Annonse
Thea Hvistendahl ser på film i litt mindre format, med Chirag, Magdi og filmens fotograf Pål Ulvik Rokseth.

Hun tar Karpe Diem til kinotoppen

Torsdag 7. desember settes filmen «Adjø Montebello» med Karpe Diem opp med 560 forestillinger på 140 kinoer, men kun i fire dager. Regissøren Thea Hvistendahl kjente ikke Karpe Diem personlig da hun ble bedt om å lage den siste delen av videoen til «Attitudeproblem» for to år siden. Nå har de altså laget en helaftens film sammen.

Annonse
Nye takter

 

– Konsertene i Oslo Spektrum i april føltes som en folkefest over hele byen. Vi håper mange går og ser filmen samtidig, slik at det blir en happening der og da. Når folk samles og får den samme opplevelsen på samme tid bidrar det kanskje til større diskusjon om hva de har sett, forteller regissøren Thea Hvistendahl.

Midt i denne uka var det forhåndssolgt 25.000 billetter til kinovisningene av «Adjø Montebello». Det er et eksepsjonelt høyt tall, som også overgår den kommende «Star Wars»-filmen.

– Jeg hadde jo hørt mye på dem. Jeg syntes de tre første videoene til «Heisann Montebello» var veldig imponerende. Det var kult å skulle jobbe med noen som viste at de bryr seg om videoene sine, og investerer i dem. De har vært veldig åpne og frie å jobbe sammen med, synes hun.

Les anmeldelsen av konserten i Oslo Spektrum: Mektig fra Karpe Diem

Ekstreme konserter

«Adjø Montebello» er hovedsakelig en konsertfilm, basert på de tre fullsatte konsertene i Oslo Spektrum i vår. Men den tar også opp tråden fra musikkvideoene som var laget på forhånd.

– Da ideen kom var jeg ikke interessert i å lage en vanlig konsertfilm med intervjuer backstage. En spillefilm med en vanlig handling føltes også feil. Dette er en hybrid. Filmen har en dramaturgi det går an å følge lagvis. Men mest av alt skal den være underholdende. Konsertene var jo ekstreme. Sceneshowet var så påkostet, og så fett.

Muligheten til å filme tre konserter betyr i praksis at man har tre forsøk på å dekke den inn, forteller Hvistendahl:

– Det var utfordrende, fordi vi ville få mest mulig på kamera, men samtidig kunne vi ikke være i veien.

Da vi snakket med Karpe Diem i forkant av de tre konsertene fortalte de at det var spilt inn ekstra videoinnhold for å bruke på konsertene. Nå viser det seg vel at dette også var spilt inn for å brukes i filmen etterpå?

– Alt dette fletter seg inn i hverandre, og eksisterer parallelt, sier regissøren. Vi skjønner etter hvert at dette er noe som må sees for å bli forstått.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Er det eksperimentelt?

I kinoenes kategorisering av filmene, der det vanligvis står sånt som «barn», «action» eller «komedie», står det bare «eksperimentell» bak «Adjø Montebello». Ingen utenforstående får se den på forhånd. Filmen er ikke engang helt ferdig seks dager før premieren, og Thea Hvistendahl vil heller ikke avsløre mer om formen. Men innholdet?

– Dette er avslutningen av tematikken i «Heisann Montebello», forklarer hun.

– Innholdet der ga oss noen føringer å leke med. Tematikk rundt rase, kjønn, religion og legning. Jeg synes det er fantastisk at noen som er så populære, som har så stor innflytelse, at de bruker denne posisjonen til å lage noe med mening, og vise fram et humant livssyn. Vi kunne godt sett mer av sånt.

– Har det noen effekt?

– Det vet man jo ikke. Men kunsten kan brukes til å løfte fram slike problemstillinger. Den bidrar til at folk bli mer observante og kan diskutere sakene.

– Enkelte av musikkvideoene utløste sterke reaksjoner. Hvordan er det med filmen?

– Kan hende. Det pleier å bli reaksjoner når Karpe Diem gjør noe ...

Les også: Karpe Diem spiller tre konserter i Oslo Spektrum

Kun fire kvelder

Etter å ha laget en rekke reklamefilmer og musikkvideoer planlegger Thea Hvistendahl sin første spillefilm, med arbeidstittelen «Syden». En ungdomsfilm, om en 15 år gammel jente som besøker sin fraværende mor i Syden. Foreløpig er den på finansieringsstadiet.

I tillegg til alle kinovisningene av «Adjø Montebello» får Oslo også en egen klubbvisning på Sentrum Scene søndag. Det videre livet til filmen er ennå ikke helt avklart.

– Det viktigste for oss har vært å få filmen på kino før året er omme, sier Thea Hvistendahl. Den blir neppe å se på kino igjen, men dukker nok opp på andre plattformer. I velkjent Karpe Diem-stil kan vel dette komme til å skje før man aner det.

Les også: Tiårets viktigste

Full av lovord

– Hun er fantastisk, en dyktig filmskaper både på regi- og manussiden, sier Magdi Ytreeide Abdelmaguid om Thea Hvistendahl til NTB.

Magdi medgir at han og Chirag «liker å ha styring», men leter etter de som vil det samme som dem.

– Når vi jobber tett med noen, er det samarbeid. Vi jobber med folk som heller ikke er låst, som vil inn i våre hoder, slik vi vil inn i deres. Og når man finner dem, kan de godt knuse ideene dine uten at du tar det personlig.

– Hvordan er det å bli sett utenfra av en filmskaper?

– Det er rart, men jeg føler man lærer mye i prosessen. I filmen er vi innom ulike versjoner av oss selv, der egenskaper ved personlighetene våre er forsterket – både gode og onde. Det er spennende å se, for det er kanskje først da man ser personligheten sin tydelig?

– Det kommer masse ny musikk i filmen, røper Magdi Ytreeide Abdelmaguid, og sier at det er «en film uten regler» som blander mange ulike sjangre. For første gang har Karpe Diem skrevet musikk til bildene, i tråd med grunntanken om at «Heisann Montebello» er et visuelt prosjekt.

– Nesten alltid ellers i vår verden kommer musikken først, før bildene. Her har det hele tiden vært bordtennis mellom musikk og bilde, og det er det som skiller denne musikken. Det henger mer naturlig sammen, sier han til NTB.

Annonse