Kultur

Lager teater om overklassen

Hans første forsøk som dramatiker ble en suksess. Nå er Tore Renberg tilbake på scenen, med et overklassedrama. – Jeg vil skrive mer for teater, sier Renberg.

Bilde 1 av 2

– Jeg har ofte tenkt at jeg er altfor utadvendt til å være skjønnlitterær forfatter. Jeg er så sosial og så glad i samarbeid. Så lite Jon Fosse-aktig. Når jeg jobber med teater, får jeg brukt denne vesentlige ekstroverte delen av min personlighet, sier Tore Renberg.

Nå er han i gang med prøvene på sitt nye stykke, «Indianeren» på Rogaland Teater, som han selv har skrevet og selv instruerer. Stykket har premiere 6. mai, og prøvene med de fem skuespillerne startet sist uke. Renberg har stolt fortalt på Facebook at han nå har fast jobb i åtte uker, med nøkkelkort og varm lunsj i kantina.

Les også: Renberg: Gå ut og lag bråk

Store skifter

Det første stykket han skrev og regisserte for Rogaland Teater, «Femti flotte år med Frode Kommedal» i 2015, ble en suksess. Det var en bred folkekomedie. Nå kommer noe helt annet.

– Min store svakhet er at jeg aldri er i stand til å gjenta mine egne publikumssuksesser. Det må bedriftsstyret i A/S Renberg snart ta opp. Jo eldre jeg blir, jo tydeligere ser jeg at alt jeg skriver, kommer som en reaksjon mot det forrige jeg har skrevet.

Hans forrige prosjekt var romanserien om Hillevåg-gjengen, som ble en ny giv og en ny suksess for Renberg: De mørkt komiske romanene om en gjeng småkriminelle fra utkant-Stavanger var bebudet som en pågående serie, men stoppet opp etter to år og to bind – «Vi ses i morgen» (2013) og «Angrep fra alle kanter» (2014). I fjor kom Renberg med en rak motsats: Et mørkt familiedrama skrevet på nynorsk, «Du er så lys». For den romanen fikk han Stavanger Mållags pris, Målblomen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Overklasse

«Indianeren» tar utgangspunkt i en sensommerfest hos en rik familie som er vant med penger, privilegier og posisjoner. Det lykkelige familiebildet som presenterer «Indianeren» på Rogaland Teaters reklamemateriale minner om sommerfesten i «Du er så lys», en sentral scene i romanen. Renberg bekrefter likheten:

– De er skrevet samtidig. Så det er opplagt et slektskap i tematikk og tone. Familien skal ha stor fest, men så går det ikke slik som alle hadde tenkt. Uten at dette er som i filmen «Festen», sier Renberg.

– Dette er mitt forsøk på et klassisk drama. Helt siden jeg var ung har jeg vært opptatt av teater, jeg har lest og sett mange klassikere. Ibsen, Tsjekhov, Tennessee Williams. Nå merket jeg et ønske om å prøve ut dette stramme, borgerlige dramaet med fem-seks hovedkarakterer.

Bort fra Stavanger

– Jeg tilbrakte ti år i middelklassen med Jarle Klepp, så var jeg noen år i kloakken med Hillevåggjengen. Etter det merket jeg at det var ett sjikt jeg ikke hadde skrevet om ennå: Overklassen, de som virkelig er søkkrike. Jeg hadde en dragning mot å lage et drama der, og se hva denne typen rikdom gjør med den menneskelige psyken.

– De siste tingene jeg har skrevet har vært tydelig festet til konkrete steder, men ikke denne gangen. Den rike Stavangerfamilien er allerede blitt en norsk klisjé. Jeg ville ikke reservere overklassen for Stavanger. Dette dramaet føltes ikke som det hadde noe spesifikt med Stavanger å gjøre, sier Renberg.

Han har planer om å fortsette som dramatiker.

– Jeg har holdt på mer og mer med dramatikk de siste årene, og håper det blir mer. Jeg ønsker å skrive for andre enn Rogaland Teater også.

Les også: Synger ut mot Trump

Selvkritisk

Under prøveperioden møter instruktøren Renberg manusforfatteren Renberg i døra:

– Den store forskjellen fra å skrive bøker til å skrive for teater er at du ikke har kontroll over det ferdige produktet. Som dramatiker leverer du bare grunnlagsmaterialet. Mye skal skje med stoffet gjennom de neste månedene. Og det som er litt gøy, er at jeg kan utsette meg selv for all kritikken. Nå sitter jeg som regissør og hamrer løs på dramatikeren. Jeg synes han har gjort mye kritikkverdig. Han får høre det hver dag: Her tar Renberg snarveier. Dette var tynn psykologi. Denne scenen er altfor lang, humrer instruktør Renberg.

– Jeg vet jo at jeg er amatør i teateret. Jeg har ikke regiskolen. Men jeg har alltid gjort ting jeg ikke kan. Det gir meg en energi og en nysgjerrighet. Det ligger noe spennende i arbeidet til den ufaglærte, tenker jeg.

Les også: Renberg tar grep

Hillevåg 3?

«Indianeren» har satt en foreløpig brems på fortellingen om Hillevåg-gjengen, men Renberg lover at det ikke er over. Det kan komme ny roman allerede til høsten.

– Jeg har jobbet på spreng med «Indianeren» i det siste, nå får jeg se om jeg rekker Hillevåg-gjengen til høsten. Spør meg igjen om to måneder, sier han.

Mer fra Dagsavisen