Kultur

Hollywood i svart-hvitt

– Det er tøft der ute, sier Jay Pharoah, hovedrollen i den selvbiografiske TV-serien «White Famous», om en svart komikers kronglete vei mot stjernestatus. Selv i liberale Los Angeles er det langt igjen før filmbransjen kan kalle seg fargeblind.

Bilde 1 av 3

LOS ANGELES (Dagsavisen): – Det er fremdeles vanskeligere for svarte komikere å slå igjennom, det har ikke endret seg så mye de siste årene, sier Jay Pharoah, da Dagsavisen treffer ham i Beverly Hills i forbindelse med serien «White Famous», som i Norge er tilgjengelig på HBO Nordic.

Pharaoh er ikke alene om denne oppfatningen. Anklager om utbredt diskriminering i Hollywood skaper overskrifter i USA titt og ofte. Det er bare to år siden skuffede og sinte filmfans sørget for at hashtagen #OscarsSoWhite trendet på Twitter. Slagordet var en protest mot Det amerikanske filmakademiets avgjørelse om å nesten utelukkende nominere hvite mennesker i den gjeve prisutdelingens viktigste kategorier. Dette var også andre året på rad at kun hvite skuespillere hadde muligheten til å stikke av med en Oscar, og reaksjonene lot ikke vente på seg. Akademiet ble beskyldt for å være et diskriminerende gubbevelde. Stjerner som Will Smith og Spike Lee valgte å bli hjemme dette året, mens rasende seere oppfordret til boikott av sendingen

– Det var på tide å gjøre noen forandringer, sa Akademiets leder Cheryl Boone Isaacs til LA Times.

Etter den massive kritikken endret Akademiet inntaksreglene for å sørge for at organisasjonen i framtida vil ha flere kvinnelige og ikke minst fargede medlemmer. Målet er å doble antallet innen 2020.

Unntakene

Skaden var imidlertid allerede skjedd, og slike tilfeller er ikke enestående. Dette er noe av bakteppet for TV-serien «White Famous», signert Tom Kapinos som også sto bak «Californication». Det satiriske komidramaet utspiller seg i samme overfladiske, og tidvis slibrige univers. Handlingen kretser rundt den afroamerikanske komikeren Floyd Mooney, som jager mainstream-suksess i Hollywood for å bli såkalt «white famous» (altså mainstream-berømt). Serien er løst basert på livet til Jamie Foxx (som for øvrig er produsent), men også inspirert av karrierene til afroamerikanske stjerner som Eddie Murphy, Chris Rock, Will Smith og Tracy Jordan. Unntakene som bekrefter regelen, ifølge hovedrolleinnehaver Pharoah.

– For hver suksesshistorie som min, så finnes det 20.000 komikere som aldri kommer noen vei. Det er tøft der ute, sier han.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Verdien av å si nei

Selv fikk 30-åringen sitt store gjennombrudd i 2010, da han fikk fast jobb i det legendariske sketsjprogrammet «Saturday Night Live». Ansettelsen var et resultat av hans talent for å imitere Barack Obama og andre svarte berømtheter som Kanye West, Jay-Z og Denzel Washington. I 2016 røk han imidlertid uklar med SNL-ledelsen og fikk ikke fornyet kontrakten sin.

Ifølge Variety var Pharoah misfornøyd fordi han følte at han ble satt i bås. Skuespilleren fikk få muligheter utover det å parodiere andre afroamerikanere, og legger ikke skjul på at det etter hvert gjorde ham svært lite samarbeidsvillig.

– Hvis man har talent, trenger man ikke å gå på akkord med seg selv, og jeg har lært meg verdien av å si nei. Hvis du er dyktig kan du dyrke frem en fanskare og bli en legende, uten å selge sjela di eller si ja til å gjøre noe du vet du kommer til å angre på senere, sier han.

Rollefiguren hans i «White Famous» må også hanskes med en rekke dilemmaer når det gjelder hvor langt han er villig til å strekke seg for å oppnå suksess. Skildringen av pinlige møter med hvite mennesker som ikke helt vet hvordan de skal oppføre seg i møte med svarte, er også noe Pharoah kan relatere til.

– Folk kommer bort og forsøker å gi meg en klein og komplisert high five, i stedet for å ta meg i hånden som et normalt menneske, fordi de tror det er min kultur. Også har du dem som klemmer deg altfor lenge første gang man møtes. Sånne ting kjenner jeg meg igjen i, forteller han.

Skuespilleren bekrefter at mange av de ukomfortable situasjonene Floyd havner i, også har skjedd ham.

– Så noe av det jeg liker best med serien er at vi kan ta opp problemstillinger som kanskje er ukjente for mange, på en humoristisk måte. Vi leker oss med stereotyper, samtidig som vi også forsøker å rive dem ned, forklarer han.

En farget TV-revolusjon

Imens går ting fremover, også i Hollywood. Siden #OscarsSoWhite-protestene i 2016 har man gjort rom for en rekke nye svarte talenter, særlig på TV. Stjerner som Issa Rae og Donald Glover, som står bak henholdsvis «Insecure» og «Atlanta», har gjort stor suksess med å formilde afroamerikansk virkelighet på en ærlig og nyskapende måte.

– Fargede serieskapere, manusforfattere, skuespillere og komikere får mer oppmerksomhet nå, takket være slike gjennombrudd. Det betyr ikke at det ikke fantes dyktige fargede kunstnere tidligere, de ble bare ikke lagt merke til på samme måte. Suksesshistoriene skaper også nysgjerrighet om hva annet som finnes der ute, og nysgjerrigheten er global. Du er fra Norge og intervjuer meg om dette, det er fremskritt, mener han.

Pharoah er også optimistisk med tanke på framtida, selv om endringer tar tid. I «White Famous» sier en av karakterene at «det aldri har vært mer fordelaktig å være farget i denne bransjen», noe skuespilleren er enig i.

– Barrierer er i ferd med å brytes ned, og vi har også flere innganger til underholdningsindustrien nå, fordi det har vokst frem flere springbrett som YouTube og sosiale medier. Du kan nå ut til langt flere, takket være alle disse ulike plattformene. Så ja, det er en egentlig en fin tid å ha en annen hudfarge enn hvit i Hollywood.

Mer fra Dagsavisen