Film

Sterk Braga

Sonia Braga er lysende i brasiliansk drama om tilhørighet og identitet.

Dagsavisen anmelder

5

DRAMA

«Aquarius»

Regi: Kleber Mendonça Filho

Brasil, 2016

Når «Aquarius», et leilighetskompleks i velstående Recife i Brasil skal saneres av utbyggere, nekter den rike, landskjente kulturpersonligheten Clara å flytte fra leiligheten hun har bestemt seg for at hun skal bæres ut av. Clara er ingen typisk asosial, sta gammel dame, men en vital 65-årig enke som hviler på sine laurbær, lynende intelligent og ressurssterk, privilegert nok til å opponere og til å dominere sine omgivelser. I det som er en film om å opprettholde sin selvstendighet og personlighet ut fra lokalisering, tradisjon og verdslig omdreiningspunkt, blir Claras motstand mot markedskreftene også en prosess av indre erkjennelse, ikke bare for henne selv, men for omgivelsene, det være seg naboer eller barn.

Kleber Mendonça Filho er en av de nye spennende regissørene i Brasil, og har med «Aquarius» laget en vakker, solvarm og lummer film med indre sinne og uro, både i forhold til den kapitalistiske utbyttingen av tradisjonelle verdier, men også hva gjelder mer abstrakte temaer, som det å eldes, ensomhet, det å ikke lenger være i takt med virkeligheten. Det nostalgiske spiller en særskilt rolle i måten Filho former historien og Claras personlighet og utvikling på, ikke minst gjennom et fantastisk soundtrack bestående av både amerikansk, britisk og brasiliansk musikk. Som på en innledende familiefest som eksploderer i Queens «Another One Bites The Dust» på stranden, eller gjennom tilbakeblikk til tider da hun og mannen var unge og lykkelige, og til vanskelige tider med henne rammet av kreft. Det er en historie om å overleve, om aldri å gi seg, men også om å kjenne sin egen begrensing.

Brasilianske Sonia Braga er en skuespillerlegende med en helt unik utstråling, mest kjent i vår verden for «Edderkoppkvinnes kyss». I «Aquarius» gjør hun en personlig og modig tolkning av en aldrende kvinne som på verdig vis holder ungdom og klarsinn ved like, og løfter en film som ellers ville blitt vel teknisk i sin framstilling av samfunnsutviklingens menneskefiendtlige holdninger.