Kultur

Juleserie – perfekt for mobil

Med «Jul i Blodfjell» vinner TVNorge mobil-seere. – Skulle ønske det var advent hele året, sier TVNorge-sjef.

I år er TVNorge den eneste norske TV-kanalen som viser en nyprodusert julekalender: «Jul i Blodfjell», der Lene Kongsvik, Atle Antonsen, Trond Fausa Aurvåg og andre kjente fjes blir tatt av dage på et høyfjellshotell, dag for dag. Hver dag i desember legger TVNorge ut en ny episode. Tallene så langt viser at TVNorge har suksess med julekalenderen. Kommunikasjonssjef Espen Skoland i TVNorge-eier Discovery Networks, konstaterer også: – Vi ser nå en endring i seermønstrene. De digitale tallene for «Jul i Blodfjell» er spesielt høye, også sammenlignet med øvrige TVNorge-produksjoner.

– Serien er perfekt egnet for digital seing og seing på mobil. Det er korte episoder innenfor en humor-sjanger som ikke krever så mye av seeren, og som passer i alle formater. Sånn sett skulle jeg ønske vi kunne lagd en adventskalender som varer hele året.

Økt til 700.000

De samlede tallene etter første helg var rundt 600.000 seere per episode totalt, som inkluderer førstevisning på lineær-TV, repriser og opptak, og seing på TV-Norges nettspiller Dplay.

– De totale seertallene på episode 1 har nå passert 700.000. Vi er svært godt fornøyd med tallene, som ser ut til å holde seg stabile utover uka, både lineært og digitalt, sier Skoland.

– «Jul i Blodfjell» gir oss definitivt et løft. Vi har hatt stor suksess med våre tidligere julekalendere «Nissene på låven» og «Nissene over skog og hei», derfor var det interessant for oss å lage en ny julekalender. Sjangeren er humorbasert og passer godt for vår profil, sier Skoland. Han understreker at TV-kanalene nå blir stadig mer avhengig av å legge til rette for nett-TV.

– Tallene for tradisjonell TV-seing har gått ned de siste årene. Derfor er vi avhengige av å fange opp unge seere som ikke har noe forhold til lineær TV, og seere som har kuttet kabelen og bare bruker nett-TV.

– Våre strømmetjenester Dplay og Europlay blir viktigere og viktigere. Det vi har gjort nå er å legge våre norske produksjoner ut gratis på Dplay.

– Tidligere har vi basert oss utelukkende på betalende kunder på nett. Nå har vi en gratistjeneste i tillegg. Både annonsører og TV-seere etterspør dette. «Jul i Blodfjell» er den klart mest sette serien vår i Dplay, forteller Skoland.

Ny måling

TVNorge går ikke ut med konkrete tall for andelen nett-seing. Dette vil endre seg fra nyttår, da vil også de digitale tallene gå inn i de offisielle TV-målingene fra Kantar TNS/Gallup. De har utviklet en ny TV-måling som omfatter både direkteseing, opptak, og alle former for strømming. Den nye målingene innebærer ny bruk av teknologi, der blant annet husstandens ruter måler konsum av online-video.

– På oppdrag fra TV-kanalene har vi laget en ny måling som utvides til å omfatte også streaming, for å få et bedre totalbilde av TV-seingen,

– Det er en helt ny undersøkelse som vi har satt i gang fra bunnen av, og som vi nå har jobbet med i 1 1/2 år. Det er NRK, Discovery, TV 2 og MTG som er oppdragsgiverne, og vi håper å få flere inn i denne målingen etter hvert, sier Christian Thune-Larsen, avdelingsleder for TV i Kantar TNS/Gallup.

Mer fra Dagsavisen