Kultur

Ikon på Oslobesøk

Stilige Rossy de Palma (53) er kjent fra Almodóvars filmer og Jean-Paul Gaultiers catwalk. Det hele startet med en diger rockabilly-frisyre.

Når hun skrider ut av heisen på hotellet innhyllet en sky av eksotisk parfyme står jorda stille, i hvert fall for en ihuga fashionista. Spanske Rossy De Palma er i Oslo for å ha verdenspremiere på performance-forestillingen «Love and Travel and Resilience». Den helaftens forestillingen spilles på Sentralen som en del av Oslo World.

– Parfymen min? Den er min egen, sier hun, inntar en positur i profil med hånden på kinnet som om hun poserer i en parfymereklame signert Picasso eller Salvador Dalí.

– Jeg elsker parfyme, og bruker den til beskyttelse og ikke for å forføre, kvitrer hun mens et kobbel assistenter kretser rundt henne som bier rundt honning.

Mallorca

Selv ikke når vi sitter i sofaen og bestiller kaffe klarer hun å la være å se ikonisk ut. Egentlig heter hun Rosa Elena Garcia Echave, og artistnavnet har hun tatt etter byen hun kommer fra, Palma på Mallorca.

Hun har alltid likt å utfordre, og med et utseende som er mildest talt slående ble hun tidlig lagt merke til.

– Å stå på scenen fikk jeg smak på allerede som liten jente, med de faste avslutningsforestillingene hvert år på balletten. Men så oppdaget jeg poesi og dadaismen, som appellerer fordi den, i likhet med selve livet, er så absurd.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Popband

Da Rossy de Palma var 19 år, flyttet hun til Madrid for å leve ut kunstnerdrømmen og startet som vokalist i bandet Lo peor Posible. Spanias kulturliv var gjennomsyret av movida madrileña – kulturrevolusjonen etter Francos fall.

– Det var en fantastisk tid, vi var bare opptatt av å utfolde vår kreativitet, ha det gøy, og tenkte ikke på berømmelse eller hvorvidt dette kunne bli en karriere, sier hun.

For å tjene til livets opphold servert hun drinker i en rockabillybar. Den høye jenta med den særegne profilen, ett grønt og ett brunt øye, ravnsvart hår tupert i en diger høysåte og øredobber på størrelse med kakefat, tiltrakk seg mye oppmerksomhet. Og en som ble ekstra betatt var den unge filmskaperen Pedro Almodóvar – selve kongen av movida madrileña. Han skulle gi henne framtredende roller i en lang rekke av sine filmer, den første var en mindre rolle som Rosy Von Donna i filmen «Law of Desire».

– Jeg hadde digert rockabillyhår og rosa øyenskygge – det var slik jeg gikk kledd på den tida – og Pedro ga streng beskjed om at ingen fikk lov til å røre meg, verken stylister eller kostymedesignere. Selv drømte jeg om å få kostyme og full makeover så jeg følte at jeg spilte en rolle, ler hun.

Modell og muse

Med sin særegne look ble de Palma fort også motedesignernes yndling. Særlig er samarbeidet med den franske moteskaperen Jean-Paul Gaultier av det stoffet som motelegender er laget av. Gaultier er kjent for sin beundring for sterke personligheter framfor typisk bildeskjønne modeller, og i hans univers er Rossy de Palma den perfekte muse.

– Gaultier er leken og morsom, og jeg fikk lov til å bruke meg selv, spille på min egen personlighet. Det er noe jeg alltid har vært opptatt av og er den dag i dag: vær deg selv, ikke forsøk å kopiere andre. Bruk det du har fått og gled deg over at vi alle er forskjellige. Der har motebransjen etter hvert kommet etter, nå er det mye større rom for individualisme enten vi snakker alder, kropp eller kjønn også på catwalken.

– Du har vært modell for så mange kunstnere og fotografer, hender det at du tar en selfie?

– Ja visst, sier hun og leter kjapt fram instagram-feeden sin. Den er smekkfull av estetisk eye candy.

– Det hender jeg tar en og annen selfie. Men når du har så mange fantastiske bilder av deg selv tatt av så flinke folk er det vanskelig å gjøre noe som kan måle seg.

Mer fra Dagsavisen