Kultur

Høyoktan galskap i Cannes

Lukten av rådiesel formelig fylte Cannes’ Croisette da «Mad Max: Fury Road» tente filmbyen på alle plugger.

Bilde 1 av 2

CANNES (Dagsavisen): Den nye «Mad Max»-filmen, regissert av George Miller og med Tom Hardy og Charlize Theron i de tøffeste rollene, raste som ventet gjennom Cannes-sirkuset med forventninger om store penger, raske monsterbiler og vakre mennesker. Jo da, filmen som er godt timet ukas kinopremiere, også i Norge, har alt det også. Kritikerne har vært mer enn sjenerøse overfor denne fjerde filmen basert på gale Max i en postapokalyptisk verden der drivstoff og rent blod er de mest ettertraktede varene. Men nå er det Tom Hardy som har rollen som en gang gjorde Mel Gibson til superstjerne, helt tilbake i 1979 i filmen som fikk oppfølgerne «Mad Max 2: The Road Warrior (1981) og «Mad Max Beyond Thunderdome» (1985). Dagsavisen ga filmen toppkarakter, som årets actionfilm. Men det har tatt lang tid å få denne fjerde filmen på plass.

«Mad Max: Fury Road» fikk terningkast 6 av Dagsavisens anmelder. Les hvorfor her

Action som musikk

– Ideen om en ny «Mad Max»-film vokste og vokste, til slutt sa jeg til produsentene at ja, at det å bli en ny film, men lite ante jeg da at det skulle ta 12 år å lage filmen som var ferdig for bare 12 dager siden, sier George Miller, som også regisserte de tre første actionrullene i serien.

– Actionfilm er for meg som visualisert musikk, sier Miller, som har lagt et regelrett puslespill av små fragmenter som til sammen utgjør et monster av en film, to timer med sammensatt action og forfølgelse. For Miller var sikkerheten viktigst for filmcrewet på opptil 1.000 mann ute i ørkenen i Namibia.

– Det var en svært fysisk innspilling, og skuespillerne måtte være toppidrettsfolk. Dette var et virkelig sted og når som helst kunne det inntreffe en katastrofe, men vi har kommet hit til Cannes uten et eneste beinbrudd. Men skrubbsår og skrammer, ja visst, sier han, mens Tom Hardy ber regissøren om unnskyldning pressekonferansen fordi han etter eget sigende var vrang på settet. Etter å ha sett filmen skjønte han at Miller underveis ikke hadde mulighet til forklare utgangspunktet for Mad Maxs bevegelser i filmen.

Mel Gibson

Tom Hardy har påtatt seg rollen som Max. Den etter hvert skandaliserte Mel Gibson var av mange årsaker ikke aktuell, men han har sett filmen.

– Ja, Mel har sett den nye filmen, han satt ved siden av meg på premieren i USA og vi hadde ikke sett hverandre på lenge. Mel begynte å humre under filmen, en latter jeg kjente igjen, han dultet meg i siden og ga meg masse ros etter at den var ferdig. Det var en et emosjonelt øyeblikk for meg, med Tom Hardy som satt bak oss og klemte oss begge. Det har vært hjerterått å se hva som har skjedd med Mel, fordi jeg kjente han en gang som virkelig en fantastisk mann, sier Miller under pressekonferansen, dit han kom sammen med skuespillerne, produsent og klipper Margaret Ann Sixel, som også er Millers kone.

– Jeg måtte tenke gjennom hvorvidt jeg virkelig ville ta over rollen som Max fra Mel. Mad Max er Mel Gibson, og det er mange som elsker rollen på grunn av Mel og ikke av Max, så for meg var det ingen grunn til å prøve å gjøre noe bedre eller noe nytt. Det ble som å entre en historie som fortsatt er under utvikling, kunne Tom Hardy fortelle.

– Alle filmene tilhører i grunn ingen fastsatt kronologi. «Fury Road» skjer antakelig etter Thunderdome, men det er en episode i Maxs liv. Jeg skrev ingen av disse historiene med en kronologi i tankene, sier Miller, som beskriver utgangspunktet for filmen som en lang tegneserie på 500 sider som de kokte ned til to timer og et sparsomt manus.

450 timer film

– Jeg sa at det er som å være med i stuping i OL, det var ikke en eneste dag jeg ikke sa til meg selv at jeg er gal som gjør dette, sier Miller, mens klipper Margaret forklarer at filmen ble til gjennom 450 timer med råmateriale og 6.000 timer med klipping for å få den ned i to timer. Hun har aldri klippet en actionfilm før.

– Min jobb var i bunn og grunn å unngå at George skjemte seg ut. Jeg unngikk alle de mannlige actionklisjeene, sier hun.

Den kvinnelige krigeren Furiosa som røver den grufulle lederens kvinnelige harem og legger på flukt, imponerte også Charlize Theron.

– Da jeg så filmen da den var ferdig, ble jeg som et barn som var satt tilbake til kinosalene i Sør-Afrika der jeg vokste opp. Jeg så ikke meg selv som Furiosa oppe på lerretet, men ble dratt inn i historiene, sier Theron.

– Vi hadde egentlig ikke en feministisk agenda med filmen, men her har vi en kriger som skulle dra av sted med fem vakre kvinner. En mann kunne ikke gjøre det, og derfor måtte det bli en Furiosa. Så har vi Max som tråkker rett inn i dette, og som vi bygde historien rundt.

Karakterskuespilleren Theron, kjent fra filmer som «Monster» og science fiction-filmen «Prometheus», så et stort potensial i den enarmede krigeren Furiosa.

– Jeg hadde hørt løst snakk om at filmen skulle ha en kvinnelig helt ved siden av Max, og da det faktisk ble noe av var det stort å spille i denne sandkassen, bokstavelig talt, feire alt som er kvinnelig uten å plassere kvinner på en pidestall, men være omgitt av andre kvinner som er virkelige, sier Theron, mens Miller forteller at det hele tida var meningen at Furiosa bare skulle ha en arm.

– Det var i manus helt fra begynnelsen av. Gjennom det vet du at hun har vært gjennom mye, hun er en «road warrior» og hun måtte være ekstremt dyr å lage. Da det på et punkt var snakk om budsjettkutt og det ble foreslått at hun skulle ha to armer, var Charlize den første til å si at nei, armen skal bort.

Theron legger til at filmen er en relevant kommentar til verden i dag, og forsikrer at det man ser i filmen er der i virkeligheten hva gjelder sandstormer, ubeskrivelig hete og mangel på vann.

– Namibia er det landet Gud skapte i vrede, sier hun.

– Mad Max-filmen er forankret i det vi alle snakker om, i debattene om globalisering, usunt lederskap, verdien av vann. For meg føltes dette veldig virkelig. Sandstormen i filmen er skremmende, og vi vet at folk akkurat nå mens vi snakker har den samme opplevelsen i virkeligheten. Med «Mad Max» er det enten eller knyttet til en verden som gjør det enda mer skremmende fordi den ikke er så langt unna virkeligheten om ikke menneskeheten tar seg sammen.

Mer fra Dagsavisen