Kultur

Mediekonsern med menn i topp

Inntil i fjor var alle i P4-ledelsen menn. Bare NRK har kvinneflertall i toppledelsen.

Bilde 1 av 2

Av Bernt Erik Pedersen og Hanne Mauno

– Det er jo for dårlig, det. Vi har dessverre for få kvinner i ledelsen.

Det med Kenneth Andresen, sjef for P4 Gruppen i Norge. I 2016 utvidet han ledergruppen for P4 Gruppen fra sju til åtte personer. Da var det sju menn som utgjorde ledelsen for mediekonsernet P4. På kanalens hjemmesider har de fortsatt ikke fått inn bildet av markedsdirektør Charlotte Førli, som ble med i ledergruppen februar 2016. Redaksjonsledelsen i P4 Gruppen består av tre mannlige redaktører, foruten sjefredaktør Andresen.

En av fire

I går skrev Dagsavisen om mannsdominansen i norske dagsaviser, der ni av ti redaktører er menn.

«Pinlig lavt. Systematisk forskjellsbehandling» uttalte tidligere likestillingsminister Anniken Huitfeldt (Ap) til Dagsavisen. Hun reagerte etter at Gard Steiro i forrige uke overtok som ny sjefredaktør i VG, etter Torry Pedersen, som går videre til en lederposisjon i Schibsted-konsernet.

På ledelsesnivå i de norske mediekonsernene er det også overveiende menn. Ingen av de store norske mediekonsernene har kvinnelige konsernsjefer. Dagsavisens gjennomgang av konsernledelsen i ti større norske mediekonsern viser at kvinneandelen er under 25 prosent i snitt.

Schibsted: Rolf Erik Ryssdal er konsernsjef for det Norgesbaserte internasjonale mediekonsernet. I Schibsteds konsernledelse er det åtte menn og to kvinner.

Schibsted Norge: Didrik Munch er konsernsjef for Schibsteds norske divisjon, som eier fem av landets ti største aviser. I konsernledelsen er det sju menn og to kvinner.

TV 2: Olav T. Sandnes er administrerende redaktør og sjefredaktør i Mediehuset TV 2. I konsernledergruppen på sju er det to kvinner.

Aller Media: Gir ut bl.a. Dagbladet, en rekke magasiner og nettsteder. Administrerende direktør Dag Sørsdahl leder en konsernledergruppe på åtte, med tre kvinner.

Polaris Media: Eier bl.a. Adresseavisen og flere store lokal- og regionaviser i Nord-Norge. Konsernleder Per Axel Koch er sjef for en ledergruppe på fem menn og en kvinne.

Amedia: Konsernsjef Are Stokstad leder en ledergruppe på fem menn og to kvinner.

Mentor Medier: Eier bl.a. Dagsavisen og Vårt Land, ledes av konsernsjef Per Magne Tveiten. I ledergruppen på ni er det fire kvinner.

Discovery Networks Norge: Eier TVNorge og en rekke andre TV-kanaler. Harald Strømme er sjefredaktør og administrerende direktør. I ledergruppen på ni er det to kvinner.

NHST: Eier Dagens Næringsliv, Morgenbladet m.m., konsernsjef Gunnar Bjørkavåg. I konsernledelsen er det sju menn og en kvinne.

Modern Times Group Norge: Morselskapet for P4 og en rekke norske TV-kanaler inkludert TV3. Konsernleder Pål Falck-Pedersen. I ledergruppen er det sju menn og tre kvinner.

P4 Gruppen: Har sammen med NHST den laveste andelen kvinner i ledelsen, med en kvinne i ledergruppen på åtte.

– En utfordring

– Hele mediebransjen er mannsdominert. Vi er ikke verken spesielt bedre eller dårligere enn andre i bransjen, sier Kenneth Andresen.

Andresen tiltrådte som sjef for den norske radiovirksomheten til Modern Times Group i 2015, som omfatter kanalene P4, P5 Hits, P6 Rock, P7 Klem og P8 Pop. Han understreker at han har jobbet bevisst for å få flere kvinner inn i ledelsen.

– Det er en utfordring for hele mediebransjen å få flere kvinner inn i ledende posisjoner. Vi erkjenner at det er en utfordring også i P4-gruppen. I rekrutteringsprosesser legger vi vekt på å motvirke denne kjønnsskjevheten, sier Andresen.

– Du må ha vilje og strategi

NRK er eneste større mediebedrift med et flertall av kvinner i toppledelsen. Under kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen møter seks kvinner og fire menn i ledergruppa.

– Kvinner er sjefer for alle innholdsdivisjonene, fastslår distriktsdirektør Grethe Gynnild-Johnsen. Hun leder den største divisjonen, som står for all innholdsproduksjon utenom Marienlyst.

– Skal du løfte fram kvinner til å bli ledere, må du ha vilje til å gjøre det, en strategi for å nå målet, og så må du faktisk gjøre jobben, sier Gynnild-Johnsen, som har vært sjef for distriktsdivisjonen siden 2008.

I 2015 ble Alexandra Beverfjord tilsatt som direktør for nyhetsdivisjonen i NRK. Dermed ble det 60 prosent kvinneandel i NRKs toppledergruppe. «Historisk», uttalte Gynnild-Johnsen til Kampanje.com da.

– Kvinner er ikke like ivrige til å søke på den type topplederobber. Det kan være flere forklaringer på dette, men uansett er poenget at toppledelse i bedrifter og i styrer må ville dette, og signalisere dette. Ellers blir rekrutteringen fortsatt tradisjonell, sier Gynnild-Johnsen.

– Man må jobbe aktivt og systematisk for å få kvinner til å søke seg til toppjobbene. Selv kviet jeg meg lenge for å «stikke nesen fram», men da jeg ble oppfordret til å søke min første lederjobb, gjorde jeg det.

Mer fra Dagsavisen