Nye takter

Stilsikkert comeback

KONSERTGeorge MichaelOslo Spektrum

8.000 hadde funnet veien til Oslo Spektrum i går for å oppleve GeorgeMichaels aller første konsert i byen. Det virket som om mange av dem ikkehar hatt det like moro siden en gang på 80-tallet.

Georgios Kyriacos Panayiotou er en sjelden mann å se på konsertscenene. Sistartisten som er kjent som George Michael var i Norge for 17 år siden varDrammenshallen fortsatt popmusikkens storstue. Navnet på denne utflukten er«25» – underforstått en feiring av at 25 år er gått siden han startet duoenWham.

Han har valgt å åpne konsertene med «Waiting». Selvransakelsen er til å taog føle på. Sjelden hører vi så ulykkelige tanker fra en mann som har hattverden for sine føtter i så lang tid. Han gjør dette bak sceneteppet slikat vi ikke skal se men bare høre. «There's a way back for every man/So hereI am/Is it too late to try again» synger han og så står han fram ogkonserten kan begynne.

George Michael er blitt voksen i løpet av de 25 årene på godt og vondt.Sofistikert til fingerspissene i sitt kunstneriske uttrykk og likevel pågrensen til en boms slik privatlivet hans brettes ut i offentligheten. Enengasjert samfunnsrefser som med ujevne mellomrom blir funnet sovende bakrattet i bilen sin midt i London. Sånn kan det ikke fortsette og kvelden igår bør rette litt på selvtilliten.

«Fastlove» og «Flawless» blir framført som dansemusikk fra to forskjelligetiår mens sangeren beveger seg kattemykt på det siste nye i scenedesign –et teppe av bilder som blir brukt til å illustrere sangene. Kor og orkesterpå til sammen 15 medlemmer er plassert i tre etasjer på hver av sidene.

Han gjør «Father Figure» til en høystemt gospelseanse og setter seg tilmanges store begeistring ned på en krakk for å framføre «Praying For Time»stille og ordentlig. Når han kommer til den mye omtalte «Shoot The Dog» erhan barnslig begeistret når den oppblåsbare George Bush-dukka blir snust iskrittet av en britisk bulldog. Dette er underholdning med god holdning!Bare synd at han må ha ta en lang pause i en konsert med effektiv spilletidpå under to timer.

Kvelden har låter fra hele karrieren. Klart flest fra det ti år gamlealbumet «Older» bare et par fra årene med Wham! og ikke nødvendigvis hansaller mest kjente – som lett kunne gitt en klam følelse av publikumsfrieri.Men det er når han avslutter med «Careless Whisper» og «Freedom 90» at de8.000 går helt av skaftet og fester som det er 1989. For George Michaelselv må det ha gjort litt godt. Så får vi se om han får orden på resten avlivet sitt også etter hvert.

Mer fra Dagsavisen