Kultur

Griper sjansen

Karpe Diem kommer godt fra sin todelte oppgave.

Dagsavisen anmelder

POP

Karpe Diem

«Kors på halsen, ti kniver i døden, mor og far i døden»

Petroleum/Sony

Karpe Diem er blitt norske nasjonalrappere etter sitt forrige album, og alt som har skjedd siden. Det setter dem i en dobbel skvis foran den nye plata, der de både skal leve opp til sin nye status i de brede lag av folket, og forsvare seg for alle dem som brydde seg om dem før alle andre kom etter. De skal også helst fortsatt forarge de rette kretsene. Karpe Diem kommer godt fra oppgaven. De har vært flinke til å fyre opp stemningen, med singlene «Her» og «Toyota’n til Magdi», som også er to av de sterkeste innslagene på det nye albumet. Likevel er langt fra alt kruttet brent opp på forhånd.

«Kors på halsen …» er plata om det som har skjedd i Norge den siste tida. Mange av låtene referer konkret til dette, men også om problemstillinger vi har stått overfor både før og etterpå. Sentral på plata er «Påfugl», framført på ettårsmarkeringen for 22. juli i sommer. Her kommer den komplett med det rørende «Naomi»-diktet til Mohamed Ali Fadlabi som ble lest opp i forkant. Selve låten framføres først med Yosef Wolde-Mariam fra Madcon, etterpå med Maria Mena, og er like sterk i begge utgavene.

Mange av låtene handler om Magdi og Chirags nye liv i rampelyset, på godt og vondt. Til å begynne med kan det høres rimelig selvopptatt ut, men når vi kommer nærmere forstår vi at de bare byr på seg selv å fortelle mer om alle oss andre.

Karpe Diem og deres svenske produsenter Astma og Rocwell har hatt ambisjoner om mer enn festglad hiphop. Dette er musikk som gir pusterom. Bare hør på «Spis din syvende sans», på gjesteopptredener fra Truls Heggero og Kråkesølv, og enda mye mer. Dette kan trygt kalles innholdsrikt. Kors på halsen.