Ei diger, glitrende diskokule vipper fram og tilbake fra en travers høyt oppe under taket. Like ved skimtes et par legger. De tilhører regissør Morten Tråvik som er i gang med å rigge til utstyr for åpningsforestillingen. Riggingen følges med argusøyne av hallens daglige leder Karianne Berg-Lennertzen. Rundt femti artister, deriblant et kor på 30, deltar på arrangementet. Nykomponert musikk, datarock og performance er blant ingrediensene på programmet. Noe som også senere vil bli å se og høre, for Kanonhallen skal tilby alt fra dans og klassisk musikk til progressiv rock. Hallen har allerede vært arena for moteoppvisninger og plateinnspillinger og høstens Ultimafestival skal ha flere arrangementer her.

Nytt og gammelt

– Jeg gleder meg til åpningen. Det blir utrolig gøy. Vi har bygd nytt inngangsparti, pusset opp fabrikkhallen og fått ny scene med lys og lyd. Vi har ikke gjort noe med verkstedene, men laget nytt backstageområde, sier Karianne Berg-Lennertzen og legger til at hallen også får ny restaurant i smia.

– Det blir en strøkskafé for den nye bydelen på Løren i tillegg til at den står for servering under våre arrangementer. Dette er en røff og allsidig kulturarena som vi håper mange vil benytte, sier Berg-Lennertzen.

Heller ikke regissøren er i tvil, her vil det bli bra.

– Dette blir som OL-åpningen på Lillehammer, bare mye bedre, sier Morten Tråvik som har klatret ned fra den tverrgående bjelken. Tråvik har ansvaret for den kunstneriske delen av arrangementet.

Tøffere enn det meste

Når regissør Morten Tråvik ikke går på traversen i Kanonhallen og ordner til forestillinger, arbeider han med prosjektet «Miss landmine Angola». Men nå er han opptatt av mulighetene i hallen.

– Det er utrolig mange muligheter her. Til dette arrangementet bruker vi den tverrgående bjelken til deler av koret. De som synger høyest, altså sopranene, skal stå høyest. Det er også muligheter for å la artistene sveve under taket. Kanonhallen er et kremlokale, det er om å gjøre å ta hele hallen i bruk. Rommet er en viktig del av helheten, sier Tråvik.

Kanonhallen er privateid, men eierne ønsker å samarbeide med Oslo kommune om bruk.

– Vi er i kontakt med kommunen og tror det er interesse for å bruke lokalet. Bygget skal være en kulturarena for ulike arrangementer, hallen er mer enn en konsertscene. Det er et fleksibelt lokale som kan deles opp etter brukerens ønske, sier Karianne Berg-Lennertzen. Hun legger til at det er en utfordring å etablere en kulturarena i et område som er ukjent for mange, og som fortsatt er under utbygging.