Kultur

Guttekø for Adidas-sko

Allerede 04.00 var de første på plass i køen.

Av Sissel Hoffengh og Espen H. Rusdal

Se video over!

Joachim Ring og Matias Neuberth Frogner stilte seg i kø i 04.00-tida. Klokka 10.00 åpnet skobutikken Tennis i Oslo dørene, og de to kameratene kunne sikre seg hvert sitt par nye, limited edition sneakers.

Køkulturen blant sneakersentusiastene er det lite å si på – her går alt rolig for deg, med null krangling eller sniking, det har butikkene selv sørget for ved å innføre strenge regler for hvordan skosalget skal foregå: kun to og to inn i butikken samtidig, og ett par sko til hver skal sikre at flest mulig kunder blir fornøyde.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Business

Joggesko er big business. Men en blanding av tidsriktig design, kjendissamarbeid og begrenset opplag har merkevareprodusenter som Adidas og Puma funnet nøkkelen hvordan de fortsatt skal holde seg solid i motebildet. Resultatet er milelange køer utenfor butikkene hver gang en ny modell lanseres. Og alle som har spekulert på hva som er kvinners fascinasjon ved sko kan like gjerne spørre gutta som køer for sneakers – ifølge selgerne på Tennis er 90 prosent av de som står i kø for å kjøpe designersneakers unge menn.

– Adidas går med denne modellen litt bort fra sportspreget og blir mer casual, sier butikksjef Andreas Knudsen i skobutikken Tennis.

Han mener Adidas har vært flinke med design, silhuett og markedsføring.

Det er ganske nytt i Norge at folk står i kø for sko, men sosiale medier har ført denne trenden også hit til oss, sier butikksjefen.

Les også: Her er skoen de står i kø for

Adidas og Puma

Trond Blindheim, tidligere reklameguru og nå rektor ved Høyskolen Kristiania er ikke et øyeblikk i tvil: Adidas og Puma har skutt gullfuglen når de samarbeider med for eksempel Kanye West og Rihanna.

Vi snakker om fankultur og det kan jeg godt forstå. Jeg hadde selv gladelig stått i kø for å kjøpe for eksempel en sjelden Beatlesplate eller noe annet jeg samler på dersom det ble aktuelt, sier Blindheim, som også elsker Adidas – ikke minst fordi Paul McCartneys datter Stella har gjort flere samarbeidskolleksjoner med merkevaregiganten.

Men han har hatt et langt forhold til Adidas.

Jeg kjøper et par Adidas hver sommer og det har jeg gjort siden jeg var seks-sju år, sier 60-åringen.
Da jeg var ung brukte de som hørte på Beatles Adidas, mens de som hørte på Stones, Puma, legger han til.
Han mener Adidas fortsatt er kjent for det de alltid har vært.
Tysk kvalitet og design, sier rektoren.

Les også: I kø for Kanye

Alexander Wang

En gang i tiden var polyestertopper og tights ansett som upassende alle andre steder enn på treningsstudio og idrettsbanen. I dag er disse kroppsnære fritidsplaggene, designet i høyteknologiske kunstfibre, gjerne kombinert med komfortable joggesko, glidd inn som en naturlig del av hverdagsgarderoben – jamfør Alexander Wangs kolleksjon for H&M i 2014.

Sportsweardesignerne har rett og slett revolusjonert måten vi kler oss på, og sørget for at folk som aldri har vært i nærheten av å drive idrett har både badmintonsko, tennissko og løpesko i skapet.  Og jenter, som tidligere puttet sine høyhælte sko i vesken og gikk til jobben i sneakers, lar stilettene bli hjemme. Sneakers til skjørt og dress er blitt normalen.

Mer fra Dagsavisen