Nye takter

Reggae fra Stavanger til Jamaica

Å sende sand til Sahara, kull til Newcastle. Alle de gamle paradoksene passer godt på Stavangers Troubletone Soundsystem. De har produsert høstens nye singel med Mr. Vegas, en av Jamaicas mest populære dancehall-artister.

Bilde 1 av 2

For Troubletone er å produsere en singel for et av sine store forbilder et resultat av et langt liv i reggaens tjeneste. Historien går langt tilbake til 80-tallet, da Helge Thornes oppdaget gledene i musikken fra Jamaica, aller først gjennom Prince Busters gamle singel «Judge Dread». Den fortsetter via klubber og platebutikker i Stavanger på 80- og 90-tallet, en studietur til Jamaica i 1997, og en rekke aktiviteter på scener og i studio. Troubletone har for eksempel fått den velrenommerte dancehallartisten Daddy Freddy fra Jamaica til å lage en hyllest til Stavanger Oilers. Deres norske produksjoner har for det meste vært for rapgruppa Vågsbygd Handy.

Eksklusivt selskap

Reggaemiljøet har vært godt i Stavanger, med grupper som Skanksters og Rub-A-Dubs. Men det er lenge mellom hver gang norske artister markerer seg i reggaeland. Gruppa Irie Darlings fra Bodø fikk spille med mange av Jamaicas fremste musikere på 90-tallet, og Nico D fra Oslo fikk en hit på Jamaica med «Ruff Times» i 2009. I dette eksklusive selskapet føyer Troubletone seg inn med Mr. Vegas’ single «My Meditation». Produsert av Helge Thorsen og Eivind Brattelid, eller Buttonman og Pusuit, som de kaller seg i denne sammenhengen. Når de spiller ute omfatter Troubletone også Thor Eiene og Otto Hestness som selectas, de som velger ut platene. Thornes gir disse to hovedæren for å ha banet veien for reggae i Stavanger siden tidlig på 80-tallet.

Aktuell veteran

Et sound system er enkelt forklart et reggaediskotek. De bestiller gjerne egne dubplates av jamaicanske sangere og rappere, de siste også kalt toastere eller DJs, med vokale pålegg av eksisterende produksjoner, som skal understreke systemets suverenitet i dueller med andre.

– Tekstene skal handle om hvorfor vi er kulere enn de vi battler mot. Det kan være enkle krigsmetaforer, eller å si det på mer subtile måter, sier Thornes. På denne måten har han fått gode kontakter i miljøet på Jamaica.

Troubletone hadde laget bakgrunnssporet til «My Meditation», en såkalt riddim, og satte opp ei liste av navn de kunne tenke seg å legge på vokalen, kjente størrelser i dancehallkretser, som I-Octane og Popcaan.

– Mr. Vegas var den første som ville gjøre det. Han er en veteran fra begynnelsen av 2000-tallet, og likevel aktuell nå. Vegas vil gjerne gjøre mer med oss, og vil ha låten med på albumet sitt, forteller Thornes. Troubletones neste rytme er klar, men det blir med en annen artist fra Jamaica.

Subkulturer

Thornes forteller om sin private dannelsesreise, som begynte med å gå fra skolen tidligere på tirsdager, da det var nye nummer av New Musical Express og Nye Takter i kioskene.

– Jeg var altetende, hørte på punk og new wave i tillegg til reggae, forteller han. Han begynte å reise til London for å hente hjem ny musikk.

– I Stavanger har London alltid vært nærmere enn Oslo. Det var billigere å reise dit. Dette er forklaringen på at reggae, ska og soul fikk fotfeste i byen. Subkulturene i England fikk et ekko her. Ingen av oss var interesserte i det som skjedde i Oslo. Men det er ikke snakk om et stort miljø, det var de samme folkene som gikk på soul- og reggaeklubbene, forteller Thornes.

Fikk stipend

1997 ble et avgjørende år.

– Jeg hadde fått nok av å spille i rockeband, flyttet til Oslo, begynte med elektronisk musikk og oppdaget dancehall gjennom jungle-musikken. Så fikk jeg se en annonse for å søke stipender fra Tekstforfatterfondet, som jeg ikke hadde hørt om før. Jeg sendte inn en søknad om å dra til Jamaica for å studere dancehall og sound systems – som tekstforfatter. Jeg regnet med at de kom til å se rett gjennom dette, men en dag lå det en sjekk i posten, signert av Arne Bendiksen. Jeg trodde de hadde gjort en feil, så jeg cashet inn sjekken så fort som mulig, reiste over, og ble der i to måneder.

I stedet for å dra tilbake til Oslo igjen dro Thornes hjem til Stavanger, der han hadde sitt gamle kompetansemiljø, og startet Troubletone Soundsystem. I 2007 vant de det første soundclash her i landet, Ondt Blod, der de slo Raggabalder Sound System, med velkjente Joddski og Jan Steigen.

Det nye

– Det som trigger meg er å finne det nye. Gi meg heller noe dårlig nytt enn noe godt og gammelt, ler Helge Thornes.

– Dancehall var for meg noe nytt jeg fikk gåsehud av. Men sånn har det ikke vært med denne musikken de siste årene. Den har blitt litt utvannet, så målsettingen vår er å lage noe som ikke ligner på det de gjør på Jamaica. Vi vil bidra med noe selv. Ikke være nordmenn som tar noe fra en annen kultur, men prøver å bidra med noe eget til denne kulturen.

Mer fra Dagsavisen