Annonse
Anja Carr er blant de to hundre kunstnerne som åpner atelieret sitt på Oslo Open i helga, og som dessuten er tilgjengelig på den nye kunstkjøpsappen Atelier Open.

Kobler kunstnere og publikum

Flere kunstnere skal få vist og solgt kunsten sin, uten å måtte gå via et galleri. Mobilappen Atelier lanseres på Oslo Open i helga.

Annonse
Kultur

 

– Jeg tenkte umiddelbart at det var en veldig god idé. Egentlig lurte jeg litt på hvorfor ingen har tenkt på det før, sier Anja Carr til Dagsavisen.

Hun er kunstner som jobber med skulptur, kostyme, performance, installasjon, fotografi og video. Utdannet ved kunstakademiene i Bergen, Berlin og Oslo, med master fra 2011. For tida har hun atelier i Norsk Billedhuggerforenings hus på Carl Berner. På et podium står en svær, lyseblå My Little Pony. På veggen henger fotografier fra performancer, som også selges som fotokunst.

– Jeg har ikke fast galleri for tida, så for meg er det veldig greit om andre kan formidle kunsten min. Jeg tror appen kan bli en fin profesjonell ramme for meg, sier hun.

Atelier-møte

Gründerne bak forklarer hva Atelier Open er:

– Vi har laget en app som gir publikum tilgang på kvalitetskunst, og kunstnerne tilgang på interesserte kunder, sier Ruben Steinum, daglig leder.

I appen ser man bilder av ulike kunstverk. Klikker man på bildet, får man opp informasjon om hvem kunstneren er, og hvor han eller hun har atelier. Man kan kontakte kunstneren direkte og avtale et møte, eller kjøpe kunsten direkte via appen. I hvert fall etter hvert, målet er at en betalingsløsning og en sertifiseringsløsning skal være på plass snart.

– Kongstanken vår er å få kunsten ut til folket. Du vil kunne kjøpe kunst gjennom appen. Men først og fremst setter den folk i kontakt med hverandre, ansikt til ansikt. Publikum får et innblikk i atelieret, i der kunsten blir skapt. Det er derfor appen heter Atelier Open, sier strateg og merkevarebygger Markus Eckbo Endresen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Oslo Open

Appen lanseres under kunstnerfestivalen Oslo Open nå i helga, så i første omgang er det snakk om kunstnere i Oslo.

– Senere utvider vi. I dag Oslo, men hvem vet? En dag tar vi kanskje New York og Berlin. Fra før fins det apper som kobler sammen gallerier. Men ingen som kobler kunstnere og publikum direkte, sier Steinum.

For å få bli med i appen, må kunstneren anbefales av andre kunstnere. Oslo Open, der rundt 200 kunstnere med medlemskap i ulike kunstnerorganisasjoner åpner galleriene sine for publikum, pleier å ha rundt 9.000 besøkende hvert år. Årets festival er i helga.

– Det tyder på interesse, sier Eckbo Endresen.

Usett kunst

Hos kunstnerne de har kontaktet, har interessen vært stor, og responsen positiv.

– Kunstnerne mangler ofte nettverk og et sted de kan presentere og selge kunsten sin. Galleriene representerer en veldig liten del av det som fins av kunst. Utgangspunktet vårt er at det fins mye bra kunst som ingen får se. Resultatet er at mange unge kunstnere gir opp. Og mange potensielle kunder får aldri se kunst de hadde likt. Folk ønsker kanskje ikke å gå på galleri og gi 50.000 for noe av en kjent navn, forklarer Steinum og Eckbo Endresen.

759 millioner

De registrerer at galleriene virker spent avventende, men poengterer at de ikke er ute etter å ta dem.

– Det er jo ikke noe nytt at kunstnere selger direkte fra atelieret sitt. Men vi tilfører åpenhet rundt det. Atelier Open er ikke til for å bytte ut galleriene, men et tilbud til de som ikke er representert der, sier Steinum.

Ifølge Eckbo Endresen er omsetningen i det norske markedet for offentlig salg av kunst på 759 millioner kroner i året. Da er det et paradoks at en bildekunstners gjennomsnittlige årlige inntekt fra kunsten er på kun 89.000 kr.

– Galleriene favoriserer etablerte navn og skaper et nåløye for eksponering til et begrenset og eksklusivt kjøpersegment. Det er et paradoks at kunsten liksom skal være så ny og progressiv og fremoverlent, samtidig som de forholdene kunstnerne virker under ikke har endret seg på lang tid. Vi prøver å endre det, sier Eckbo Endresen.

Annet publikum

Anja Carr liker utformingen på appen. At man ser kunsten først, ikke kunstneren.

– Kanskje hjelper det litt mot folks ubevisste tendens til å se på kjønn og alder, sier hun.

Dessuten håper hun at appen kan gjøre kunsten tilgjengelig også for et annet publikum enn det som pleier å gå på gallerier. At folk får øynene opp for at det går an å kjøpe kunst.

– Man må ikke dra på Ikea etter en plakat. Får man møte kunstneren bak, får man ofte et helt annet forhold til kunstverket. For meg er det veldig greit at noen andre tar seg av det praktiske rundt salg. Jeg har en hjemmeside, men den er uten webshop. Det føles ikke naturlig. Hittil har jeg solgt mest i forbindelse med utstillinger, eller til folk som har kontaktet meg i etterkant om ting de har sett der, sier Anja Carr.

Annonse