Kultur

Løp fra skolen for å høre Billie

Som 16-åring sprang hun fra skolen for å rekke Billie Holiday-konsert. 60 år etter blir Karin Krog selv sammenlignet med jazzlegenden.

Bilde 1 av 2

– Det er en gave å ha opplevd Billie Holiday synge. Hun er den største sangeren i jazzhistorien, sier Karin Krog (78).

Torsdag opptrer Karin Krog på Cosmopolite i Oslo, i anledning utgivelsen av platen «The Best Things in Life», der Krog synger Billie Holidays sanger. I vår ville Billie Holiday fylt 100 år, og i anledning jubileet ble Karin Krog invitert til et svensk hyllestprosjekt som har spilt på flere store skandinaviske festivaler. Med på plata og konserten i Oslo er også den amerikanske saksofonisten Scott Hamilton.

LES OGSÅ: Hundre år med Lady Day

Problemer i karrieren

Karin Krog er i dag anerkjent som en av skandinavisk jazz’ største artister, og Billie Holiday som en av de aller fremste i amerikansk musikk. Men i 1954 hadde Holiday store problemer både i karrieren og i privatlivet, da hun dro på det som ble hennes eneste turne i Europa. Turneen startet i Skandinavia, og 7. februar 1954 opptrådte Billie Holiday på Colosseum kino i Oslo.

– Da var jeg skolepike, og det var det fremdeles skole lørdager.

Hun var 16 og nylig begynt på Nissen ungdomsskole.

– Billie Holiday skulle holde to konserter i Colosseum kino, en kveldskonsert og en matiné. Den fikk vi lov til å gå på. Vi dro fra skolen i full fart for å rekke konserten.

– Billie Holiday hadde på seg sitt varemerke, en hvit gardenia i håret. Hun hadde lang hvit kjole, og så aldeles vidunderlig ut. Jeg husker at hun sang «What A Little Moonlight Can Do» – som jeg nå gjør på min nye plate, forteller Karin Krog.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Kvinner i bandet

Konsertene i Europa var en pakketurné – «Jazz Club USA» – med flere band, der Billie Holiday var hovedattraksjonen, og dermed opptrådte sammen med bl.a. Elaine Leighton på trommer og Beryl Booker på piano.

– Noe av det jeg syntes var interessant med konserten, var at det var kvinner i bandet hennes også. Det var artig, det hadde jeg ikke sett så mye av. I dag snakker man jo fortsatt om at det ikke er så mange jenter som spiller jazz, sier Karin Krog.

Holiday slet livet gjennom med rusavhengighet, og hadde velpubliserte narkotikaproblemer i årene både før og etter den legendariske Europaturneen. Ifølge Billie Holiday-litteraturen holdt hun seg til moderat alkoholbruk under Skandinavia-turen.

– Vi visste knapt hva narkotika var, og vi visste ikke så mye om hva Billie Holiday slet med. Men Billie Holiday virket helt oppegående og normal, det var ikke sånn at hun kom ravende inn på scenen. sier Karin Krog.

– Det er blitt skrevet mye om Billie Holidays harde liv. Det er godt stoff, og kanskje er det overdrevet. Jeg synes det kommer i veien for musikken hennes. Jeg velger å konsentrere meg om hvilket fantastisk musikalsk liv hun hadde, sier Krog.

– Hun spilte med enestående musikere helt fra starten, og hun gjorde flotte ting helt til det siste. «Lady in Satin» med strykere – fantastisk! sier Karin Krog.

– Uansett hvem hun spilte med, seilte hun igjennom og var Billie Holiday hele tida. Hun hadde en stemme som egentlig ikke var pen, men den var sterk, klar og personlig. Det er ålreit om det låter pent, men det er ikke det viktigste, det viktigste er at det skal være uttrykksfullt. Det er noe av det vi kan lære av Billie Holiday, sier Karin Krog.

LES OGSÅ: Karin Krog har selv skapt sin egen norske jazzhistorie

«Ingen gjør det bedre»

Tidligere i år ble hun sammenlignet med nettopp Billie Holiday av den ledende britiske avisen The Guardians jazzanmelder, i anmeldelsen av platen Krog ga ut med Steve Kuhn: «Break Of Day». «Å improvisere rundt en sangmelodi mens man holder orden på ordene er en vanskelig kunst. Det var det Billie Holiday gjorde. Karin Krog er blant de få som gjør det i dag, og ingen gjør det bedre», het det her.

– Å få en slik anmeldelse var stort. Det er det som er det essensielle med jazzsang: Ordene skal ha mening. Det er det jeg har jobbet med et helt arbeidsliv, og det er godt når noen hører og verdsetter det, sier Karin Krog.

LES OGSÅ: For Lady Day

2015 – «et fantastisk år»

– Det har vært et fantastisk år, sier Karin Krog, ved utgangen av 2015, hvor hun har gitt ut tre album, med et fjerde på gang, og fått ny anerkjennelse i både inn- og utland. Utgivelsen av samleplata «Karin Krog: Don’t Just Sing – An Anthology 1963-1999» på det velrenommerte amerikanske retro-selskapet Light In The Attic ble en ny internasjonal giv for Karin Krog.

– Jeg så nettopp at det britiske rock-bladet Uncut hadde den på sin liste over årets beste utgivelser, konstaterer Krog fornøyd. Den førte henne også til New York, hvor hun gjorde to konserter i høst, som ga henne strålende omtale i New York Times.

– Jeg må jo bare være glad for alt dette. Neste år kommer jeg kanskje ikke med fullt så mange plater. Men det er en stor glede å kunne holde på med det jeg har jobbet for gjennom et helt kunstnerisk liv, å kunne synge med så gode musikere.

6. januar holder hun releasekonsert i Oslo Konserthus for nok et album: «Infinite Paths», et live-opptak av en konsert hun gjorde med sin ektemann og mangeårige musikalske partner John Surman på Høvikodden i fjor.

Mer fra Dagsavisen