Nye takter

Highasakite høyt over Oslo

Kanskje så vi Highasakite i sin opprinnelige form for siste gang i Oslo. En fin konsert på Grefsenkollen, der deres nye singel glimret mistenkelig med sitt fravær.

Dagsavisen anmelder

Bilde 1 av 3

4

KONSERT

Highasakite

Over Oslo, Grefsenkollen

Highasakite er blitt et av Norges mest populære band de siste årene. De var en av hovedattraksjonene på Øya mot slutten av festivalsesongen i fjor. I begynnelsen av den nye sesongen kommer de raskt tilbake som en av hovedattraksjonene på OverOslo. I mellomtiden har vi ikke hørt så mye fra dem, samtidig som det kanskje har skjedd litt av hvert likevel.

De fleste artister vil bruke en så stor anledning til å skampromotere eventuelle nye utgivelser. Highasakites ferske singel «5 Million Miles» er imidlertid innspilt av Ingrid Helene Håvik med produksjonsselskapet Stargate, uten resten av gruppas medvirkning. Dette har ført til spekulasjoner om Highasakite som vi kjenner dem er i ferd med å gå fra hverandre. På OverOslo spilte de ikke «5 Million Miles» i det hele tatt. En sang som allerede er omtalt på disse sidene som et potensielt «anthem», altså ideell for festlige anledninger mot slutten av en stor festivalkveld. Her er det noe som skurrer. Heldigvis skurrer ikke låtene som virkelig blir spilt.

Singelen antyder at Highasakite utvikler seg i en mer poporientert retning. En retning de allerede behersker godt. Dette kom godt fram tidlig i konserten onsdag. Etter den litt kaldslige «Chernobyl» kom spretne «Someone Who’ll Get It», som antyder at Highasakite kan være en like god popgruppe som Ace of Base. Det er i høyeste grad ment som et kompliment. Kjapt etterfulgt av «Leaving No Traces» var stemningen høy.

Fortsatt kan deler av konserten til Highasakite være litt overstyrt, med mer lyd enn det som egentlig kler dem. Balansegangen kan være vanskelig på festivaler, der subtiliteter fort går tapt. Fra Grefsenkollen kan vi nemlig nevne at sesongen også er godt i gang for publikum som snakker høyere sammen enn popgrupper har lov til å spille. Gruppas vakre versjon av Bon Ivers «Heavenly Father» var knapt hørbar der jeg sto i folkemengden.

Highasakite har på noen få år gått fra å være et kunstferdig alternativt band til festivalheadlinere med pyroeffekter. De spiller et kompakt sett med 15 låter på litt over en time. Hele det nye albumet «Camp Echo» får plass, sammen med deres største hits fra megasuksessen «Silent Treatment». Men altså ikke den nye singelen. Selv har jeg knapt opplevd lignende siden The Specials ikke spilte «Ghost Town» på Hortenfestivalen i 1981. Uten sammenligning for øvrig, men de ble oppløst like etter.

Highasakite avsluttet åpningen av OverOslo-festivalen onsdag. Et festivalkonsept som har vist seg å være usedvanlig vellykket. Utsolgt i god tid på forhånd, med en suveren utsikt over byen, gode fasiliteter, med opptredener av store navn som Øystein Greni, Aurora og Sondre Lerche i timene før Highasakite gikk på. En ellers prikkfritt organisert festival blir først litt vanskelig når alle skal hjem den samme smale veien samtidig. Vi vet ikke om det var derfor halvparten av publikum var borte da Highasakite begynte på sine fire ekstranummer. De var vel verdt å stå igjen å høre på, en av konsertens beste deler, med vonde og vakre «God Don’t Leave Me» som et høydepunkt, der oppe høyt over byen. Highasakite spiller en rekke andre festivalkonserter i sommer. Nå blir det mer enn vanlig interessant å se hva som skjer etterpå.

OverOslo fortsetter fredag og lørdag. Alt utsolgt.