Kultur

Munchmuseet kritiserer gaveordning

Munchmuseet søker om gaveforsterkning, selv om de trolig ikke er kvalifisert. Ordningen er lite tilrettelagt for sponsorsamarbeid, mener museet.

– Vi er glade for signalet regjeringen sender med ordningen, men på én måte vrir den sponsoratet i feil retning, sier økonomidirektør ved Munchmuseet, Henrik Svalheim. Gaveforsterkningsordningen er i sitt andre år, og for første gang søker Munchmuseet om penger fra potten på 30 millioner kroner.

Tre søknader har Munchmuseet inne på til sammen 2,5 millioner kroner, men Svalheim har liten tro på at Kulturdepartementet vil forsterke gavene med 25 prosent.

LES OGSÅ: Skal avle fram festivalarbeidere

Gjenytelser

– Betingelsen for ordningen er blant annet at gaven ikke er betinget av motytelser. Vi ønsker at de som bidrar til oss også får gjenytelser i form av markedsføring eller tjenester. For vår del er det gunstig med gjenytelser som at de ansatte i bedriften får komme på besøk til oss, og kanskje ta med seg folk som ikke ville besøkt museet, sier Svalheim.

Følg oss på Twitter og Facebook!

Private penger

Regjeringens mål er å få mer privat finansiering av kunst og kultur. Ifølge rapporten «Status 2013», som ble lagt fram i fjor, er kultursponsing sjeldnere enn idrettssponsing, der sponsingen er mer profesjonalisert og bærer preg av samarbeid, mer enn rene gaver.

– Vi ønsker å gå vekk fra en type mesén-ordning der vi «tigger» om penger, til å ha samarbeid der begge parter får utbytte, sier Svalheim. Et annet vilkår for gaveforsterkningsordningen er at bidraget ikke kan være en fradragsberettiget kostnad, altså at ikke giveren kan gi pengene for å erverve, vedlikeholde eller sikre inntekten sin.

– En som gir en gave får ikke skattefradrag, og dermed koster det 28 prosent av beløpet som blir gitt. Når staten gir mottakeren 25 prosent av det beløpet, så gir de i realiteten bort mindre enn det de får igjen, sier Svalheim.

LES OGSÅ: Frykter at kulturkutt gir sponsorflukt

Bør endres

– Munchmuseet er blant de beste i klassen, og bør få full uttelling fra statens gaverforsterkningsordning for museer, sier kulturbyråd i Oslo kommune, Hallstein Bjercke (V). Han sier han er imponert over hva Munchmuseet har fått til av samarbeid.

– Det viser at det er mulig å skape interesse for å bidra blant private og i næringslivet, men man jobbe aktivt for det. Dersom gaveforsterkningsordningen i liten grad treffer Munchmuseet, som kanskje er best i landet på å skaffe private sponsormidler, bør regjeringen definitivt vurdere om det er noe som ikke stemmer, sier han.

LES OGSÅ: Kapitalens makt over kunsten

Mer samarbeid

– Et første skritt for å stimulere til mer samarbeid mellom kulturaktører og næringsliv, bør være å fjerne det strenge kravet om at det kun er gaver uten noen form for krav til motytelser som kan forsterkes, mener Bjercke. Han støtter at landets kulturinstitusjoner skal få sterkere insentiver for kommersielt samarbeid.

– Private bidrag er ikke bare veldedighet. Tvert imot er det viktig for hele kultursektoren at de blir flinkere til å vise næringslivet at begge parter kan tjene på slikt samarbeid, sier han.

LES OGSÅ: Operaen er sponsorvinner

Ber om 50 millioner neste år

Norges museums­forbund vil øke gave­forsterkningspotten med 20 millioner neste år.

Det framgår av deres innspill til statsbudsjettet for 2016, som de har sendt til Kulturdepartementet. Gaveforsterkningen ble lansert i 2014-budsjettet med en pott på 10 millioner, som vokste til 30 millioner i 2015-budsjettet.

– Vellykket

– Vi har støttet ideen om en gaveforsterkning siden Trine Skei Grande foreslo det i Stortinget i 2010, og vi har også støttet det som et virkemiddel etter det ble etablert. Med tanke på at potten på 10 millioner kroner i fjor ble brukt, og vel så det, har det vært vellykket, sier generalsekretær i Norges museumsforbund, Liv Ramskjær. Hun understreker imidlertid at fjorårets søknader i stor grad var resultat av gaver som allerede var på vei inn, og relasjoner som var bygget. Når ordningen nå er utvidet, vil det trolig ta mer tid å drive inn flere søknader. Men Ramskjær vet at det er flere som arbeider med søknader.

Samme søkere

En oversikt Dagsavisen har fått tilgang til viser at Kulturdepartementet har mottatt 37 søknader på totalt 10,7 millioner kroner hittil i år. I stor grad er søkerlista ganske lik som de som fikk tildelt midler i fjor. Av nye søkere finner vi Munchmuseet, og Narviksmuseet.

– Det tar tid å bygge relasjoner som kan føre til gaver. Flere av medlemmene våre melder til oss at det strammes inn og at næringslivet har begrensede muligheter til å gi gaver, da det er en nedgang i flere bransjer. Dette er noe museene begynner å merke som en utfordring. Og når bedriftene er tvunget til å prioritere så ser vi at de i stor grad velger idretten, sier Ramskjær.

Selv om kun en tredjedel av gaveforsterkningspotten er søkt på når vi nå er halvveis i året, så foreslår altså Museumsforbundet at ordningen skal utvides ytterligere, til 50 millioner kroner.

– Vi vet det er store behov for midler i feltet, både til vedlikehold, utstillinger, nybygg og andre tiltak, sier Ramskjær.

Mer fra Dagsavisen