Nye takter

Den store Dybdahl-lyden

Thomas Dybdahl pakker spent ut sin nye LP for første gang. Den første på snart fire år.

Bilde 1 av 2

– At jeg gir ut vinylplater nå er litt snodig. Jeg har vokst opp i en digital tradisjon. Tidlig på 2000-tallet skulle alt være mest mulig clean. Nå går man tilbake til å legge litt mer farge på opptaket, sier Thomas Dybdahl.

Han sitter der med sitt ferske eksemplar av «The Great Plains», hans sjuende album, som kommer ut til alle andre neste fredag.

Travle år

– Jeg er sykt opptatt av hva som havner på båndet. Ikke hvordan man får lyden, presiserer Thomas Dybdahl, som likevel gir ut musikk som får mye oppmerksomhet nettopp for selve lyden.

Det nye albumet ble forhåndspresentert i en hi-fi-forretning i Oslo i forrige uke. I forfjor ble forgjengeren «What’s Left Is Forever» nominert til Grammy-pris i USA for beste lydteknikk.

Les Dagsavisens anmeldelse: Den noe mindre septemberlyden

– Jeg er ikke nerdete på sånt. Heldigvis har jeg mange rundt meg som det spiller en stor rolle for, sier han.

Thomas Dybdahl var på vei fra Stavanger til årets Grammy-seremoni i Los Angeles da vi traff ham i forrige uke. Denne gangen bare for å være til stede sammen med sin produsent Larry Klein. Klein var nominert for sitt arrangement på en innspilling med den klassiske pianisten Langs Lang, crossover-albumet «New York Rhapsody» – der Dybdahl for øvrig bidrar med elektronisk tangentspill.

Dette er sånt som Dybdahl sitter og pusler med hjemme i tillegg til sine egne ting.

– På grunn av familien har jeg ikke orket å være borte så lenge om gangen. De siste fem- seks årene har vært de travleste årene mine, selv om det ikke har vært så synlig. Filmmusikk, produsering, sånt som man kan gjøre litt i fred, sier han.

– Jeg kunne ikke vært ordentlig studiomusiker, jeg er ikke god nok instrumentalist, sier han.

Selv om det er fire år siden forrige album, har han gjort litt av hvert siden sist. Inkludert en EP med elektronika-artisten Coucheron.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

God hjelp

Selv om han fortsetter å samarbeide med Larry Klein, er Dybdahls nye album laget i Norge. Produsert av Kåre Vestrheim, kjent fra innspillinger med blant andre Highasakite, Odd Nordstoga og Marit Larsen.

– Jeg har hatt lyst til å jobbe med ham lenge. Oslo eller i Los Angeles, det er ikke hjemme for meg uansett, sier Dybdahl, som fortsatt bor i Stavanger.

Sangene er skrevet sammen med en rekke andre artister, som Ingrid Helene Håvik (Highasakite), Øystein Greni, den engelske gruppa Turin Brakes, og David Baerwald, sistnevnte en kultfavoritt fra duoen David + David på 80-tallet.

«Sanger om å innse at man ikke kjenner seg selv så godt som man trodde, sanger om oppvekst, familie og sanger om de øyeblikkene man i etterkant kan tydelig se var viktige for alt som kom etterpå», slik han presenterer dem selv.

– Men historiene er ikke selvbiografiske. Jeg har skrevet sangene med så mange andre at vi heller har snakket om hva jeg er opptatt av, og spunnet fortellinger ut av det. Refleksjoner over hva, og hvilke hendelser som har gjort meg til den jeg er. Noen av dem jeg skriver med er litt eldre enn meg. De har helt andre perspektiver på livet. De ser sikkert på meg som en liten spirrevipp, men det er kult å snakke med dem.

– Dette er ikke et album som handler om at jeg skal finne ut hvem jeg er. Men det er blitt tydeligere for meg hva som er viktig, understreker Thomas Dybdahl.

På turné

I USA skulle Dybdahl også diskutere opplegget for sitt neste album med Larry Klein. Det kan like godt bli et akustisk album med Dybdahl alene med gitaren, eller et fullblods soulalbum med den legendariske organisten Booker T. i spissen for bandet.

– Jeg har noen alternativer, men vet ikke om jeg har nok sanger ennå til å rendyrke én stil.

Thomas Dybdahl drar på turné etter at albumet er ute neste uke, en lang tur Norge rundt i mars, deretter i Europa i april og mai. På konsertene er det hans faste band som spiller. Hva synes de om å bli byttet ut på platene?

– Vi har spilt sammen i 17 år. De gjør også andre ting utenom, så vi er nødt til å ha et åpent forhold, smiler Dybdahl.

Thomas Dybdahl spiller bl.a. på Union i Drammen 2. mars, Sentrum Scene i Oslo 25. mars og Stavanger Konserthus 1. april.

Mer fra Dagsavisen