomsråd

Lav pris gjør også at prosjektet er avhengig av midler fra Kulturrådet og Oslo kommune.

– Det er en kjensgjerning at musikkbransjen i stor grad lever av alkoholomsetning. Man må ha et lite overskudd for å klare å gi noe tilbake til samfunnet. Det er et samfunnsansvar vi utøver. Uten støtte fra Oslo kommune og Kulturrådet hadde vi ikke hatt mulighet til å fortsette driften av Yngling, sier Lunde.

– Etter hvert er det flere konsertscener i landet som har konserter for de under 18 år, men jeg tror vi er den første kommersielle scenen i Oslo som har et ungdomsråd. Dette er elever ved Edvard Munch videregående skole som er med og bestemmer programmet og promoterer og avvikler konsertene. Det som er så fint med Yngling-konsertene, er å se ekte musikkglede hos publikum. Ingen voksne som står bak og snakker over musikken, avslutter Lunde.

Annonse