Kultur

Lot seg forføre av «verdens ondeste»

– Jeg elsker spioner, sier den danske Oscar-vinneren Susanne Bier. Nå har hun fordypet seg i John Le Carrés intriger, i TV 2-aktuelle «The Night Manager».

Bilde 1 av 2

BERLIN (Dagsavisen): – Jeg lå våken om natten under inspillingen fordi jeg syntes det hele var så spennende.

Med den kritikerroste TV-serien «The Night Manager» inntar Susanne Bier det «lille» formatet etter en rekke filmsuksesser, blant dem Oscar-vinneren «I en bedre verden» og titler som «Etter bryllupet», «Brødre» og «Den eneste ene». Den seks episoder lange britiskamerikanske serien er TV 2s påskekrim i Norge.

Les mer og se snakkis om påskekrim: En klassisk og kriminell god påske

Le Carré

– Jeg ble veldig glad da jeg ble spurt. Jeg har vært så misunnelig på dem som har fått lov å filme Le Carrés bøker, og nå fikk jeg muligheten selv, sier Bier om det internasjonale dramaet basert på boken som på norsk het «Nattportieren». Dagsavisen møtte Bier under filmfestivalen i Berlin.

– Hvordan gikk du fram for å skaffe informasjon rundt våpenhandel?

– John Le Carré og hans folk kjenner mennesker jeg helst ikke vil kjenne. Da vi så hvem Roper i virkeligheten kunne forhandlet med, ble jeg skrekkslagen, og særlig over hvor enkelt det er å drive handel med de mest avanserte, utspekulerte våpnene, og hvor lett det er å komme i kontakt med nøkkelpersoner på det illegale markedet. Det slo oss hvor vanlige disse menneskene er. De kunne like gjerne solgt bordvifter. Serien går inn i de moralske spørsmålene rundt våpensalg, men før vi kommer så langt må vi la oss oppsluke av den forføreriske verdenen som dette finner sted i, sier Bier, som innrømmer at hun ser TV-serier som alle oss andre, hele natta gjennom fordi hun ikke klarer å vente på fortsettelsen.

– De beste seriene er essensiell historiefortelling, og jeg sammenlikner dem gjerne med de helt store romanene, i motsetning til novelleformatet som passer spillefilmene bedre. Det er noe veldig tilfredsstillende i det å virkelig kunne fordype seg i rollefigurer på den måten TV-dramaet åpner for. Med TV kan du tillate deg å la de mindre rollene få betydning langt utover det en spillefilm legger opp til. Slik valgte vi å gjøre Burr, som i boken er en mann, til en kvinnelig sjef for Hiddleston i filmen. Med Olivia Colman i rollen kunne jeg ikke vært mer fornøyd, sier hun.

– Jeg leste første manusutkast så sent som i november 2014, og hadde et veldig smalt tidsvindu hvor både Tom Hiddleston og Hugh Laurie var tilgjengelige. Laurie har vært involvert i prosjektet helt siden han ønsket å kjøpe filmrettighetene da boken kom ut i 1993, sier Bier, bøyer sag framover og gliser velkjent ved tanken på Hugh Laurie-skikkelsen, som norske TV-serere kjenner best som doktor «House».

Les Dagsavisens anmeldelse av «The Night Manager»: Denne serien er påskens må se-drama

Verdens ondeste

– Her har du verdens ondeste mann, Richard Roper, som spilles av Laurie. Men han er også verdens mest sjarmerende. Han lever i en verden som er rik, sexy og vakker. Så har du Tom Hiddlestons rollefigur Jonathan Pine, som blir brakt inn i Ropers verden for å ta rotta på han. Spørsmålet er om Pine blir forført? Er han også til salgs, slik vi som publikum er når vi ser Richard Roper og føler at dette er mannen vi vil ha til bords? Det trigget meg med denne historien.

– Du står bak noen av Nordens mest avholdte eksistensielle menneskelige dramaer. Hvor kommer spiondramaet inn?

– Jeg elsker spioner, og er avhengig av å fortelle historier som handler om menneskelige følelser. Det er viktig også i spionhistorien. Alle mine rollefigurer har hatt hemmeligheter og jeg er fascinert av folk som har noe å skjule. Derfor har jeg alltid hatt så lyst til å jobbe med John Le Carré, for selv om historiene hans fungerer som rene thrillere så inneholder de også svært komplekse moralske dilemmaer.

Hun vil ikke kommentere dramaets prislapp på over 20 millioner pund, heller ikke hvorvidt hun er involvert når John Le Carré for første gang åpner for at det kan bli en TV-fortsettelse på en av hans originalhistorier. Men det er utvisomt det dyreste Bier noensinne har tatt i, med innspillingssteder i Marokko, Sveits, Egypt og London, for å nevne halvparten.

– Bare ta Richard Ropers villa, som vi fant på Mallorca. Den er en like viktig rollefigur som Roper selv. Dagens publikum er godt vant, de ville gjennomskuet det hele hvis ikke eiendommene du ser i serien hadde vært ekte, eid av folk som er så rike at det knapt er til å tro. Men de er ikke rike som i klisjeen, på den måten du leser om magasiner, dette er sofistikerte mennesker. Ropers kjæreste, spilt av Elizabeth Debicki, er slående vakker, sofistikert og intelligent, men også med bagasje. Elizabeth har noe tidløst over seg og er selvsagt yngre enn Richard Roper, men ikke som den konvensjonelle typen du gjerne forbinder med en trofékjæreste, sier Bier, som også fikk tigget til seg innspillingstid i Sveits.

– Tom Hiddleston er supersexy

– Produsentene flakket urolig med blikket da vi brakte det på bane. Men hvis vi tenker på den arabiske våren på den ene siden, så behøvde vi kontrastene denne historien forteller om, og der var de sveitsiske alpene perfekte, sier hun om historien i «The Night Manager» som er oppdatert til vår egen tid.

– Du jobber helst med sterke skuespillere, som Mads Mikkelsen, Micahel Persbrandt, Ulrich Thompson. Hvordan føyer Tom Hiddleston seg inn i denne rekken?

– Jeg elsker dem alle. Tom Hiddleston er supersexy med uimotståelige øyne. Som Hugh Laurie. De stjeler kamera. Og de kan fortelle morsomme historier om min mangel på diplomatiske evner. Jeg ser alltid etter sannheten i enhver scene, og når skuespillerne forstår det er det fordi de også foretrekker det på den måten. Den evnen har Tom, dessuten hjelper det på troverdigheten i serien at han ser godt ut. Han er en forfører.

– Ville han bli en god James Bond?

– Åja! Men samtidig er det slik at alle har sin mening om hva og hvem James Bond kunne være.

Mer fra Dagsavisen