Film

Ut av deg sjæl-opplevelse

«Phantom Boy» er en tegnefilm av den håndlagde, utrydningstruede arten.

Dagsavisen anmelder

4

ANIMASJON

«Phantom Boy»

Regi: Jean-Loup Felicioli & Alain Gagnol

Frankrike/Belgia, 2015

Den franske animasjonen «En katt i Paris» føltes forfriskende gammeldags i en tid da de fleste familiefilmer tross alt består av nuller og ettall. Den fikk en Oscar-nominasjon som beste animasjonsfilm tilbake i 2012 («Rango» endte opp med statuetten), og nå er det samme regiradarparet tilbake med «Phantom Boy». En blanding av popkunst, familievennlig film noir, overnaturlig krim og en superhelt-film, om den kreftsyke elleveåringen Leo.

Han elsker å lese detektivhistorier sammen med lillesøsteren Titi, men ender opp på sykehuset mens han går gjennom kjemoterapi. På samme sykehus befinner politiløytnanten Alex seg, en god etterforsker med dårlige matvaner. Alex brakk benet under jakten på en deformert superskurk med Picasso-fjes, som prøver å presse New Yorks borgermester for en milliard dollar. Denne gangsteren oppfører seg som om han kommer rett fra en hardkokt krim laget en gang på 1930-tallet, men akter likevel å lamme infrastrukturen i det store eplet med et datavirus.

Leo er skikkelig gira over å møte en vaskeekte detektiv, og tilbyr seg å hjelpe Alex med etterforskningen. Etter at han ble alvorlig syk har Leo nemlig utviklet en hemmelig superkraft: han kan bevege seg ut av kroppen med hjelp av astralprojeksjon, akkurat som Shirley MacLaine. Mens Leo synker livløs ned i en stol kan ånden hans fly usynlig ut av sykehuset, gjennom New Yorks skyskrapere og over Frihetsgudinnen. En snedig måte å holde et øye med avisreporteren Mary, som hjelper Alex med å etterforske saken på gateplan.

Denne ut-av-kroppen-kraften kommer likevel med enkelte begrensninger, og tapper den allerede syke guttungen for krefter. Hvis Leo ikke kommer seg tilbake til kroppen sin i tide, kan ting gå veldig galt, og for å løse denne utpressingssaken kan han ende opp med å risikere livet. «Phantom Boy» har et fiffig utgangspunkt, som i andre hender kunne ha blitt en moderne superhelt-historie.

De franske filmskaperne Jean-Loup Felicioli og Alain Gagnol er imidlertid mye mer opptatt av klassisk film noir enn noe som er laget de siste sytti årene, noe som trolig gjør at «Phantom Boy» har litt større appell for fullvoksne cineaster enn unger flasket opp på Marvel og DC. At «En katt i Paris» ble Oscar-nominert og en suksess i USA er muligens en medvirkende årsak til at handlingen er forflyttet til New York, men dette er fortsatt en veldig fransk produksjon. Originalen har rutinerte, franske stemmeleggere som Edouard Baer, Audrey Tautou og Jean-Pierre Marielle, mens her hjemme er filmen dubbet på kroatisk. Nei, jeg tøyser bare. Hadde tatt seg ut. Den er som vanlig habilt dubbet på norsk, med hjelp av blant andre Thomas Rikheim Fangel, Christian Rubeck og Line Verndal.

«Phantom Boy» har ikke helt det samme særpreget som «En katt i Paris», og hovedpersonene er litt pregløse – men de to filmene deler den samme utradisjonelle pop art-tegnestilen og den personlige sjarmen. Den rampete, lille gneldrebikkja Rufus dukker dessuten opp i begge filmer, denne gangen som følgesvennen og medhjelperen til skurkene.