Nye takter

Store popdrømmer

Billie Van hadde ambisjoner om den STORE popmusikken. Og fikk det til.

Dagsavisen anmelder

5

Billie Van

«Pure Emotion»

Braveheart

Billie Van var tilbake med «I’m Totally Fine With It» i vår. En singel som hørtes ut som den kom fra singlenes himmel, ned til oss for å lyse opp i den grå hverdagen. Stor, sørgmodig, og vakker, slik som mye av den beste popmusikken har vært. Å starte sitt andre album med en sånn sang er selvfølgelig fristende, men dristig også. Selv om «Pure Emotion» ikke når den samme høyden igjen, tar det henne likevel et godt skritt videre fra debuten.

Les også: Helt fint for Billie Van

Merete Pascual, som hun egentlig heter, fikk mye fin omtale for «1 2 3 4 Radio Star» i 2013. Hun har ofte opptrådt sammen med Jonas Alaska og Mikhael Paskalev, som har produsert det nye albumet samtidig med at de har gjort ferdig egne utgivelser i høst. Uten at det høres ut som noen av disse tre har hatt dårlig tid. Fire år er farlig lenge å være borte for nye norske artister, men det merkes at Bille Van har brukt tida til å forberede seg godt.

Da vi snakket med henne tidligere i år innrømmet Billie Van at stemningen i mange av sangene tok utgangspunkt i ett øyeblikk på Øyafestivalen i 2015: Da Susanne Sundfør, med Billie i bandet, gjorde en usannsynlig inntrengende versjon av Lykke Lis «Never Gonna Love Again». Dette er også lyden av de mest dramatiske sangene til 60-tallets «girl groups», Ronettes, The Shangri-Las og sånt. Mens debuten til Billie Van var mest påvirket av 50-tallets rock’n’roll hører vi her en rivende utvikling fram mot 60-tallet. Vi noterer til og med en snodig, men morsom hakk-i-plata-effekt tre minutter ut i «Bitter». Hun følger kanskje en slags formel, men den virker forbausende godt.

Den mest skamløse popmusikken har et ganske standardisert lydbilde i 2017. De små nostalgiske effektene til Billie Van gjør merkelig nok sangene hennes mer spennende og nyskapende enn det meste ellers. Etter hvert kommer et strekk med mer nedstrippede sanger, men likevel er spennet stort innenfor disse også, fra pianoballaden «Bad Guy» med sine store koringer, til plata slutter med «You Don’t Think You Love Me Anymore». Like trist innhold som da hun sang «I’m Totally Fine With It» en halvtime tidligere, nå bare akkompagnert av enkel klunking på gitar, men overbevisende likevel.

Billie Van på Øya: Ikke helt «fine with it»

Som tittelen «Pure Emotion» antyder er sangene fulle av sterke følelser. Slike tekster blir ofte bedre lagt merke til som enkel visesang enn i ambisiøse popproduksjoner, med de bidrar til å gjøre «Pure Emotion» til et gjennomført, godt gjennomtenkt album.

Album slippes 8. september. Spiller på Parkteatret i Oslo 16. september.