Kultur

Julestri med tradisjon

Vi skriver 1. desember og julestria er for lengst i gang. Hva med å tenke annerledes i år?

Kunst er kanskje den mest personlige julegaven du kan gi. Og det trenger ikke å spise opp budsjettet ditt. Hos Kunstnerforbundet, som er en av de tradisjonstunge formidlerne, kan du få kunst fra 500 kroner. Men har du 200.000 å brenne av har de en skulptur til den prisen også. Hos Tegnerforbundet starter prisene på 850 kroner, og her ligger majoriteten av utvalget rundt noen tusenlapper. I motsetning til i Kunstnerforbundet, der de blander vanlig galleriopphengning med mer tettpakkede vegger, er veggene i Tegnerforbundet tapetsert med små og større bilder. Utvalget er stort og sjansen for at du finner noe som faller i smak er absolutt til stede.

Kunstgallerier er akkurat like avhengige av julehandelen som resten av handelsstanden. Innspurten før jul utgjør ofte tungen på vektskålen, og kan avgjøre fargen på sluttsummen i årsregnskapet. Meldingene de siste ukene har vært motstridende. Noen mener vi vil bruke mindre på julepresanger enn tidligere år, andre ser at starten på julemåneden viser positive tendenser for handelsstanden. Gjennomsnittsnordmannen vil bruke drøyt 10.000 kroner på julehandelen. Enkelte bruker så mye penger at de angrer i lang tid etterpå. Andre er mer sparsomme, og tenker seg godt om. Å lage kunst selv kan jo være et alternativ.

Fordelen med juleutstillingene er at du der får et tverrsnitt av hva galleriene kan tilby. Utvalget er spesielt stort i desember, og hos de kunstnerstyrte galleriene kan du finne kunstnere som sjelden eller aldri er synlige med separatutstillinger. Flere av de kunstnerstyrte galleriene velger likevel «business as usual» også i desember, men de har mye å velge mellom i hyller og skuffer. De private galleriene er også med på galeien, og alt fra tradisjonstunge Galleri Dobloug via «kjendisgalleriet» Fine art til det relativt nyetablerte fotogalleriet Shoot har juleutstillinger med bredt utvalg.

Omsetningen i det norske kunstlivet har vært nede i en bølgedal siden finanskrisen slo inn i 2008. Galleridøden har vært massiv, og antallet visningssteder er sterkt redusert siden 2007. Mens auksjonsmarkedet i utlandet raskt tok seg opp igjen, har de norske auksjonshusene fortsatt et stykke å gå før de er tilbake på samme nivå. Det største tapet var kanskje nedleggelsen av Kaare Berntsen i fjor, men det har gitt rom for nye aktører. Hos Blomqvist har de skiftet ut store deler av staben, og de som driver nystartede Oslo Kunsthandel ved Tullinløkka har bakgrunn fra både Kaare Berntsen og Blomqvist.

Det er grunn til å tro at kunstomsetningen i år vil komme opp mot samme nivå som i toppåret 2007. Da ble det omsatt kunst for nesten 730 millioner kroner. De siste offisielle tallene (fra Bildende kunstneres hjelpefond/5%-avgiften) er fra 2013, og da passerte omsetningen 613 millioner. I fjor gikk den litt ned, men prognosene for 2015 er positive. Det finnes flere eksempler på gode omsetningstall. I Stavanger har det nyåpnede prosjektgalleriet BGE Contemporary (som er en slags filial av Oslo-galleriet Brandstrup) solgt ut tre utstillinger på rad, med millionomsetning. Det er fortsatt folk med nok penger i oljehovedstaden.

Ifølge kunstner Leonard Rickhard er det Kunstnerforbundet som har selve juleutstillingen. Det bør vi vel kunne tro på når de kan skryte på seg 105 års erfaring. I desember 1910 åpnet Kunstnerforbundet med en juleutstilling, og siden er det blitt en tradisjon som har spredd seg i bransjen. Og selv om sjangeren juleutstilling har utviklet seg med hensyn til presentasjonsmåte, er hensikten den samme som i 1910: Å gi folk gode kunstopplevelser – og å skaffe penger i kassa for galleriene. De skal jo leve de også.

Mer fra Dagsavisen