Kultur

Lager opera av netthets

Nettrollene synger ut i operaen «Kommentarfeltet», som spilles under Oslo Operafestival i kveld.

De fleste forbinder opera med inderlige kjærlighetserklæringer på italiensk. Utbrudd som «Din jævel!» og «Din thaipuler» er ikke det man forventer å høre fra en operascene. Men det er nettopp dette publikum kan vente seg når Oslo Operafestival setter opp «Kommentarfeltet» på Musikk & Scenehuset i dag. Forestillingen har netthets som tema, og da kan man ikke legge fingrene mellom, forsikrer produsent Maija Skille.

For sangerne kan det noen ganger holde hardt.

– Det hender vi ler og gremmes og lurer på hva vi egentlig holder på med, sier hun.

Vekker engasjement

Skille er mezzosopran og har også en rolle i forestillingen.

– Jeg har rollen som nett-trollet, og har de drøyeste kommentarene. Jeg har stått på scenen, med muslimske jenter med hijab på første rad og sunget de mest muslimfiendtlige ting du kan tenke deg. Det er jo ikke noe morsomt, men det er en viktig ting å gjøre. Vi har hatt mange forestillinger på skoler, og elevene sitter helt musestille. Etterpå har vi hatt debatt.

«Kommentarfeltet» er skrevet av tekstforfatter Marianne Meløy og komponist Trygve Brøske. Forestillingen hadde urpremiere under Trondheim Kammermusikkfestival i fjor. I forestillingen møter vi blant annet den perfekte mammabloggeren, han som mener thaikvinner er mye bedre enn norske kvinner, og nett-trollet, som spyr eder og galle over alt og alle. Forestillingen er basert på tekster fra kommentarfelt på nettet.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Opera med mening

For sangerne har forestillingen vært en kjærkommen anledning til å gjøre noe helt utenom det vanlige.

– Det er utrolig gøy å synge i en opera som er så aktuell, og også en viktig samfunnskommentar. Det kan man ikke si om alle operaer som spilles. Dette er som operaversjonen av politisk teater, her er tydelige referanser til Brecht, sier Skille.

«Kommentarfeltet» har blitt en snakkis blant operasangere som vil noe mer enn bare å synge.

– Operasangere kan ofte føle seg litt stemmeløse. Vi har coacher, dirigenter og lærere som forteller oss hvordan vi skal synge, og vi synger musikk som er flere hundre år gammel. Her har de store stemmene plutselig noe å si. Vi merker det på publikum også, at de blir engasjerte, sier Skille.

Passer for ungdommer

Gjøril Songvoll er festivalsjef for Oslo Operafestival. Hun mener «Kommentarfeltet» også appellerer til de unge.

– Noe av målet med Operafestivalen er å nå ut til et nytt publikum. Det kuleste med «Kommentarfeltet» er at det er en opera som også passer for ungdommer. For en gangs skyld kan du ta med deg 15-åringene dine på opera – og de vil synes at det er kult.

Opera til folket

Festivalen har «Opera til folket» som slagord. Deres varemerke er å sette opp operaforestillinger på de mest uvanlig steder – slik som Oslo S og trikken. Den 28. oktober spilles «Rigoletto» i Posthallen i Oslo. Jason Stearns, som blant annet synger på the Metropolitan Opera i New York, har hovedrollen.

– Vi ønsker å presentere opera på en måte som gjør det interessant for folk, og gjerne med humor. For noen år siden kom det en meningsmåling som viser at 90 prosent liker fotball, mens bare 10 prosent liker opera. Dette var før Operaen ble bygget, så interessen for opera er nok mye større nå. Vi genererer et mye yngre publikum enn Operaen. Hos oss er det litt mer laid back, folk kan nyte et glass vin under forestillingen. Vi bruker å tulle med at vi ønsker fotballstemning på forestillingene – samtidig er det ikke langt unna sannheten. Vi vil ha entusiasme, både på scenen og i salen.

«Kommentarfeltet» spilles i kveld kl. 17 og 19 på Musikk & Scenehuset på Christiania Torv.

Mer fra Dagsavisen