Nye takter

Greni alene

I stedet for det tiende albumet til Bigbang kommer Øystein Grenis første soloalbum.

Dagsavisen anmelder

4

Greni

«Pop Noir»

Petroleum

Gjennom 25 år har Øystein Greni gjort Bigbang til et av Norges største band, uten å finne opp kruttet på nytt, men med å brenne det av med størst mulig effekt. Grenis behov for å lage et soloalbum er ikke helt umiddelbart innlysende. Vanligvis vil det være for å få det akkurat som man vil, eller å lage noe som er helt annerledes enn vi er vant til. Men Greni har alltid styrt Bigbang relativt egenrådig. Musikken på dette albumet kunne vært presentert med gruppenavnet uten at vi hadde tenkt mer enn at Bigbang viste seg fra noen nye sider.

Øystein Greni viser igjen at han behersker pop- og rockhistorien til perfeksjon. «Bad Sign» er følsomt framført i den store soultradisjonen. «Hold» går lenger inn i gospel-retningen, med dramatisk strykekvartett bak. En duett med Anne Lise Frøkedal hever gitarrocken i «Botanical Gardens» et ekstra hakk. Albumet har mange fine stunder videre, men når ikke høydene til denne rekka igjen.

«Pop Noir» er laget med et stort galleri medspillere og sangere, og en lang rekke bidragsytere på tekst- og melodisiden. Den smektende romantiske «Can I Be The Song» er skrevet av Kathryn Williams og Romeo Stoddard fra The Magic Numbers. «You Got It» med Martin Hagfors, Maria Orieta og Lars Lillo-Stenberg. Når vi først vet dette kan vi liksom høre for oss at det også kunne blitt en fengende låt med deLillos. Noen låter har den spesielle War On Drugs-kombinasjonen av 80-tallsrock med moderne virkemidler, spesielt i «Dream And Drive». «Pop Noir» er produsert av etterspurte Tobias Fröberg, som også står bak de nye albumene til Mari Boine og Ine Hoem. Et fint tilskudd til Øystein Grenis katalog, med to-tre av de fineste sangene han har laget.

Portrett: Øystein Greni – norsk noir