Kultur

Filmskapere støtter filmvitenskap

Nedleggelse av film- og fjernsynsvitenskap ved Lillehammer vil påvirke norsk film negativt, mener norske filmskapere.

– En nedleggelse av film- og TV-vitenskapsstudiene ved Høgskolen i Lillehammer (HiL) vil være å ta bort en naturlig rekrutteringsvei til Filmskolen samme sted, og en tragisk utarming av et allerede lite og sårbart forskningsmiljø, sier Erik Richter Strand til Dagsavisen.

Som Dagsavisen skrev tidligere i uka, vurderer Lillehammer å legge ned film- og TV-vitenskap på grunn av lave søkertall. Skjer det, blir det kun NTNU i Trondheim som tilbyr faget i Norge.

– Fremfor å legge ned deler av det filmfaglige miljøet på Lillehammer, bør HiLs styre jobbe for å styrke samarbeidet mellom de teoretiske og praktiske avdelingene, sier Erik Richter Strand.

«Noe med film»

Han er regissør kjent for blant annet flere av Varg Veum-filmene og for TV-serien «Okkupert». Utdannet ved Filmskolen på Lillehammer, etter først å ha tatt filmvitenskap, riktig nok ved NTNU.

– Mange som vil bli «noe med film» og til slutt tar Filmskolen, går film- og TV-vitenskap først. Det gir en god faglig forankring filmnorge totalt tjener stort på. Det blir som andre kunstretninger. Skal du bli bildekunstner lærer du først å jobbe figurativt, før du velger ditt eget uttrykk. Det er viktig å kunne historie og kjenne referanser. Ikke minst innen film, hvor så mange ulike kunstuttrykk samarbeider: musikk, bilde, lyd, koreografi. Man refererer til tidligere kunstuttrykk. Å ha en bevissthet om virkemidler og hvordan de påvirker seeren er sentralt. Det får man på film- og TV-vitenskap, sier han, og legger til at faget.

Utfyller hverandre

Også forbundsleder Monica Boracco i Dramatikerforbundet, som blant annet organiserer manusforfattere for film og TV, ser verdien av den akademiske studiet av levende bilder.

– Jeg har gått Filmskolen selv, sammen med flere som hadde film- og TV-vitenskap fra før. De tilføyde definitivt hele kullet noe. Det er mange praktikere innen filmbransjen. Da er det ekstra viktig at andre står for kritikken. At noen ser på utvikling, dokumenterer og analyserer det som foregår her og nå innen bransjen. Filmskaperne og det akademiske miljøet trenger og utfyller hverandre. Dessuten er det viktig at noen skriver gode lærebøker for praktikerne. De folkene finner man i det akademiske miljøet, sier hun.

Mer fra Dagsavisen