Nye takter

Bøy deg for Bow to each other!

Bow to each other gir ut sin første skive, der Susanne Sundfør også debuterer som produsent. Resultatet er en plate som oser over av musikalitet.

Dagsavisen anmelder

POP

Bow to each other

«The Urge Drums»

Jansen Plateproduksjon

Bow to each other består av ekteparet Gunnhild Ramsay Kristoffersen fra Norge og Megan Kovacs fra Canada. Kristoffersen har lenge hatt en klar figur i bandet til Susanne Sundfør, men står nå endelig klar for å lansere eget materiale. Når det skjer er det betimelig nok med Sundfør bak produsentspakene. Sundfør og Kristoffersens tette samarbeid og kjennskap til hverandres musikalske univers har resultert i en utgivelse som definitivt kan sies å slekte på Sundførs tidligere plater, da særlig siste «The Silicone Veil». Uansett er dette Kristoffersen og Kovacs‘ band og «The Urge Drums» er blant annet sjangermessig langt mer leken enn de gjennomkonseptuelle albumene man gjerne har forbundet med Sundfør.

«The Urge Drums» åpner med dramatisk orgelsynth og en noe sped, men definitivt nærværende vokal. I fare for å sammenligne Bow to Each other med Sundfør i det uendelige, er det verdt å bemerke at vokalen her er et av elementene som i aller høyeste grad er med på å skape distinkt forskjell mellom gruppa og deres kjendisprodusent. Teksttunge låter plasserer Kovacs og Kristoffersens stemmer i tydelig front av hver låt, heller enn å flette dem helt inn i produksjonene. Lyden av Oslo-trikken får æren av å dra i gang en av platas fineste låter, «Norway». Denne utgjør et sterkt midtparti sammen med førstesinglen «Darkness», som allerede har fått nyte mye spilletid på P3. Ikke så rart, med tanke på singlens drivende rytmikk og fascinerende, polyfone vokalføring. Kovacs og Kristoffersens stemmer fusjoneres nærmest til en, der de så å si gjennom hele plata opererer i tostemthet.

Ekteparet, som møttes på LIPA-skolen i Liverpool, oser over av musikalitet, og resultatet er et låtmateriale som er både interessant og utfordrende å høre på. Når de i tillegg evner å henter inn alt fra hip hop-aktige sample-teknikker til sakrale korelementer og får det til å fungere med både pompøse syntharrangementer og nedstrippede indiekomp, er det umulig å ikke la seg gripe av Bow to each others debutplate.