Annonse
Kristian Kristensen framfører sin versjon av Marshmello og Khalids «Silence» for Christine Dancke tidligere denne uka.

Kristian covrer for Christine

I radioprogrammet til Christine Dancke på P3 spiller norske artister versjoner av hverandres låter. Kristian Kristensen er en av artistene som gjerne både covrer og blir covret.

Annonse
Nye takter

 

I studioet til Christine Dancke i P3 står Kristian Kristensen og framfører sin versjon av Marshmello og Khalids «Silence». Helt ulikt sangen slik lytterne ellers kjenner den, derimot dempet ned med Kristensens karakteristiske fløyelsstemme.

– Jeg vurderte å gjøre «Bængshot». Men jeg ble vel for feig. Det krever litt mot, og jeg måtte hatt litt bedre tid til å gjøre den skikkelig, som en inderlig, følsom ballade sier Kristensen. Som i stedet valgte en internasjonal hit denne gangen.

Fritt valg

Slik er det i dette programmet, som bare heter «Christine». Alle artister som vil framføre en av sine egne nye sanger på direkten er nødt til å framføre en coverlåt også. Etter fritt valg, så lenge de ligger, eller har ligget på P3 egne spillelister. Etter at Kristensen har framført sin nye singel «Alltid elske dæ» kommer hans personlige tolkning av nevnte «Silence».

– Dette er egentlig en klassisk EDM-låt, men ikke av den typiske dance-club-tonight-typen. Den har interessant lyrikk, personlig og litt mørk, men mange fine tekstlinjer, synes Kristensen.

Stiller ultimatum

Coverlåter er, for ordens skyld, artisters versjon av sanger som andre har gitt ut før. I beste fall er det en egen kunst, når de får et personlig preg, et nytt liv. At norske artister spiller sangene til hverandre på denne måten er ingen selvfølgelighet. I gamle dager sperret vi ørene opp da DumDum Boys spilte Raga Rockers’ «Ekspander eller dø» på konsert, for sånt skjedde vanligvis aldri. Norske artister var for kule til å innrømme at de hørte på andres sanger.

Nå kommer slike coverlåter på løpende bånd. Først og fremst fra dette radioprogrammet. Christine Dancke har med seg tradisjonen fra forløperen «Popsalongen» i P3, men har satt den i system. Minst to ganger i uka, hver tirsdag og torsdag, skal det skje, både med norske og internasjonale artister i studio. Norske artister har lært seg å like coverlåter.

– Det har vært en vei å gå. Ikke alle artister har elsket coverlåter. Men vi har stilt et ultimatum. Ingen får spille sine egne låter live uten å gjøre en coverlåt også. Vi har merket at flere ser verdien i det. Man får se kjente artister fra en ny side, eller ukjente artister med låter man har hørt før. Mange har sunget sin første låt på norsk her. Og noen av låtene får stor oppmerksomhet etterpå også, sier Dancke.

Følg Dagsavisen Nye Takter på Facebook

Stor stemme

Artistene har nemlig anledning til å slippe coverlåtene på strømmetjenestene etterpå, og kan få egne hits med disse. Som Amanda Delaras versjon av Karpe Diems «Gunerius», eller Astrid S med «Vi er perfekte men verden er ikke det», opprinnelig av Cezinando. Og «Urettferdig» av Hkeem og Unge Ferrari, som tok Ylva (Olaisen) til et nytt nivå.

– Hvem er denne unge artisten med så stor stemme? Dette er magien med dette. Folk blir kanskje oppmerksomme på artister de ellers ikke ville hørt. Og nye sider av kjente artister. Som når Astrid S synger Susanne Sundfør («Delirious»), og nailer det. Vi visste hun var flink, men dette var sykt. Jeg må bare spørre om det ikke er noen grenser for hva folk kan få til?

– På denne måten løfter norske artister hverandre opp og fram. Det er god teambuilding. Dette er det gøyeste med dette programmet. Man skal bidra med noe til verden. I hvert fall skal det bety noe for noen, sier Dancke.

Viktig bidrag

Etter direktesendingen på radio legges videoopptakene ut på P3s kanal på YouTube, både den egne låten og coverlåten. Christine Dancke mener dette er et viktig bidrag til norsk musikk i ei tid da det blir stadig mindre sånt på TV.

Som personlige favoritter trekker hun fram Sondre Justads «Bli hos mæ», en norsk versjon av Sam Smiths «Stay With Me». En «halvcover», Ylva igjen, nå med Jarle Bernhoft i hans «Faulter». Og Ina Wroldsens med «Styggen på Ryggen» av OnklP: – En ekstremt god tolkning, mener Dancke.

– En av de jeg har hørt mest på selv er Lars Vaular og Unge Ferraris «Mask Off», av Future. Det hender jeg mister både munn og mæle, bare sitter igjen og tenker «skjedde dette»? Nivået er blitt så høyt.

Og sånn skal det fortsette. Tirsdag kommer Cezinando på besøk. Neste fredag er det Susanne Sundfør.

– Susanne Sundfør har vært en drøm lenge, sier Dancke.

– Det er gøy at de har dette konseptet gående. Folk blir bedre kjent med artistene, fra andre perspektiver, sier Kristian Kristensen. Som er en gjenganger i programmet, der han før har framført Gabrielles «Mer» og Lemaitres «Playing To Lose». På den andre siden har hans sanger blitt behandlet av Eva Weel Skram («Varm») og Bendik (Kan du lære mæ»).

– Å bli covret av andre er gøy. Da føler jeg meg så kul, smiler Kristensen.

Kristian Kristensen gir ut EPen «Gressholmen i dag». Spiller bl.a. på Folken i Stavanger 20.10, Sentrum Scene i Oslo 27.10 og Union i Drammen 10.11.

Annonse