Nye takter

Spesialister i fin stil

Berømmelsen kom sent, men godt for Senegals Orchestra Baobab. Nå gjør de enda et comeback. Neste fredag kommer de til Norge igjen.

Dagsavisen anmelder

5

Orchestra Baobab

«Tribute To Ndiuga Dieng»

World Circuit

15 år er gått siden Orchestra Baobab ble en av de mest omtalte gruppene fra hele Afrika. Det er snart 50 år siden de først begynte å spille sammen. Historien om hvordan de nå reiser verden rundt handler om å komme sent, men svært godt.

Med sin miks av cubanske og vestafrikanske rytmer var Baobab et populært orkester i Senegal på 70-tallet. Gruppa ble dannet som husorkester på klubben Baobab i Dakar i 1970, med medlemmer fra Guinea-Bissau og Togo i tillegg til Senegal. Et forsøk på å etablere seg i Paris på 80-tallet slo feil, og da de kom tilbake til hjemlandet hadde yngre stjerner med Youssou N’Dour i spissen tatt over med mer moderne m’balax-musikk. Etter hvert ble gruppa sjelden å se. I 1987 ble de helt oppløst.

Rettferdigheten seiret til slutt, for ved inngangen av et nytt århundre ble nyutgivelsen av deres gamle innspillinger på samleplata «Pirates’ Choice» svært populær på markedet for verdensmusikk. Den engelske tittelen på plata som opprinnelig het «Ken Dou Werente» henviser til at gruppas innspillinger ble flittig piratkopiert i hjemlandet, der av økonomiske årsaker, og etter hvert også i større deler av verden der originalen ikke var å oppdrive. Gruppa ble samlet igjen, med et helt nytt album produsert av Nick Gold (mannen bak lanseringen av Buena Vista Social Club) og, morsomt nok, Youssou N’Dour. Med den herlige tittelen «Specialist In All Styles». Vi fikk se dem på konserter i Oslo og Roskilde, der de gyngende latinamerikanske rytmene ble enda mer sexy når de blir forsterket med karakteristiske kilende vestafrikanske highlife-gitarer.

Orchestra Baobab forsvant litt ut av dagliglivet igjen de siste ti årene. Men i vinter kom albumet «Tribute To Ndiouga Dieng», og siden det fortsatt snør rett som det er, trenger vi noe å varme oss på. Tittelen på plata er en hyllest til en av veteranene i gruppa, sangeren som døde i fjor, som nå er erstattet av sin sønn Alpha. Gruppa fortsetter å leve opp til sitt rykte som spesialister i fin stil, fortsatt med en blanding av vestafrikansk og cubansk takt og tone. Et nytt element i musikken er introduksjonen av Abdouleye Cissoko på tradisjonsinstrumentet kora, som ikke har vært framtredende i musikken til Baobab før.

Her er gjesteopptredener av andre lokale helter som ex-Baobab Thione Seck (i «Sey») og Cheik Lo (i «Magnokouto»). Igjen er Baobab heller innsmigrende enn opphissende, de nærmer seg fengende melodiøs pop, og i en bedre verden burde de fått en av årets store sommerhits med «Natalia»

Spiller på Cosmopolite i Oslo 19. mai.